شهر خبر

حزب‌الله لبنان تشکیل «دولت وحدت ملی» را راه برون‌رفت از بحران دانست

حزب‌الله لبنان تشکیل «دولت وحدت ملی» را راه برون‌رفت از بحران دانست

شماری از مسئولان و نمایندگان حزب‌الله لبنان در پارلمان این کشور بر ضرورت تشکیل کابینه وحدت ملی برای حل مشکلات اقتصادی و برون‌رفت از بحران‌ها تاکید کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آنها تاکید کردند گزینه‌ها و راه‌های مختلف برای حل مشکلات اقتصادی لبنان وجود دارد و این کشور نباید خود را فقط مشغول و محدود در چارچوب یک گزینه کند.

حسن فضل‌الله عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان، تشکیل دولت را یک ضرورت ملی دانست و خواستار اصلاح دستگاه قضایی لبنان شد.

وی گفت: دفاع از منابع نفتی و گازی و بهره‌برداری از آن از اولویت‌های ملی و فرصتی برای نجات اقتصاد کشور است.

فضل‌الله اضافه کرد: حل مشکل برق و سپرده‌های مردم در بانک‌ها، افزایش قیمت‌ها و بازی با نرخ ارز از دیگر اولویت‌های کشور است که باید توسط هیات وزیران برای آن چاره‌جویی شود.

وی افزود: یکی از وظایف اصلی مجلس نمایندگان تصویب قوانین اصلاحی به ویژه در زمینه قضایی است زیرا یکی از رنج‌ها و مشکلات ملت لبنان، وضعیت وخیم دستگاه قضایی است که در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

حسن عزالدین از دیگر نمایندگان عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت خواستار تفاهم ملی برای دفاع از منابع، حقوق، حاکمیت و استقلال لبنان شد.

وی گفت: ما لبنانی‌ها می‌توانیم با تفاهم و درک یکدیگر، از کشور محافظت کنیم و نهادهای حاکمیتی را بر زیربنای صحیح بسازیم و مجموعه‌ای از اولویت‌ها را به عنوان نقشه راه به منظور برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی، سیاسی، مالی و پولی تعیین کنیم.

عزالدین با بیان اینکه ما معتقد به وجود گزینه‌های مختلف برای حل مشکلات اقتصادی کشور هستیم و لبنان نباید خود را به یک گزینه محدود کند، افزود: ما نمی‌گوییم کسی به طرف غرب و آمریکا نرود ولی باید گزینه‌ها را بر اساس منافع لبنان انتخاب کنیم.

عضو شورای مرکزی حزب‌الله نیز گفت: آمریکا تلاش می‌کند تا لبنان را از نظر اقتصادی و مالی با هدف تن دادن به خواسته‌های رژیم صهیونیستی زیر فشار شدید قرار دهد و نباید مقابل آمریکا مماشات کرد.

شیخ نبیل قاووق اضافه کرد: لبنان با چوب حراج زدن به کشور، مراسم‌های نمایشی و راضی نگه داشتن آمریکا نجات پیدا نمی‌کند. بزرگترین گِره و مانع برای حل بحران لبنان، مماشات با آمریکاست.»

وی تصریح کرد: هدف آمریکا این است که لبنان را از نظر اقتصادی و مالی زیر فشار خفه‌کننده‌ای قرار دهد تا به خواسته‌های رژیم صهیونیستی تن دهد.

شیخ نبیل قاووق افزود: «بحران لبنان به دلیل تسلیم شدن برابر خواسته آمریکا طولانی و عمیق شده است. تنها نتیجه ادامه سیاست التماس و خواهش و مماشات با آمریکا، تسریع در فروپاشی کشور است.»

وی خاطرنشان کرد: «پس از انتخابات پارلمانی، لبنان فرصت واقعی برای ورود به مسیر راه حل‌ها برای حل بحران کشور دارد. نقشه راه برای حل بحران با تسریع در فرآیند تعیین نخست‌وزیر مکلف و تشکیل کابینه آغاز می‌شود، زیرا اوضاع کشور به گونه‌ای است که فرصت برای از دست دادن فرصت‌ها نیست. لبنانی‌ها از مناقصه و چوب حراج زدن به کشور و مشاجره خسته شده‌اند و خواستار تسریع در روند نجات لبنان هستند.»

شیخ نبیل قاووق بر همکاری با طیف‌ها و گروه‌هایی که از «اراده و روحیه ملی برخوردارند و منفعت لبنان را در نظر می‌گیرند»، تأکید کرد و خواستار «تشکیل دولتی در لبنان شد که بدون وابستگی به مواضع خصمانه آمریکا و عربستان، مسئولیت کشور را بر عهده بگیرد.»

عضو شورای مرکزی حزب‌الله لبنان در پایان سخنانش تصریح کرد: «مقاومت یک ضرورت راهبردی برای بازدارندگی دشمن و حفاظت از کشور، عزت و سرمایه آن است و نزدیکی سعودی- اسرائیلی تهدیدی مستقیم برای لبنان، فلسطین، سوریه و همه مردم شریف ماست.»

انتهای پیام