شهر خبر

کوچ عشایر در مسیر جاده کندوان / رانندگان مراقب باشند

کوچ عشایر در مسیر جاده کندوان / رانندگان مراقب باشند

ساری - ایرنا - رییس پلیس راه مازندران با اشاره به آغاز کوچ عشایر و دامداران این استان به مناطق ییلاقی گفت که عبور گله گاو و گوسفند از وسط جاده، کندی تردد خودرو در جاده کندوان را به همراه داشته است.

سرهنگ یدالله جهان‌تاب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به کوچ دامداران به مناطق بالادستی و ییلاقی و عبور گله‌های گاو و گوسفند از محور کندوان تا روز چهارشنبه ۲۵ خردادماه جاری، شاهد کندی تردد در هر دو مسیر رفت و برگشت در این مسیر خواهیم بود.

وی با بیان این‌که مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰ با پیش شماره ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه‌های استان است ، از رانندگان وسایل نقلیه خواست ضمن رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت فاصله طولی، با صبر و حوصله رانندگی و از سرعت و سبقت غیر مجاز خودداری کنند.

همه ساله در فصل بهار مراتع ییلاقی مازندران بر روی دام های سبک و سنگین دامداران سنتی گشوده می شود تا بتوانند دام هایشان را در این مناطق تعلیف کنند. دامداران برای رسیدن به مرتعی پر از علوفه که دستکم هشت ماه دست نخورده باقی مانده است مجبورند در بسیاری از مناطق گله‌هایشان را از حاشیه و گاهی مسیر اصلی جاده عبور دهند.

مراتع مناطق ییلاقی همه ساله در فصل بهار پس از رشد کافی گیاهان در اواخر ماه اردیبهشت یا اوایل خرداد بر روی دامداران گشوده می شود و زمان آغاز چرای دام ها در این مراتع هم بر اساس پروانه چرای دامداران، شرایط رویش گیاهی منطقه و همچنین تغییرات جوی و آمادگی مراتع بنا به تشخیص اداره منابع طبیعی و هماهنگی با دامداران تعیین می شود.

بار ترافیک هراز بر جاده کندوان و سوادکوه 

گذشته از کوچ عشایر ، بسته شدن جاده هراز از ساعت ۸ تا ۱۷ هر روز تا ۲۵ خرداد هم سبب شد تا بار ترافیکی این جاده به محور کندوان و سوادکوه منتقل شود.

مرکز مدیریت راه های کشور بستن هر دو مسیر رفت و برگشت جاده هراز را به علت اجرای عملیات کارگاه جاده ای از ۲۲ خرداد ماه جاری اعمال کرد. طبق برنامه ریزی این مرکز ، محور هراز از ۲۲ تا ۲۵ خرداد ماه جاری از ساعت هشت صیح تا ۱۷ عصر  به‌ علت اجرای عملیات کارگاه جاده ای در کیلومتر یک تا ۶۵ این مسیر در حدفاصل پارک جنگلی تا ابتهاج از توابع استان مازندران مسدود است و تردد خودروها نیز در طی این مدت از محورهای جایگزین چالوس و فیروزکوه انجام می‌شود.

روابط عمومی این مرکز همچنین وضعیت ترافیک در در جاده کندوان و فیروزکوه در زمان حاضر را عادی و روان اعلام کرد.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از سه هزار کیلومتر از آن محورهای مواصلاتی کوهستانی است.