شهر خبر

تخریب ۲۲ محله در جده توسط سعودی‌ها

تخریب 22 محله در جده توسط سعودی‌ها

رسانه‌های داخلی سعودی از تخریب ۲۲ محله در جده خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مقامات سعودی روز یکشنبه از تخریب 22 محله در شهر جده در منطقه مکه مکرمه خبر دادند.

این موضوع طی جلسه‌ای به ریاست «خالد الفیصل» امیر مکه منطقه مکرمه در مقر امارت جده با حضور مسئولان مربوطه صورت گرفت که طی آن آخرین تحولات و اقدامات انجام شده در تخریب محله‌های جده بررسی شد.

بر اساس بیانیه خالد الفیصل، تعداد محله‌های تخریب شده به 22 محله از 34 محله هدف پروژه «حذف زاغه ها در جده» رسیده است.

در فوریه گذشته، شهرداری جده در وب سایت خود از آغاز اجرای تخریب مناطقی در جده خبر داد. مناطقی که تاکنون تخریب شده‌اند در جنوب جده هستند.

جده با 4.5 میلیون نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ عربستان سعودی است. این شهر یک مرکز مهم اقتصادی و دروازه ورود میلیون‌ها نفری است که سالانه برای انجام مراسم حج به مکه می‌روند.

تخریب مناطق مسکونی جده بخشی از طرح دولت برای جایگزین کردن پروژ‌ه‌های بزرگ است. حداقل 10 محله تاکنون به طور کامل نابود شده‌اند و عملیات تخریب در 10 محله دیگر همچنان ادامه دارد.

این طرح حدود 60 منطقه را هدف قرار می‌دهد که عمدتاً در بخش جنوبی شهر هستند وپیش بینی می‌شود ماه‌ها ادامه یابد.

ساکنان جده اعلام کردند که تخریب مناطق مسکونی توسط مقامات سعودی آن‌ها را غافلگیر کرد؛ چرا که آن‌ها زمان بسیار کمی برای ترک محله خود و جابه‌جایی دارند.

تخریب مناطق مسکونی جده بحران مسکن در عربستان را تشدید کرده و قیمت اجاره در سطح شهر به شدت افزایش یافته است به گونه‌ای که ساکنان جده اعلام کردند که اجاره بها مسکن در عرض چند روز دو برابر شده و بسیاری از آنها توان پرداخت آن را ندارند.

تخریب جده در حالی صورت گرفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی یک پروژه سرمایه گذاری جدید برای ساخت چهار بنای مهم جهانی «خانه اپرا، موزه، استادیوم ورزشی و حوضچه‌های اقیانوسی و مزارع مرجانی» را علاوه بر ده پروژه توریستی ویژه را در چارچوب اجرای برنامه‌های چشم انداز 2030 در این شهر آغاز کرده است.

مقامات سعودی به بهانه توسعه شهر، خانه‌ها را تخریب و ساکنان آن را آواره می‌کنند و این درحالی است که ده‌ها پروژه در جده سال‌هاست متوقف شده و هنوز تکمیل نشده‌اند.

به نظر می‌رسد دولت سعودی مصمم به ادامه کمپین تخریب محله‌های اعلام شده بدون توجه به وضعیت نارضایتی‌ها است. پروژه‌ای در مرکز جده با حمایت شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین این محله‌ها می‌شود و وی با بودجه تقریبی 500 میلیاردی این پروژه را پیروزی بر زاغه‌ها می‌داند.

انتهای پیام/