شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امام خمینی (ره)

اندیشه‌های امام خمینی (ره) در معرض خطر تحریف دوستان و دشمنان/ یادداشت حجت‌الاسلام کمساری

اندیشه‌های امام خمینی (ره) در معرض خطر تحریف دوستان و دشمنان/ یادداشت حجت‌الاسلام کمساری

سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) عنوان کرد: نگرانی نسبت به تحریف حضرت امام و اندیشه‌های ایشان وجود دارد؛ چه از طرف برداشت‌های غلط دوستان و چه از سوی تحریف‌های عمدی دشمنان.

گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم - رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) سخنان مهمی در خصوص بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی مطرح کردند که یک بخش از آن سخنان توصیه‌هایی به فعالان انقلابی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود. یکی از توصیه‌های رهبری این بود که «نگذارید یاد امام در جامعه کم‌رنگ بشود. همان طور که گفتم، امام روح این انقلاب است؛ نگذارید یاد امام را کم‌رنگ کنند، نگذارید امام را تحریف کنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین علی کمساری سرپرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) در یادداشتی شفاهی در این رابطه عنوان کرد: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی 14 خرداد امسال مطرح کردند، استمرار آن خط و منظومه فکری ایشان بود که در طول سال‌های پس از رحلت حضرت امام خمینی (ره) در قالب سلسله سخنرانی‌هایی چهاردهم خرداد بیان داشتند.

 

ارتباط وثیق و معناداری میان فرمایشات ایشان در مراسم‌های ارتحال امام خمینی (ره) وجود دارد. محور اصلی تمامی سخنرانی‌ها تاکید و تکرار این موضوع مهم است که جایگاه، شخصیت و اندیشه امام خمینی (ره) در نظام جمهوری اسلامی ایران یک جایگاه فراموش‌نشدنی، تاثیرگذار، ماندگار و همچنان جهت‌دهنده است.

بیت‌الغزل یا ترجیع‌بند فرمایشات ایشان در سال‌های گذشته که امسال هم تکرار شد، رجوع به اندیشه حضرت امام و توجه به انگشت اشاره امام که راهنما و راهبر است، بود.

نکته دیگری که در فرمایشات ایشان وجود داشت، تلاش برای معرفی اندیشه امام به نسل جدید بود. ایشان فرمودند نسل جوانِ هوشمند ما که قرار است مسئولیت ملی و انقلابی گام دوم انقلاب را برعهده بگیرند، بایستی شناخت لازم از اندیشه حضرت امام داشته باشند.

نکته بعد اینکه ایشان فرمودند امام تنها امام دیروز نیست، بلکه امام امروز و امام فردا هم است. من در جلسه‌ای که پس از مراسم ارتحال امام در شورای معاونین و مدیران این موسسه داشتم، این را به عنوان یک راهبرد جدید مورد تاکید قرار دادم و گفتم که موسسه در این رابطه باید کار جدی انجام دهد. «امام امروز و امام فردا» کلیدواژه‌‌ای زیبا، راهگشا و ایجادکننده یک خط جدید کاری در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) است.

اما در خصوص تحریف امام خمینی (ره) باید گفت که حضرت امام و اندیشه‌های ایشان مانند همه اندیشه‌های بلند و آموزه‌های بزرگ در معرض و دستخوش تحریف است. این تحریف‌ها گاهی از سوی ندانم‌کاری‌های دوستان و برداشت‌های غلط صورت می‌گیرد. البته عمده تحریف‌ها به دلیل دشمنی و غرض‌ورزی با امام و اندیشه‌های ایشان است. آن‌ها آگاهانه دست به تحریف اندیشه‌های امام می‌زنند.

ما در حوادث بزرگ تاریخی همچون واقعه عاشورا نیز با آسیب تحریف مواجه هستیم. اندیشه حضرت امام نیز مستثنی نیست. اکنون و در شرایط فعلی که اندیشه امام در کشور ما راهنما، جهت‌دهنده و تعیین‌کننده مسیر است و در میان آزادگان جهان نیز طرفدار دارد و ملت‌ها برای راهگشایی به ایشان رجوع می‌کنند، نگرانی نسبت به تحریف حضرت امام و اندیشه‌های ایشان وجود دارد؛ چه از طرف برداشت‌های غلط دوستان و چه از سوی تحریف‌های عمدی دشمنان.

تحریف حضرت امام در دو بخش متصور و امکان‌پذیر است. یک بخش تحریف لفظی فرمایشات امام است که موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام در 17 شهریور 1367 به همین منظور تاسیس شد. دغدغه‌ای که مرحوم حاج احمد آقا در نامه‌شان به امام مطرح کردند، آن بود که بیم آن می‌رود که پس از امام، در صحبت‌ها و نامه‌های ایشان تحریف‌هایی به وجود بیاید که امام دستور تشکیل این موسسه را صادر فرمودند.

به دلیل اهمیتی که اندیشه امام خمینی (ره) دارد، در معرض طمع‌ورزی دشمنان قرار دارد و آن‌ها به دنبال تحریف هستند؛ این تحریف ممکن است لفظی باشد یعنی چیزی را کم و زیاد کنند، چیزی را پس و پیش و جابجا کنند، دروغی را نسبت دهند و نقلی را به اشتباه بیان کنند. یا اینکه این تحریف معنوی باشد. ظاهر آن فرمایش و پیام را حفظ کنند اما برداشت‌های دیگری از آن سخنان بیان کنند، به تقطیع سخنان امام بپردازند و برداشت خلاف ارائه کنند.

ما در گذشته شاهد چنین تحریف‌های بودیم و در آینده هم ممکن است اتفاق بیافتد. لذا به نظر می‌رسد در این دو حوزه وظایف همه دستگاه‌ها، افراد و متولیان مربوطه، وظیفه سنگینی است.

اولویت و وظیفه ذاتی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) بیشتر در بخش اول خودش را نشان می‌دهد. همه آنچه که مربوط امام است، اعم از اسناد کتبی و دیجیتال مانند صوت، تصویر و فیلم‌ را دسته‌بندی کرده‌ایم و اگر جایی نسبت دروغ یا اشتباهی مطرح شود، متذکر می‌شویم و درصدد اصلاح برمی‌آیم. یا اینکه اگر می‌خواهند جایی مطلبی را منتشر کنند و موضعی را به امام نسبت بدهند، در موضع کارشناسی این نسبت را رد یا تایید خواهیم کرد.

امروزه با توجه به شرایطی که وجود دارد، اهمیت بخش دوم (تحریف‌های معنوی) کمتر از بخش اول نیست. در بخش دوم وظیفه مقابله تنها در انحصار موسسه نیست و همه آن کسانی وظیفه‌ای در این رابطه دارند، بایستی ورود کنند و به وظیفه‌شان عمل کنند.

انتهای پیام/