شهر خبر

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به کشاورزی خراسان جنوبی

اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور به کشاورزی خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در مجموع هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به بخش کشاورزی استان اختصاص یافته است که نقش موثری در رونق تولید و اشتغال دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز یکشنبه در دیدار جمعی از مدیران سازمان جهاد کشاورزی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: ۱۳۶ استخر ذخیره آب با اعتبار ۱۲ میلیارد تومان از محل اعتبار سفر رییس جمهور انجام شده است.

وی گفت: همچنین از محل اعتبارات سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی مرمت ۱۲۹ رشته قنات به طول ۴۰ کیلومتر و با اعتبار ۳۷ میلیارد و ۵۰۰ میلون تومان تاکنون انجام شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی مقام اول کشور را در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و مقام اول را در جذب تسهیلات تبصره ۱۸ کسب کرده است.

وی افزود: ۱۰۹ پروژه همزمان با هفته جهاد کشاورزی (۲۱ تا ۲۷ خرداد) در استان خراسان جنوبی افتتاح می‌شود که برای این پروژه‌ها، ۱۰۴ میلیارد و ۲۹۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان سرمایه‌گذاری شده است.

جعفری گفت: جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها، هشت هزار و ۳۲۰ نفر است که منجر به ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت شغل برای سه هزار و ۴۸ نفر و اشتغال غیرمستقیم برای هزار و ۵۸ نفر می‌شود.

وی اظهار داشت: شهرستان سرایان با ۲۵ پروژه، زیرکوه با ۱۴ پروژه، سربیشه و نهبندان با ۱۱ پروژه بیشترین پروژه از بین پروژه‌های هفته جهاد کشاورزی سال جاری را به خود اختصاص داده‌اند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از افتتاح روستا بازارها در ۱۱ شهرستان استان خبر داد و افزود: همزمان با هفته جهاد کشاورزی نمایشگاه توانمندی‌ها و یافته‌های تحقیقاتی در محل بوستان کاجستان بیرجند به مدت سه روز دایر و آموزش لازم به مردم ارائه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت ۸۲ هزار و ۸۹۶ بهره‌بردار بخش کشاورزی و اشتغال ۲۴ درصدی استان در این بخش اظهار داشت: میزان صادارت استان در بخش کشاورزی ۶ هزار و ۹۴۲ تن و ارزش ریالی مجموع تولیدات این بخش در استان ۱۹۵ هزار میلیارد ریال است که ۲.۷ درصد ارزش محصولات کشاورزی کشور است.

جعفری تولیدات دامی استان را ۲۱۲ هزار تن، وسعت مراتع را هشت هزار و ۴۰۰ هکتار و وسعت گلخانه‌ها را بیش از ۸۰ هکتار بیان کرد و گفت: سالانه ۱۵ هزار و ۹۵۰ تن گوشت قرمز، ۵۴ هزار و ۹۲۴ تن گوشت مرغ، ۲۷ هزار و ۴۵۲ تن تخم مرغ، ۲ هزار ۸۶۲ تن سایر ماکیان، ۱۱۱ هزار تن شیر، هزار و ۵۱۹ تن آبزیان و ۳۱۹ تن عسل تولید می‌شود.

وی گفت: در امور دامپزشکی، تب کریمو کنگو و بیماری فوق حاد پرندگان در خراسان جنوبی تاکنون شناسایی نشده است و مشکل خاصی در استان وجود ندارد ضمن اینکه نظارت‌ها بر سلامت محصولات دامی از ابتدای امسال تشدید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به ازای انجام هر هکتار عملیات آبخیزداری، ۵۳۰ مترمکعب روان‌آب ذخیره می‌شود افزود: در حال حاضر افزایش سطح زیر کشت نداریم و تمامی برنامه‌ها برای افزایش تولیدات و عملکرد در واحد سطح است.

وی گفت: با اتمام پروژه‌های آبخیزداری در سال جاری بیش از ۸۵ میلیون مترمکعب ذخیره‌سازی سیلاب را خواهیم داشت و طرح آبخیز تا جالیز که از خراسان جنوبی شروع و به کشور معرفی شد، اکنون هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرفصل اعتباری دارد که در حوزه قنوات و آبخیز باید هزینه شود.

جعفری ادامه داد: اجرای سازه‌های آبخیزداری نقش موثری در کاهش ریزگردها در سطح استان دارد.

وی با اشاره به ظرفیت وجود هفت هزار رشته قنات در خراسان جنوبی گفت: سه سد مخزنی بزرگ آب بدون متولی در استان داریم که از این آب‌ها هنوز نتوانسته‌ایم به‌خوبی استفاده کنیم.

جعفری افزود: ۸۰۰ گونه گیاهان دارویی در استان داریم اما هنوز از این ظرفیت نتوانسته‌ایم به‌خوبی استفاده کنیم، ۶۰۰ و ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید علوفه خشک در مراتع استان است.

وی تصریح کرد: وجود شرکت‌های دانش‌بنیان در خراسان جنوبی و ورود آنها به فرآوری محصولات کشاورزی یکی از ظرفیت‌های استان است و تکمیل طرح هاب شتر با ۲۹ هزار نفر شتر از اولویت‌ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی به ظرفیت‌های گردشگری استان نیز اشاره کرد و گفت: همچنین از ظرفیت بزرگترین باغ زرشک افین، زیبایی مزارع زعفران و نرگس‌زارها برای حوزه گردشگری نتوانسته‌ایم استفاده کنیم.

وی به چالش خرده‌مالکی منابع آبی استان اشاره کرد و گفت: یکپارچه‌سازی منابع آبی و ایجاد شرکت‌های سهامی زارعی یا تعاونی تولید و اعمال مدیریت فنی متمرکز راهکار پیشنهادی در این حوزه است که در این زمینه باید مردم تشویق شوند.

جعفری تصریح کرد: نبود ذخیره‌سازی محصولات به دلیل کمبود انبار و سردخانه، دوگانگی در حمایت از صنایع تبدیلی توسط سازمان صمت و جهاد کشاورزی، کمبود اعتبار برای آموزش کشاورزان و تجهیز مراکز جهاد کشاورزی و کمبود نیروی متخصص در این مراکز، نبود منابع و مصارف در بانک کشاورزی، وجود موانع برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تخصیص منابع آبی در این حوزه از دیگر چالش‌های بخش کشاورزی است.

وی افزود: بارها از نهضت گلخانه‌ای و احداث هزار هکتار گلخانه در استان صحبت شده ولی تاکنون اتفاق خاصی در این حوزه نیفتاده است و تنها ۸۰ هکتار گلخانه در استان داریم؛ میلیاردها تومان صرف زیرساخت گلخانه کردیم ولی آب مورد نیاز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ایجاد دستورالعمل جدید و واحد از سوی بانک مرکزی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی لازم است و اکنون ۱۶ کارخانه لبنیاتی داریم که به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات قدرت رقابت ندارند لذا بخش زیادی از شیر تولیدی خراسان جنوبی به استان‌های دیگر صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ۱۳۵ تن شیر روزانه تولید می‌شود که ۳۰ تن در استان فرآوری می‌شود و اگر پالایشگاه لبنیات در خراسان جنوبی راه‌اندازی شود با توجه به ظرفیت تولید شیر و با توجه به پروانه‌های صادره به ۶۰۰ تن روزانه افزایش خواهد یافت.

جعفری گفت: مهار نکردن روان‌آب‌ها و سیلاب‌ها در استان از دیگر چالش‌ها است که نیازمند اختصاص اعتبار ویژه برای مدیریت و مهار آب‌های سطحی هستیم.