شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#لیگ قهرمانان اروپا#رئال مادرید

ماجراهای آشوب فینال لیگ قهرمانان اروپا ادامه دارد/ عصبانیت یوفا از پلیس پاریس!/ فرانسوی‌ها شرمساز شدند

یوفا به خاطر مفقود شدن فیلم دوربین مداربسته عصبانی است، اما به نظر می‌رسد که راه‌آهن فرانسه فیلمی از صحنه‌های آشفته در فینال لیگ قهرمانان اروپا بین لیورپول و رئال مادرید را نگه داشته است.

​​آشوب فینال لیگ قهرمانان اروپا 2022

اتحادیه فوتبال اروپا باور ندارد که فیلم‌های حیاتی دوربین‌های مداربسته در استادوفرانس که می‌توانست ناتوانی پلیس در سازمان‌دهی فینال لیگ قهرمانان را روشن کند، حذف شده باشد و فشار بیشتری بر مقامات فرانسوی وارد کرده برای توضیح اینکه چرا عملیات آن‌ها به این شکل فاجعه‌بار اشتباه پیش رفت.

راه‌آهن فرانسه

با این حال، در پیشرفتی که می‌تواند اشتباهات پلیس محلی را ثابت کند، نشریه «دیلی مِیل» می‌تواند فاش کند که اپراتور اصلی راه‌آهن فرانسه SNCF تمام فیلم‌های ویدئویی خود از روز حادثه را نگه داشته است.

سخنگوی این شرکت که دفتر مرکزی آن در مجاورت استادیوم قرار دارد، گفت: «فیلم‌های دوربین مداربسته معمولاً پس از سه روز به طور خودکار پاک می‌شوند. در مورد رویدادهای استادوفرانس، پاک کردن خودکار فیلم مسدود شد و فیلم حفظ شد، این کار توسط قانون برای مدت ۳۰ روز مجاز است.» کارشناسان معتقدند که این تراژدی فقط از روی شانس و به علت رفتار خوب هواداران لیورپول کنترل شد.

انتظار می‌رفت که گزارش مستقل یوفا، به سرپرستی دکتر تیاگو براندائو رودریگس، از فیلم‌های امنیتی برای بررسی ادعاهای پلیس فرانسه مبنی بر وجود ۴۰۰۰۰ هوادار بدون بلیت در مجاورت ورزشگاه استفاده کند. رقمی که آن‌ها از آن زمان اعتراف کرده‌اند که ممکن است نادرست باشد. اما رؤسای یوفا متوجه شدند که این فیلم که برای تعیین اعتبار ادعاهای پلیس حیاتی بود، حذف شده است. فیلم امنیتی طبق قوانین فرانسه پس از ۷ روز حذف می‌شود مگر اینکه مقامات درخواست نگهداری آن‌ها را داده باشند.

ماجراهای آشوب فینال لیگ قهرمانان اروپا ادامه دارد/ عصبانیت یوفا از پلیس پاریس!/ فرانسوی‌ها شرمساز شدند

شرمساری فرانسه

باوجود فروپاشی نظم و قانون که باعث شرمساری جهانی برای فرانسه شد و طیف وسیعی از تحقیقات و چالش‌های قانونی، نه دولت فرانسه، نه پلیس و نه تحقیقات قضایی در فروش بلیت چنین درخواستی ارائه نکردند. فیلم از خطوط مترو و شبکه راه‌آهن محلی نیز حذف شده است. برونو رتالو، رهبر گروه جمهوری‌خواه در سنای فرانسه، گفت: «ما مستقیماً به سمت یک رسوایی دولتی پیش می‌رویم»، و مدعی شد که حذف این فیلم «اقدامی عمدی برای ناپدید کردن شواهد و به منظور پنهان‌کاری بوده است.»

رهبر گروه سوسیالیست، پاتریک کانر، گفت که این «یک موضوع دولتی است که نه وزیر کشور، نه رئیس پلیس، نه مُهردار (یک پست قضایی فرانسوی تقریباً معادل صدراعظم) اقدام هوشمندانه و مفیدی برای درخواست از مقامات قضایی برای حفظ این فیلم‌ها انجام نداده‌اند.»

