شهر خبر

بونسای ؛ گیاه محبوب آپارتمان‌نشین‌ها | طرز نگهداری میخک هندی ؛ گیاهی که در زیبایی بی‌نظیر است  

بونسای (bonsai) یک گیاه آپارتمانی زینتی است که به خاطر ظاهر خاص و زیبای خود بسیار محبوب است. در این مطلب با روش و طرز نگهداری بونسای آشنا می‌شوید.

بونسای

به گزارش همشهری آنلاین، بی‌شک بونسای میخک ژاپنی یا میخک هندی یکی از پرطرفدارترین گل‌هایی است که آپارتمان نشین‌ها به آن علاقه دارند، زیرا این گل بسیار زیباست و در عین حال نگهداری از آن چندان سخت نیست.

برگ‌های میخک هندی همیشه سبز است و علاوه بر آن گل نیز می‌دهد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند. این درختچه همیشه سبز، گل‌های سفید معطر می‌دهد که در اردیبهشت ماه شکفته می‌شوند. گل‌های این گیاه دارای پنج گلبرگ سفید هستند که هر گلبرگ حدود یک سانت طول دارد.

بیشتر افراد از بونسای مینیاتوری و کوتاه آن در طراحی دکوراسیون استفاده می‌کنند. این گیاه زینتی برگ‌های بیضی شکل به رنگ سبز ابلق براق دارد که تا حدودی به خشکسالی مقاوم است. توجه کنید که زیبایی این گیاه به برگ‌های براق و سبز تیره آن است. در صورتی که برگ‌های گیاه شما آلوده شده باشند باید با غبارپاشی روزانه به تمیزی برگ‌ها کمک کنید.   

نکته‌ای که برای حفظ زیبایی بونسای ضرورت دارد این است که باید در بهار هرس شود، بنابراین سالانه قبل از رسیدن فصل رشد آن یعنی بهار، طول شاخه‌ها را کم کنید تا به گیاه فرصت پر شدن بدهید، زیرا شاخه‌های آن نباید بیش از حد بلند شود.

همچنین تمام قسمت‌های بونسای میخک هندی برای انسان و تعداد زیادی از حیوانات خانگی سمی است. از آنجا که در اثر بلعیدن و حتی تماس گیاه نیز عوارضی را برجای خواهد گذاشت، باید در نگهداری از آن دقت کنید.

از دیگر شرایط نگهداری بونسای موارد زیر است:

نور

میخک ژاپنی به کمی نور آفتاب همراه با سایه نیاز دارد. بنابراین این گیاه را هرگز در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید، زیرا نور شدید آفتاب برگ‌های آن را می‌سوزاند. بهترین مکان برای قرار دادن آن پشت پنجره جنوبی است. از طرفی دیگر اگر بونسای نور کمی هم دریافت کند شروع به برگ ریزی می‌کند.

آبیاری

بونسای به آبیاری متوسط نیاز دارد؛ هرچند این گیاه به خشکسالی مقاوم است. بهتر است قبل از آبیاری از خشک بودن خاک آن مطمئن شوید و سپس آن را آبیاری کنید. در روزهای گرم تابستان آبیاری را بیشتر کنید و حداقل دوبار در هفته به آن آب بدهید. ماه‌های سرد باید آبیاری را کاهش دهید و در هوایی با دمای نزدیک به صفر آبیاری را تقریبا متوقف کنید تا گیاه یخ نزند.

رطوبت

رطوبت متوسط برای این گیاه کافی است. در فصل تابستان و روزهای گرم و آفتابی بهتر است برای آن جزیره درست کنید. برای این کار می‌توانید یک ظرف آب در کنار گیاه قرار دهید یا در زیرگلدانی آن سنگریزه بریزید و سپس آن را از آب پر کنید و گلدان بونسای را روی آن قرار دهید. به این ترتیب ته گلدان و ریشه به دلیل قرار گرفتن روی سنگریزه‌ها با آب تماس مستقیم پیدا نمی‌کند؛ به این ترتیب هم ریشه نمی‌پوسد  و هم رطوبتش تامین می‌شود.  

تعویض گلدان

میخک هندی در زمان رشد به دلیل گستراندن ریشه به تعویض گلدان سالیانه نیاز دارد. در صورتی که این کار برایتان سخت است باید خاک سطحی را با خاکی جدید و غنی از مواد غذایی تعویض کنید.

کوددهی

در فصول رشد هر ۲ هفته یک‌بار برای رشد بهتر به کودهای مخصوص گیاهان زینتی نیاز دارد. در فصول دیگر نیز می‌توانید هر ۲ ماه یکبار این کار را تکرار کنید.

خاک مناسب

خاک سنگین با زهکشی مناسب برای این گیاه بهترین گزینه است. در صورت سبک بودن خاک به دلیل رشد طولی گیاه، شاخه‌ها سنگین شوند و حالت صافی خود را از دست می‌دهند.

تکثیر گیاه بونسای میخک هندی

برای تکثیر گیاه بونسای میخک هندی می‌توان از خوابانیدن شاخه، قلمه ریشه و یا کاشت بذر استفاده کرد. برای تکثیر گیاه با استفاده از کاشت بذر، باید بذرها را در تابستان جمع آوری کنید و در خزه اسفاگنوم یا پیت ماس بکارید.  برای تکثیر بونسای مناسب‌ترین زمان انتهای زمستان، اوایل بهار و تابستان است.