شهرخبر

ارتقای سلامت 8 محصول کشاورزی

ارتقای سلامت 8 محصول کشاورزی

اولین نشست کمیته فنی برنامه ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی با حضور مسئولان سازمان جهاد کشاورزی استان تهران برگزار شد.

به گزارش بهداشت نیوز، در این نشست که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برگزار شد، مهندس اقوامی معاون مدیریت حفظ نباتات، دکتر عظیمی رییس گروه محیط زیست و سلامت غذا، مهندس ابراهیمی کارشناس مسئول حفظ نباتات و دکتر جعفری کارشناس حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، دکتر محمدی رییس دبیرخانه ساغ استان تهران و مهندس نیتی کارشناس سیاستگذاری سلامت دبیرخانه سلامت و امنیت مواد غذایی دانشگاه حضور داشتند.

این نشست با هدف بررسی ابعاد مختلف استقرار برنامه ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی و تعیین راهکارهای بهبود و افزایش هم‌افزایی بین دستگاه‌های مرتبط برای استقرار برنامهدر سال۱۴۰۱ تشکیل شد.

به گفته دکتر محمدی استقرار این برنامه به منظور پیگیری ششمین مصوبه پانزدهمین جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی از سال ۱۳۹۹ توسط دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال پیگیری است.

به گفته وی براساس مصوبه مذکور وزارت جهادکشاورزی موظف است با همکاری وزارت بهداشت، به منظور کاهش میزان آلاینده ها و باقی مانده سموم و آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی، طرح راهبردی" ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی " را به عنوان برنامه ملی مشترک تهیه و نسبت به اجرای آن اقدام کند.

در ابتدای نشست نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی به ارایه گزارشی درخصوص پیشبرد برنامه در سال گذشته پرداختند .

در این گزارش به ایجاد شبکه های مراقبت و پیش آگاهی به منظور اجرای برنامه مدیریت تلفیقی آفات و همچنین انعقاد قرارداد همکاری با کلینیک‍‌های گیاه‌پزشکی اشاره شد که منجر به تولید بیش از ۱۲۰۰۰ هکتار محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی و محصولات باغی تازه‌خوری با به کارگیری ۷۲ کاشناس بخش خصوصی شده است.

از دیگر اقدامات مطرح شده در این گزارش دستیابی به روش‌های نوین پیش آگاهی و تهیه مدل آن برای آفات محصولاتی نظیر سیب، خیار گلخانه‌ای و هلو بود.

براساس این گزارش همچنین پنج پروژه ملی سازمان حفظ نباتات کشور از سال ۱۳۹۹ در چهار شهرستان در قالب قرارداد با کلینیک‌های منتخب گیاه‌پزشکی از محل اعتبارات آن سازمان در حال اجرا است.

از دیگر اقدامات این سازمان می‌توان به ۱۳۸۶ مورد نظارت بر آفت‌کش‌ها، ساماندهی ۱۳۲ فروشگاه غیرمجاز سموم ۱۳۲با تشکیل پرونده، صدور پروانه موقت، پروانه تاسیس و بهره برداری، تعطیلی ۲۵باب محل فروش غیرمجاز اشاره کرد.

به گفته نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی اقدامات صورت گرفته منجر به اخذ گواهینامه استاندارد در سطح ۱۱۲ هکتار از محصولات تحت پوشش شده است که شامل ۴۲ هکتار سیب درختی ، دو هکتار خیار گلخانه‌ای، ۲۰ هکتار فلفل دلمه‌ای گلخانه‌ای،شش هکتار سبزی صیفی فضای باز و ۴۲ هکتار سایر محصولات است.

براساس گزارش مذکور در سال گذشته تمام هماهنگی‌های لازم برای برداشت نمونه توسط معاونت غذ و دارو از ۱۸ باغ در شهرستان دماوند و ۱۲ باغ در فیروزکوه توسط این سازمان انجام شده است.

در ادامه نشست مقرر شد گزارش اقدامات انجام شده توسط سازمان جهاد کشاورزی به صورت فصلی به دبیرخانه ساغ دانشگاه ارایه شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای انجام مداخلات به هنگام و هماهنگی‌های مورد نیاز بین سازمان‌ها امکان پذیر باشد.

همچنین برنامه زمانبندی نمونه برداری‌ها با همکاری معاونت غذا و دارو تدوین و در اختیار دبیرخانه قرار گیرد.

به گزارش دبیرخانه ساغ دانشگاه استقرار این برنامه در سال جاری با جدیت بیشتر پیگیری شده و جلسات آتی با حضور سازمان‌های همکار در هفته های آینده برگزار خواهد شد.