یوفا از اظهار نظر در مورد این ادعاها خودداری کرده، به این دلیل که آن‌ها نمی‌توانند در مورد گزارش مستقلی که توسط دکتر رودریگس، سیاستمدار پرتغالی انجام می‌شود، پیش‌داوری کنند.

در همین حال، یک منبع قضایی در حومه پاریس، جایی که دادستان‌ها در حال تحقیق درباره این هرج و مرج هستند، تأیید کرد که فیلم SNCF درخواست شده بود. این منبع گفت: «این فیلم روز جمعه ضبط شد و حیاتی است. دوربین‌های SNCF استادوفرانس و اطرافش را احاطه کرده‌اند. ورزشگاه نه تنها در مرکز شبکه ریلی، بلکه در مجاورت دفتر مرکزی SNCF نیز قرار دارد. این فیلم بدون شک حاوی تصاویر بیشتری از خشونت است. نکته کلیدی این است که مشخص شود آیا این خشونت قانونی بوده یا خیر.»

الیزابت بورن، نخست‌وزیر جدید فرانسه، همچنین گفته است که تصاویر دیگر متعلق به شرکت‌های دیگر، از جمله شبکه حمل و نقل پاریس RATP، قابل بازیابی است. بورن روز جمعه با بیان اینکه کارشناسان مشغول کار بر روی این مورد هستند، گفت: «ما در تلاش هستیم ببینیم که آیا می‌توانیم فیلم را پس بگیریم یا خیر.»

​​

هرج و مرج باندها

شواهد ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی و گزارش‌های تلویزیونی، و همچنین شهادت طرفداران رئال مادرید و لیورپول، نشان می‌دهد که باندهای فرانسوی‌زبان تلاش کردند از ایجاد هرج و مرج برای عبور از دروازه‌ها، بالا رفتن از حصارها و همچنین حمله به هواداران قبل و بعد از بازی استفاده کنند.

و نشریه «دیلی‌میل» شواهدی از نارسایی فناوری اطلاعات را فاش کرده به این معنی که بلیت‌های قانونی اسکن نمی‌شدند، و همچنین اشتباهات متعدد پلیس و مقامات در اعزام هواداران به استادیوم، که منجر به برخوردهای خطرناک شده بود. گزارشی که به سفارش بورن در مورد رویداد بازی روز جمعه منتشر شد، موارد متعددی از ناکارآمدی مقامات فرانسوی را فهرست کرد.

بیش از ۳۰ صفحه در مورد مشکلات مدیریت جمعیت، فقدان اطلاعات در مورد نقاط ورودی و نخواندن علائم هشداردهنده حضور افراد بدخواه که برای ارتکاب اعمال خلاف آمده بودند، فهرست شد. گزارش شده که ۱۶۴۴ بلیت جعلی در دروازه ورودی هوادارن لیورپول در گیت‌های X، Y و Z اسکن شده که برای جذب ۱۵۰۰۰ هوادار طراحی شده بود، که بسیار کمتر از ۴۰۰۰۰ مورد بیان شده توسط رئیس پلیس پاریس است. همچنین، این گزارش نشان می‌دهد که ۲۷۰۰ هوادار لیورپول با بلیت‌های قانونی، به دلیل اسکن نشدن بلیت‌هایشان نتوانستند وارد ورزشگاه شوند. با توجه به شواهدی مبنی بر عدم اسکن بسیاری از بلیت‌های قانونی یا تلاش‌های متعدد برای اسکن به دلیل نارسایی سیستم، ممکن است آن ۱۶۴۴ بلیت جعلی هم قانونی باشند.

نشریه «دیلی‌میل» دیروز فاش کرد که بیانیه اولیه یوفا در مورد تاخیر بازی به این واقعیت اشاره داشت که اختلال قابل توجهی توسط باندهای محلی فرانسوی ایجاد شده بود. این خطوط سپس توسط پلیس فرانسه حذف شد و آن‌ها بدون ارائه مدرک، طرفداران لیورپول را مقصر دانستند و آنچه را که در بیانیه رسمی آمده بود دیکته کردند.