شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اتمی

ابراز نگرانی موسسه سیپری درباره مدرن سازی و تجهیز زرادخانه‌های هسته‌ای دنیا

ابراز نگرانی موسسه سیپری درباره مدرن سازی و تجهیز زرادخانه‌های هسته‌ای دنیا

موسسه صلح سیپری در گزارش سالانه خود درباره افزایش و مدرن سازی زرادخانه‌های هسته‌ای و افزایش خطر استفاده از این تسلیحات توسط قدرت‌های اتمی ابراز نگرانی جدی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، انستیتو تحقیقات صلح سیپری (موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم) در گزارش سالانه خود که به گسترش سلاح های هسته ای و موارد دیگر می پردازد، اعلام کرد که در سال گذشته، تعداد سلاح های هسته‌ای در سراسر جهان کاهش یافته است. این موسسه در عین حال اعلام کرد که زرادخانه‌های هسته‌ای برای استراتژی‌های نظامی جهانی مدرن‌تر و مهم‌تر می‌شوند - و ظرف ده سال آینده احتمالاً دوباره رشد عددی خواهند داشت.

ویلفرد وان، محقق صلح سیپری، که عمدتاً به مطالعه سلاح‌های کشتار جمعی می‌پردازد در این باره گفت: همه کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای در حال گسترش یا بازسازی زرادخانه‌های خود هستند. وی هشدار می دهد که علاوه بر این، قدرت های هسته‌ای لفاظی های هسته‌ای خود و نقشی را که سلاح های هسته‌ای در استراتژی های نظامی آنها ایفا می کند، تشدید می کنند و این یک روند بسیار نگران کننده است.

بر اساس گزارش سیپری، تعداد کل کلاهک های هسته‌ای در سرتاسر جهان در ابتدای سال جاری میلادی 12705 برآورد شده است. به گفته محققان این موسسه، این واقعیت که تقریباً 380 از این دستگاه های انفجاری کمتر از یک سال گذشته وجود دارد، عمدتاً به دلیل این واقعیت است که سلاح های قدیمی منهدم شده است. به ویژه، دو قدرت اصلی هسته‌ای - روسیه و ایالات متحده - سلاح‌های هسته‌ای را که سال‌ها پیش از استفاده نظامی خارج کرده بودند، برچیده‌اند. با این حال، تعداد کلاهک‌هایی که عملاً می‌توانستند توسط دو کشور استفاده شوند، ثابت باقی ماندند.

بر اساس اطلاعات سیپری این روند نگران کننده است. هانس ام. کریستنسن از محققان صلح، در این باره می گوید: علائم روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد روند کاهش زرادخانه های هسته‌ای جهانی پس از پایان جنگ سرد به پایان رسیده است. بر این اساس یکی دیگر از دلایل نگرانی، تهدید آشکار روسیه برای استفاده از سلاح های هسته‌ای در چارچوب جنگ این کشور علیه اوکراین است.

روسیه و ایالات متحده روی هم بیش از 90 درصد از کل تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند. بر اساس اطلاعات سیپری این دو قدرت هسته‌ای همچنین تقریباً همه کلاهک‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند که در حالت آماده‌باش بالا قرار دارند به این معنی که برای استفاده فوری آماده هستند. بر این اساس این کلاهک ها حدود 2000 تا هستند.

در این گزارش آمده است: اما سایر قدرت های هسته‌ای نیز در حال تجهیز خود هستند. به طور خاص، به نظر می رسد چین در تلاش است تا شکاف گسترده با روسیه و ایالات متحده را کاهش دهد. بر اساس اطلاعات سیپری، پکن در حال توسعه قابل توجه زرادخانه هسته‌ای خود است. این امر از جمله ساخت بیش از 300 سیلو موشکی جدید را نشان می دهد که می توان آنها را از طریق تصاویر ماهواره ای مشاهده کرد.

بر اساس این گزارش، کشورهای غربی نیز در حال توسعه یا مدرن سازی زرادخانه های خود هستند. برای مثال، بریتانیا در سال 2021 تصمیم گرفت سقف زرادخانه هسته‌ای خود را افزایش دهد. علاوه بر این، لندن اعلام کرده بود که دیگر آمار دقیقی درباره زرادخانه هسته‌ای خود منتشر نخواهد کرد . فرانسه هم سال گذشته برنامه‌ای را برای توسعه زیردریایی های هسته ای جدید که می توانند به موشک های بالستیک و کلاهک های هسته‌ای مجهز شوند، آغاز کرد.

دیگر کشورهایی که بر اساس گزارش موسسه سیپری در حال توسعه زرادخانه های هسته‌ای خود هستند، دو قدرت هسته‌ای جنوب آسیا، هند و پاکستان، و همچنین کره شمالی و رژیم صهیونیستی هستند. برای پیونگ یانگ، برنامه های هسته‌ای نظامی محور استراتژی دفاعی است. بر این اساس قدرت واقعی توانایی های هسته ای کره شمالی را فقط می توان حدس زد. از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی هم علناً به داشتن سلاح هسته‌ای اعتراف نکرده است - با این وجود سیپری فرض می‌کند که 90 کلاهک هسته‌ای در این منطقه وجود دارد.

بر اساس ارزیابی مؤسسه استکهلم، ابهام قدرت‌های هسته‌ای پویایی جهانی را به‌ صورت ویژه مشکل‌ساز می‌کند. به گفته دن اسمیت، رئیس موسسه صلح سیپری اگرچه در سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری هم در کنترل تسلیحات هسته‌ای و هم در خلع سلاح هسته‌ای صورت گرفته است، به نظر می‌رسد خطر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای امروزه بیشتر از هر زمانی از دوران اوج جنگ سرد است.

انتهای پیام/