تکنیک های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا را می توان داستان سرایی برای تعامل، آموزش و در نهایت فروش یک محصول یا خدمات به مخاطبان مرتبط دانست. بازاریابی محتوا به اشکال مختلفی مانند ویدئو، پادکست، وبلاگ، کتاب الکترونیکی و غیره وجود دارد. هدف بازاریابی محتوا را به طور کلی می تواند تولید محتوای مرتبط و ارزشمند برای مخاطبان هدف دانست. امروزه بازاریابی محتوا به یکی از پر سر و صداترین زمینه های فعالیت بازاریابی تبدیل شده است که تکنیک های مخصوص به خودش را دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با تکنیک های بازاریابی محتوا که کمتر گفته شده اند، آشنا شوید.

بهترین تکنیک بازاریابی محتوا چیست؟

 اگر شما هم مشغول به تولید محتوا و بازاریابی از طریق تولید محتوا هستید، احتمالاً به دنبال بهترین و مؤثرترین تکنیک های بازاریابی محتوا هستید و می خواهید با کسب و کار خود را با تکنیک های عالی، ارتقا بخشید. قبل از آن که شروع به یادگیری تکنیک های بازاریابی محتوا کنید، ابتدا باید درک درستی از محتوا و تولید محتوا داشته باشید. شما باید بدانید که دقیقاً مشغول به چه کاری هستید؟ محتوا چیست؟ بازاریابی محتوا در جهت چیست؟ ماهیت بازاریابی محتوا چیست؟ پاسخ صحیح به این پرسش ها می تواند به شما کمک بسیاری کند و در نظر داشته باشید که اغلب افراد، پاسخ نادرستی به این پرسش ها می دهند. زمانی که شما از ماهیت بازاریابی محتوا باخبر نباشید، نمی توانید تکنیک های صحیح را پیدا کنید و آن ها را به گونه ای صحیح به کار ببرید. زمانی که آگاهی لازم و صحیح را در مورد تولید محتوا و فرایند بازاریابی محتوا به دست آوردید، می توانید از تکنیک های موجود نیز استفاده کنید. در ادامه، به بررسی برخی از تکنیک های بازاریابی محتوا خواهیم پرداخت:

اهداف خود را مشخص کنید

شاید از خودتان بپرسید که مشخص کردن اهداف، چه ارتباطی با تکنیک های بازاریابی محتوا دارد؟ باید به شما بگوییم که مهم ترین تکنیک، مشخص کردن هدف است. کسب و کاری که هدف دقیق خود را نداند، نمی تواند محتوای مناسبی تولید کند و به بازاریابی محتوا بپردازد. کافی است تا کمی در ارتباط با برندهای مطرح جهانی مطالعه کنید تا متوجه شوید که آن ها نقشه ی بسیار دقیقی از اهداف خود دارند و وجود این اهداف را می توانید در جای به جای محتوای تولید شده ی آن ها ببینید.

شناخت خریداران/مشتریان هدف

منظور ما از خریداران هدف، افرادی است که شما می خواهید / دوست دارید که از محصولات و خدماتتان استفاده کنند. به عبارت دیگر، مشخص کنید که تمایل دارید چه کسانی از محصولات و خدمات شما استفاده کنند و مشتریان ایده آل شما هستند؟ این کار ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما شناخت خریداران هدف و ایجاد محتوایی که به طور قابل اعتماد و مؤثر به چالش ها و نیازهای آن ها کمک کند، امری بسیار ضروری و تخصصی است. اگر مطمئن نیستید که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، هرگز نمی توانید با آن ها تعامل لازم را داشته باشید و حتی اگر موفق شوید این کار را هم بکنید، اگر اهداف و چالش های آن ها را درک نکنید، هرگز اعتمادشان را جلب نخواهید کرد.

برای مثال هنگامی که بدانید چه چیزی به مشتریان ایده آل شما انگیزه می دهد، ایده بهتری در مورد انواع محتوایی خواهید داشت که برای آن ها تولید می کنید. وقتی می دانید محتوای شما قرار است برای شما و چشم انداز ایده آل شما چه کاری انجام دهد، می توانید انواع محتوای مناسب را برای دستیابی به نتایج مطلوب ایجاد کنید و این گونه است که بازاریابی محتوای شما می تواند یک گام مهم به موفقیت خود نزدیک تر شود. شما بدانید با چه کسی صحبت می کنید تا بدانید آن ها می خواهند از شما چه چیزی بشنوند. نه تنها تعیین محتوای ماموریت شما مهم است، بلکه مهم است که محتوا، چه کسی را هدف قرار خواهد داد.

از کلمات کلیدی مناسب برای یافتن مخاطبان خود استفاده کنید

اکنون که مخاطبان هدف خود را شناسایی کرده اید و متوجه شده اید که چه چیزی برای آن ها اهمیت دارد، زمان آن رسیده است که آن مشاغل را بیابید و آگاهی از برند ایجاد کنید. برای اطمینان از اینکه محتوای شما به مشتریان ایده آل شما می رسد، باید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. کلمات کلیدی مناسب، کلمات و عباراتی هستند که به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا محتوای شما را بهتر بیابند و در نتیجه، رتبه ی شما در نتایج جست و جو بالاتر برود.

