شهر خبر

ناتوانی در تولید، ناتو را مجبور به توقف ارسال تانک به اوکراین کرد

ناتوانی در تولید، ناتو را مجبور به توقف ارسال تانک به اوکراین کرد

گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای اروپایی عضو ناتو به دلیل ناتوانی در تولید انبوه با توقف ارسال تانک برای نیروهای مسلح اوکراین موافقت کرده اند.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای خبری نیوزمکس مستقر در آمریکا، دلایل توقف شامل ناتوانی کشورهای ناتو در تولید انبوه تجهیزات نظامی عنوان شده است، زیرا روسیه فروش موادی از جمله تیتانیوم را که برای تولید زره ترکیبی تانک‌ها حیاتی است، متوقف کرده است.

روزنامه آلمانی اشپیگل یک شنبه گزارش داد که ارسال ۳۰۰ تانک دوران شوروی از لهستان به اوکراین که منجر به تخلیه ذخیره تانک ناتو شده، از دیگر علل تصمیم اخیر اعضای ناتو است.

بنا به گزارش نیوزمکس، توافقنامه اخیر فعلا شامل توقف ارسال تانک‌های تهاجمی می‌شود، اما در مورد ناوهای دفاعی و امنیتی، از جمله خودروها و نفربرهای زرهی اعمال نمی‌شود. همچنین بر اساس گزارش ها، ارسال اسلحه های خودکششی هنوز محدود نشده است.

در این میان، با درز کردن اخباری مبنی بر قصد اسپانیا برای ارسال تانک های لئوپارد A۴ آلمانی به اوکراین، اسپانیا مجبور به عذرخواهی  از برلین شد.

بنا بر گزارش ها، اولاف شولز، صدراعظم آلمان، از سوی منابع داخلی کشورش، به شدت تحت فشار و نگران بود که اسپانیا با ارسال تانک های ساخت آلمان به اوکراین روسیه را در بحبوحه جنگ با اوکراین خشمگین سازد.

طبق این گزارش، تانک‌های لئوپارد A۴ ساخت آلمان از کار افتاده و نیاز به تعمیر دارند و بر اساس توافقنامه دفاعی بین این کشورها، اسپانیا بدون موافقت آلمان اجازه فرستادن تجهیزات نظامی به اوکراین را ندارد.

جنگ روسیه و اوکراین وارد سومین ماه خود شده است؛ جنگی که از ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز شد و هر روز ابعاد تازه‌ای از تبعات آن نه تنها در عرصه سیاست بین‌الملل که در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی رخ می‌نماید.

منبع: ایرنا