شهر خبر

فرماندار پاکدشت: کشت گلخانه‌ای مهمترین راه برای گذر از بحران کم‌آبی است

فرماندار پاکدشت: کشت گلخانه‌ای مهمترین راه برای گذر از بحران کم‌آبی است

پاکدشت- ایرنا- فرماندار شهرستان پاکدشت گفت: کشت گلخانه‌ای مهمترین راه برای گذر از بحران کم‌آبی و محقق کننده شعار تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین مد نظر رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اردستانی روز یکشنبه در جریان بازدید از واحدهای گلخانه تولید گل و گیاه پاکدشت اظهار داشت: وی افزود: کشاورزی در محیط گلخانه، علاوه بر آن که اثربخشی مستقیم بر مبارزه با آفات و امراض گیاهی دارد، در مدیریت مصرف آب نیز نقش به‌سزایی داشته و برای شهرستانی چون پاکدشت که با کمبود شدید منابع آبی همراه است، بهترین روش برای استفاه مناسب از منابع آبی موجود است.

وی اظهار داشت: حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای، علاوه بر افزایش راندمان مصرف حامل‌های انرژی و آب زراعی، موجب افزایش چشمگیر تولید در سطح و اشتغال شده و به دلیل فراهم بودن بستر استفاده از کشاورزی نوین، زمینه توسعه فعالیت شرکت‌های بنیان در حوزه کشت گلخانه‌ای را فراهم می‌کند.

اردستانی تصریح کرد: پاکدشت از هزار و ۲۳۷ هکتار گلخانه برخوردار است که از این میزان، ۹۸۷ هکتار زیر کشت گل و گیاه و ۲۵۰ هکتار زیر کشت سبزی و صیفی می‌رود.

فرماندار پاکدشت افزود: میزان تولید گل و گیاه در استان تهران سالانه یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون عدد و ۵۰ میلیون گلدان است که از این تعداد، یک میلیارد و ۲۰۰ هزار عدد گل شاخه بریده و ۲۳ میلیون گلدان در پاکدشت تولید می‌شود که این تعداد، ۹۱ درصد کل گل‌های تولید شده در استان تهران است که از این نظر، پاکدشت رتبه اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد.

فرماندار پاکدشت: کشت گلخانه‌ای مهمترین راه برای گذر از بحران کم‌آبی است


وی با اشاره به این که پاکدشت از نظر تولید گل آنتوریوم و ارکیده مقام اول استان تهران و کشور را در اختیار دارد افزود: این شهرستان در صادرات انواع گل‌های شاخه‌ای نظیر رز، آنتوریوم، میخک، ژربرا، داودی، رز مینیاتوری، لیسیانتوس، استریلیتزیا، آلوستومریا و گل‌های گلدانی نظیر شمعدان، آژدر، ساندویلا، آنتوریوم، کالانکوآ و بنت القنسول فعال بوده و این محصولات به کشورهایی نظیر عراق، عمان، ارمنستان و باکو صادر شده است.

اردستانی مهمترین مشکل حوزه کشاورزی پاکدشت را کمبود منابع آبی اعلام کرد و افزود: کمبود منابع آبی باعث شده تا از ۲۳ هزارهکتار اراضی زراعی مرغوب کشاورزی پاکدشت، تنها ۱۷ هزار هکتار از این زمین‌ها زیر کشت انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای می‌رود و عدم اختصاص آب از محل سد ماملو، کشاورزی در بخش‌های شمالی کانال انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران را تعطیل کرده است.

وی تأکید کرد: برای جبران کمبود منابع آبی، باید کشاورزی شهرستان را از فضای آزاد به گلخانه هدایت کرد و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری که دولت برای هر یک، تسهیلات ویژه‌ای به کشاورزان اعطا می‌کند، آب موجود در شهرستان را مدیریت کرد.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.