شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سوریه#کشورهای عربی#روسیه#اوکراین

دبیرکل اتحادیه عرب مطرح کرد؛

موضع کشورهای عربی درباره جنگ اوکراین/ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

موضع کشورهای عربی درباره جنگ اوکراین/ بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

احمد ابوالغیط در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی مصری تاکید کرد: کشورهای عربی با فشار غربی‌ها در زمینه موضع‌گیری علیه روسیه مواجه هستند، اما موضع جهان عرب در قبال جنگ اوکراین مشخص است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب شامگاه گذشته با شبکه تلویزیونی «صدی البلد» درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه جنگ اوکراین گفتگو کرد.

ابوالغیط در بخشی از این گفتگو تاکید کرد: کشورهای غربی در راستای اینکه کشورهای مختلف جهان را در موضع گیری علیه روسیه و محکومیت این کشور در جنگ اوکراین، با خود همراه کنند، فشارهایی را وارد می‌کنند.

وی افزود: این فشارها بر کشورهای عربی نیز وارد می‌شود تا در نهایت هدف اصلی غربی‌ها در زمینه محاصره روسیه محقق شود، اما کشورهای عربی نمی‌توانند تحت تأثیر این فشارها قرار گیرند چون بر اساس سیاست‌ها و منافع خودشان تصمیم گیری می‌کنند.

دبیرکل اتحادیه عرب افزود: موضع کشورهای عربی در قبال جنگ اوکراین، موضعی واحد و مشخص است. من معتقدم که دلیل اصلی سفر جو بایدن به کشورهای منطقه (در ماه جولای آینده) موضوع جنگ اوکراین است.

احمد ابوالغیط همچنین درباره آخرین روند بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: یکی از کشورهای عربی اقدامی رسمی در این زمینه را آغاز کرده و با نماینده سوریه گفتگوهایی داشته است، این اقدام با استقبال دیگر کشورهای عضو اتحادیه عرب همراه شده است. بر مبنای همین تحولات بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کاملاً ممکن است.

گفتنی است سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه پیش از این در روز ۱۰ ماه مه گذشته گفته بود که کشورهای عربی در چارچوب اتحادیه عرب موضغی یکپارچه در قبال جنگ اوکراین اتخاذ کرده‌اند و این موضع واقع‌گرایانه و متوازن است.