شهر خبر

در دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر مطرح شد؛

درخواست قرقیزستان از ایران برای احداث بیمارستان

درخواست قرقیزستان از ایران برای احداث بیمارستان

سفیر قرقیزستان گفت: از هلال‌احمر ایران درخواست داریم تا نظر خود را برای احداث یک بیمارستان در منطقه لاکان که از مناطق محروم قرقیزستان است، بررسی و اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «ورداقون صدیقف» سفیر قرقیزستان در دیدار با پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران، گاظهار داشت: ۱۰ می سال جاری، سی‌امین سالگرد روابط دوستانه و دیپلماتیک میان دو کشور ایران و قرقیزستان بود و رؤسای جمهور دو کشور برای هم پیام تبریک فرستادند. البته سی‌امین سالگرد روابط به این معنی نیست که تنها ۳۰ سال از عمر روابط میان دو کشور می‌گذرد، اشتراکات دو کشور ریشه در تاریخ دارد و امروز در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، تجاری و … مشترکات فراوانی داریم. بخصوص در زمینه تجاری و اقتصادی این ظرفیت وجود دارد که روابط میان دو کشور گسترش بیشتری پیدا کند.

وی با بیان اینکه جمعیت‌های هلال‌احمر ایران و قرقیزستان نیز از ۲۰ سال پیش، شرکای خوبی برای هم بوده‌اند، افزود: ۲۰ سال پیش وقتی کشور قرقیزستان با بحران سیل مواجه شد، هلال‌احمر ایران یکی از شرکای کاری مهم ما بود و همکاری و کمک فراوانی به سیل‌زدگان داشت.

سفیر قرقیزستان در ادامه با تاکید بر اینکه خواستار توسعه روابط دوجانبه میان جمعیت‌های هلال‌احمر ایران و قرقیزستان هستیم، افزود: در راستای این همکاری‌ها، از هلال‌احمر ایران درخواست داریم تا نظر خود را برای احداث یک بیمارستان در منطقه لاکان که از مناطق محروم قرقیزستان است، بررسی و اعلام کند.

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ما علاقه‌مند به توسعه روابط دو ملت و دو کشور ایران و قرقیزستان هستیم، افزود: گسترش همکاری‌ها بخصوص با کشورهای همسایه از سیاست‌های اصلی دولت فعلی ایران است و خواست دولت و همچنین قدمت تاریخی روابط میان دو کشور، ما را به همکاری گسترده‌تر با کشور همسایه ترغیب می‌کند.

وی ادامه داد: هلال‌احمر ایران در برخی از کشورهای آسیایی، آفریقایی و امریکایی دارای کلینیک، بیمارستان و … است و خدمات درمانی و پزشکی ارائه می‌دهد. در داخل کشور نیز هلال‌احمر ایران از توانایی تولید دارو، تجهیزات پزشکی و ارائه خدمات پزشکی و درمانی برخوردار است.

کولیوند پس از درخواست سفیر قرقیزستان برای احداث بیمارستان در این کشور گفت: شرایط و امکان احداث مرکز درمانی هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان را بررسی می‌کنیم. ایران از نظر منابع انسانی و نیروی پزشکی، غنی است و ما می‌توانیم پس از تکمیل اطلاعات و هماهنگی لازم، خدمات خود را در کشور قرقیزستان ارائه کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین بر ظرفیت این جمعیت برای همکاری با هلال‌احمر قرقیزستان در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی تاکید کرد و گفت: در مباحث مربوط به آموزش‌های امداد و نجات، داوطلبی، فعالیت‌های بشردوستانه هلال‌احمر و اهداف نهضت صلیب سرخ و هلال‌احمر نیز می‌توانیم با هلال‌احمر قرقیزستان تبادل تجربه داشته باشیم. همچنین هلال‌احمر ایران آمادگی دارد که امکانات و خدمات شهرک آموزشی در حال تأسیس این جمعیت را که برای ارائه آموزش‌های امدادی به مردم و کارکنان هلال‌احمر در نظر گرفته شده، در اختیار هلال‌احمر قرقیزستان قرار دهد. هلال‌احمر ایران علاوه بر اینکه تنها نهاد داخل کشور است که می‌تواند مراکز درمانی در خارج از کشور راه‌اندازی کند، در حوزه آموزش امدادگران هم از توانمندی بالایی برخوردار است.

در پایان این دیدار، سفیر قرقیزستان با اعلام اینکه طرح احداث بیمارستان و نتیجه مذاکرات با هلال‌احمر ایران را به کشورش اعلام می‌کند از پیشنهاد همکاری در حوزه آموزش‌های امداد و نجات استقبال کرد و خواستار تنظیم توافقنامه همکاری میان هلال‌احمر ایران و قرقیزستان شد.