شهر خبر

برق رایگان برای کشاورزان با خاموشی چاه‌ها در ساعات اوج مصرف

برق رایگان برای کشاورزان با خاموشی چاه‌ها در ساعات اوج مصرف

تهران- ایرنا- سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی از افتتاح ۴۶۲ پروژه آب‌وخاک در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: براساس توافق وزارت جهاد کشاورزی و نیرو، کشاورزانی که روزانه از ساعت ۱۲ تا ۵ بعدازظهر از چاه‌های کشاورزی استفاده نکنند، از پرداخت پول برق معاف خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، « فریبرز عباسی» روز یکشنبه در نشست خبری خود به مناسبت هفته جهاد کشاورزی با تشریح اهم اقدامات و فعالیت‌های زیربنایی و تولیدی در این بخش، اظهار داشت: طرح «مدیریت مصرف برق کشاورزی» مصوبه اخیر هیات دولت است که دستورالعمل آن به طور مشترک بین دو وزارتخانه نیرو و جهادکشاورزی تدوین شده و چند هفته‌ای است که اجرایی شده و در صورت مدیریت از آسیب کشاورزان جلوگیری می‌شود.

به گفته وی، این طرح کوتاه‌مدت است و در دوره اوج مصرف برق اجرایی خواهد شد.

تجهیز ۲.۵ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: اکنون دو میلیون و ۵۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

وی ادامه داد: در سه دهه گذشته توسعه سامانه‌های نوین آبیاری از رویکردهای مهم وزارت جهاد کشاورزی بوده که اهداف آن در اغلب برنامه‌های بالادستی همچون برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه، ارتقای بهره‌وری، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، اقتصاد مقاومتی و تحول دولت مردمی دیده شده است.

اجرای ۵۰ درصد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۰ سال گذشته

عباسی بیان کرد: با توجه به تشدید خشکسالی‌ها به طور تقریبی ۵۰ درصد توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در ۱۰ سال گذشته اتفاق افتاده است.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی محدودیت اصلی اجرای طرح را منابع اعتباری دانست و ادامه داد: درصورتی‌که دولت منابع مالی بیشتری به این بخش تخصیص دهد، پتانسیل کشور اجرای حدود ۴۰۰ هزار هکتار توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در سال وجود دارد.

وی یادآور شد: در سال ۹۹ نزدیک ۱۰۵ هزار هکتار و در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۵ هزار هکتار توسعه سامانه نوین آبیاری داشته‌ایم.

دستورالعمل قانون حفاظت خاک در دست تدوین است

عباسی درباره آیین‌نامه امور خاک گفت: با وجود اینکه قانون حفاظت خاک دو سال پیش به تصویب رسیده است، اما هنوز دستورالعمل مدونی در این خصوص نداریم که اکنون در دست تدوین است.

سرپرست معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: قرار است امسال ۱۵ آیین‌نامه و دستورالعمل تدوین شود و به تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد.

وی درباره بحث قاچاق خاک اظهار داشت: هیچ گزارشی در خصوص قاچاق و خروج خاک بخش کشاورزی نداشته‌ایم.

ادامه دارد...