شهر خبر

فرزاد اژدری: کارگروه آسیب‌شناسی جشنواره کودک می‌تواند اتفاق مثبت و سازنده باشد

فرزاد اژدری: کارگروه آسیب‌شناسی جشنواره کودک می‌تواند اتفاق مثبت و سازنده باشد

فرزاد اژدری معتقد است که همواره نگاه و بررسی دوره‌های قبلی جشنواره فیلم کودک و نوجوان می‌تواند با اتفاقات مثبت و سازنده‌ای همراه باشد.

فرزاد اژدری کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: تشکیل کارگروهی در بنیاد سینمایی فارابی برای آسیب‌شناسی جشنواره فیلم کودک و نوجوان اتفاق بسیار خوبی است که کاش خیلی زودتر شاهد آن بودیم. همیشه بررسی مجدد دوره‌های قبلی جشنواره و آسیب‌شناسی سال‌های قبل می‌تواند کاری راهگشا و مفید باشد.

اژدری خاطرنشان کرد: معمولاً چنین اقداماتی می‌تواند منجر به پیشرفت و جلوگیری از برخی اشکالات در دوره‌های بعدی جشنواره شود. جشنواره فیلم کودک و نوجوان امروز نیازمند بررسی دقیق است و لازم است اصلاحاتی در آن صورت بگیرد. برای رفع مشکلات بهترین اقدام می‌تواند رجوع به آرشیو سال‌های گذشته است. شاید برای سال‌های ابتدایی آرشیو چندانی وجود نداشته باشد اما می‌توان با نگاهی کلی به این دوره‌ها به برنامه‌ریزی دقیقی می‌توان رسید. رجوع به گذشته و بررسی ضعف‌های دوره‌های پیشین و تقویت نقاط قوت می‌تواند اقدامی بسیار سازنده و مثبت باشد.

وی افزود: جشنواره فیلم کودک و نوجوان امروز به بلوغ رسیده است. برخی اتفاقات سال‌های اول این جشنواره دیگر غیر قابل تکرار است و ما نمی‌توانیم از حضور برخی فیلمسازان آن زمان بهره‌مند شویم. آن زمان تعداد فیلم‌ها هم کمتر بود ولی به هر شکل جشنواره کودک و نوجوان باید یک آرشیو مشخص و قوی داشته باشد. شاید نسل‌های بعد و کودکان امروز علاقه‌مند به دیدن فیلم‌های دوره‌های پیشین باشند و باید آرشیوی با بهترین کیفیت وجود داشته باشد تا به آن رجوع کرد. برای کودکان و نوجوانان امروز می‌تواند یک پرسش باشد که فیلم‌های دوره‌های قبل بر چه اساس جایزه می‌گرفتند.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات مهد کودک» در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان در این سال‌ها در شهرهای مختلفی برگزار شده و در این شهرها هر بار با برگزاری این رویداد شاهد تزریق حال و هوایی به شهر بودیم که همین حال و هوا به تقویت جشنواره کمک می‌کرد و در واقع یک شهر توجهش به سینمای کودک و نوجوان جلب می‌شد و در رسانه‌ها نیز به جشنواره توجه می‌شد. نکته دیگر این بود که در شهرهای همدان و اصفهان که جشنواره کودک چندین سال در این دو شهر برگزار شده، سالن‌های سینمایی برای جشنواره دایر شد که پس از جشنواره هم مورد استفاده قرار گرفت و اتفاق بسیار خوبی بود.

این کارگردان خاطرنشان کرد: در دوران برگزاری جشنواره بخش‌هایی به آن اضافه شد که اتفاقات خوبی بودند. به عنوان مثال می‌توان به المپیاد فیلمسازی نوجوانان اشاره کرد که در این بخش حضور داشتند و نوعی استعدادیابی اتفاق می‌افتاد یا هنرمندان گمنام توانستند از این فرصت برای دیده شدن استفاده کنند و به نوعی به جامعه هنری معرفی شدند. طی این سال‌ها برخی خبرنگاران و هنرمندان که با جشنواره همکاری داشتند امروز با این رویداد همکاری می‌کنند و این تعامل قطعاً می‌تواند فرهنگ ما را در این زمینه ارتقا دهد.

اژدری درباره عملکرد جشنواره فیلم کودک و نوجوان در بخش بین‌الملل گفت: قطعاً جشنواره کودک در این بخش عملکرد قابل دفاعی دارد اما متأسفانه ما به دلیل تحریم‌های مختلف دار مشکلات بسیاری در این زمینه هستیم. تحریم فرهنگی برای ما مشکلات بسیاری به وجود آورده و باعث شده حتی فیلم‌های ما هم برای حضور در جشنواره‌های خارجی با مشکل مواجه شود. مهمانانی که از کشورهای دیگر به ایران می‌آیند و در جشنواره حاضر می‌شوند از دیدن فیلم‌های ما به وجد می‌آیند و بارها شنیده‌ایم که می‌گفتند اصلاً از این توانایی سینمای ایران خبر نداشته‌اند اما عملکرد ما در بخش بین‌الملل اگر با دیگر کشورها قابل قیاس نیست به کم‌کاری هیچ‌یک از نهادها مربوط نمی‌شود چرا که تحریم‌ها ما را در شرایط ویژه‌ای قرار داده است.

وی در پایان اظهار داشت: امروز سینمای ایران در هر دوره از جشنواره‌های معتبر جهانی معمولاً یک نماینده دارد و متأسفانه در بین این فیلم‌ها آثار کودک و نوجوان جایی ندارد و در واقع ما سینمای کودک و نوجوان را چندان جدی نگرفته‌ایم. طی سال‌های اخیر پلتفرم‌های اینترنتی بسیاری برای اکران آنلاین طراحی شده‌اند که متأسفانه در این بخش‌ها فیلم‌های ضد فرهنگ به خوبی معرفی می‌شوند اما جایی برای آثار کودک و نوجوان وجود ندارد. باید علاوه بر معضلات جشنواره کودک به معضلات پخش و تولید این سینما نیز توجه شود تا ما بتوانیم در این سینما هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام