شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#آمریکا#برجام#مذاکرات برجام

تصمیم آمریکا برای مذاکرات برجام | دستیابی به توافق با ایران دشوار است؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یکشنبه در مصاحبه‌ای گفت که باید با مقام‌های ایران بنشینیم و به وضعیت رسیدگی کنیم.

تصمیم آمریکا برای مذاکرات برجام | دستیابی به توافق با ایران دشوار است؟

 «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه گفت که  باید با مقام‌های ایران بنشینیم و به وضعیت رسیدگی کنیم. وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان مصاحبه می‌کرد در ادامه گفت: «اقدام ایران در حذف ۲۷ دوربین و سامانه‌های نظارتی از تاسیسات هسته‌ای ایران بسیار نگران کننده است».

گروسی اضافه کرد: «دستیابی به توافق با ایران بدون اینکه آژانس اطلاعات کافی در مورد برنامه هسته‌ای این کشور به دست آورد، دشوار است». مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «تنها راه ایران برای جلب اعتماد و پیشبرد اقتصاد خود این است که به بازرسان آژانس اجازه دهد تا کار خود را انجام دهند».

رافائل گروسی روز جمعه نیز مدعی شد که اقدام ایران در توقف فعالیت برخی از دوربین‌های آژانس اقدامی منفی به شمار می‌آید.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک کرده و به این کشور فرصت اثبات این گفته را که چیری برای مخفی کردن در برنامه هسته‌ای خود ندارد، می‌دهد».

گروسی در ادامه سخنانش گفت که اقدام اخیر ایران بر مذاکرات وین تاثیر منفی خواهد داشت.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اضافه کرد: «ایران باید همیشه روی بازرسی‌های بی طرفانه و متعادل آژانس حساب کند، کاری که فقط آژانس می‌تواند آن را انجام دهد».

وی همچنین ابراز امیدواری کرده بود که در نزدیک‌ترین زمان ممکن بتواند به ایران سفر کرده و با مقامات ایرانی گفت‌وگو کند. 

 

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۸ خرداد/ ۸ ژوئیه)  قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند با ۳۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) و ۳ رأی ممتنع (هند، لیبی و پاکستان) به تصویب رساند.

سازمان انرژی اتمی ایران  ساعاتی قبل از تصویب این قطعنامه با صدور بیانیه‌ای از قطع فعالیت‌ تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران خبر داده بود.

در بیانیه سازمان انرژی اتمی آمده بود: «جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری‌های گسترده‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته است که متأسفانه آژانس بدون اینکه در نظر داشته باشد که این همکاری‌ها ناشی از حسن نیت ایران است، نه تنها قدردان این همکاری‌ها نبوده، بلکه به نوعی آن را وظیفه ایران نیز تلقی کرده است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد از امروز فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه گیری بر خط سطح غنا OLEM‌ و فلومتر آژانس قطع شود که دستور آن به مسئولان مربوطه داده شده است.»

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

منبع: همشهری آنلاین