محتوای مورد علاقه ی مخاطب

بعد از آن که خریدار هدف خود را پیدا کرده اید، باید بدانید که آن ها ممکن است چه چیزی را سرچ کنند؟ تحقیق در مورد آنچه "مشتریان هدف شما هنگام انجام سرچ تایپ می کنند"، یافتن محتوای مناسب شما را آسان تر می کند و برای مخاطب جذاب خواهد بود. تکمیل خودکار گوگل نیز راهی سریع و آسان برای یافتن ایده‌هایی در مورد آنچه که مردم به دنبال آن هستند، است.

اهداف تکنیک های بازاریابی محتوا

اما هدف برای استفاده از تکنیک های بازاریابی محتوا چیست؟ البته نمی توان گفت که تمامی اهداف برای تمامی کسب و کارها صدق می کنند اما در ادامه به برخی از رایج ترین این اهداف می پردازیم:

یافتن مشتریان جدید

این احتمالاً یک هدف سطح بالا در اکثر مشاغل است، اما می تواند یک هدف خاص برای تکینک های بازاریابی محتوا شما نیز باشد. به علاوه، این می تواند در هر مقیاسی صورت پذریرد.

افزایش درآمد با تکنیک های بازاریابی محتوا

این هدف با موارد دیگر متفاوت است زیرا می توانید با یک تکنیک بازاریابی محتوا، درآمد را از طریق مشتریان جدید و فعلی افزایش دهید. به هر حال تمامی این کارهای برای افزایش درامد شما است و تمامی تکنیک ها در جهت افزایش فروش کسب و کار شما است.

بهبود حفظ مشتری

حفظ مشتریان فعلی بسیار مهم تر از یافتن مشتریان جدید است. همچنین، استراتژی های حفظ مشتری معمولاً بازده سرمایه گذاری بالایی را ارائه می دهند. اگر حفظ مشتری در کسب و کار شما مهم باشد، بازاریابی محتوا می تواند ابزار موثری باشد. بنابراین بازارابی محتوا فقط برای یافتن مشتریان جدید نیست، به خاطر داشته باشید که مشتریان قبلی شما نیز نیاز به تغذیه دارند.

بهبود نرخ تبدیل

اگر در حال حاضر از فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود تبدیل دریافت می کنید، اما می خواهید نرخ تبدیل را بهبود ببخشید، بازاریابی محتوا می تواند کمک کند. بازاریابی محتوا می تواند سبب ترغیب مخاطبان شما در استفاده از خدمات شما شود.

افزایش حجم مخاطبان

بازاریابی محتوا از طرق مختلفی می تواند به این هدف کمک کند. به عنوان مثال می توان به افزایش دانلود برنامه، ترافیک وب سایت شما، اندازه مخاطبان رسانه های اجتماعی و اندازه لیست ایمیل اشاره کرد.

افزایش آگاهی از برند

بازاریابی محتوا یکی از موثرترین ابزارهایی است که می توانید برای افزایش آگاهی از برند خود استفاده کنید. همچنین می تواند در مقایسه با سایر روش‌ های ایجاد آگاهی از برند، مانند حمایت های مالی یا تبلیغات رسانه ای سنتی، بازدهی قابل توجهی از سرمایه گذاری را ارائه دهد.

ایجاد وفاداری به برند

مشتریان وفادار اغلب حامیان برند شما می شوند. به عبارت دیگر، آن ها می توانند به ایجاد آگاهی از برند و یافتن مشتریان جدید کمک کنند. بازاریابی محتوا می تواند به ایجاد وفاداری به برند کمک کند. برند های کوچکی که محتوایی تولید نمی کنند، مانند یک برند مرده هستند زیرا تولیدات آن ها و خدمات آن ها، انقدر انبوه نیست که بتواند تاثیر گذارد واقع گردد. آن ها معمولاً نیاز به بازاریابی محتوای قابل توجهی دارند. 

سوالات متداول

4 رکن بازاریابی محتوا چیست؟

پاسخ در چهار رکن ایجاد محتوا نهفته است که به شما کمک می کند محتوای باکیفیت ایجاد کنید که در موتورهای جستجو رتبه خوبی داشته باشد: اصالت، ارتباط، تعامل و مرتبط بودن محتوا.

سطل محتوا چیست؟

سطل های محتوا دسته های از پیش تعریف شده ای هستند که محتوای بازاریابی شما را گروه بندی می کنند. اینها مضامین گسترده ای هستند که محتوای شما برای رسیدن به یک هدف خاص یا ایجاد حس خاصی در مشتری دنبال می کند. این تم ها به شما امکان می دهد محتوایی ایجاد کنید که بتوانید آن را در حساب های رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و کانال های ایمیل خود به اشتراک بگذارید.