شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قطر#فرانسه#انرژی

امضای قرارداد قطر با توتال فرانسه برای توسعه میدان گازی

امضای قرارداد قطر با توتال فرانسه برای توسعه میدان گازی

وزیر انرژی قطر امروز یکشنبه از امضای قراردادی بین شرکت انرژی قطر و شرکت توتال فرانسه در رابطه با پروژه توسعه شرق «میدان شمالی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الخلیج آنلاین، سعد شریدة الکعبی، وزیر انرژی قطر امروز یکشنبه از امضای قراردادی بین شرکت انرژی قطر و شرکت توتال فرانسه در رابطه با پروژه توسعه شرق «میدان شمالی» خبر داد.

وزیر انرژی قطر اعلام کرد که پروژه توسعه میدان شمالی ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در قطر را به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش می دهد.

عبدالله بن حمد آل ثانی، معاون امیر قطر نیز امروز یکشنبه، از مدیرعامل شرکت توتال و هیأت همراه وی استقبال کرد و دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری دوحه و شرکت توتال و راه‌های تقویت شراکت دوجانبه گفتگو کردند.

چند روز پیش نیز خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرد که قطر با ۵ شرکت نفتی برای توسعه میدان گازی شمال به ارزش ۳۰ میلیارد دلار به توافق رسیده است.

میدان گازی شمال، یک میدان گاز طبیعی مشترک میان قطر و ایران است و با ۵۰.۹۷ تریلیون متر مکعب گاز، بزرگترین میدان گازی جهان به حساب می‌آید.

مساحت این میدان حدود ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۶ هزار کیلومتر مربع آن در آب های سرزمینی قطر و ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب های ایران قرار گرفته است و تولید آن از سال ۱۹۸۹ آغاز شده است.

تلاش قطر برای افزایش تولید گاز در شرایطی است که اروپا به دنبال متنوع کردن منابع انرژی خود و جایگزین کردن گاز روسیه پس از آغاز جنگ اوکراین است. موضوعی که نیاز اروپا به گاز قطر را بیش از پیش کرده است.