شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصفهان#شهر اصفهان

اصفهان بالاترین ریسک فرونشست را در کشور دارد

اصفهان بالاترین ریسک فرونشست را در کشور دارد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی گفت: با توجه به قرارگیری بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در زون فرونشستی اصفهان-برخوار, شهر اصفهان و اطراف آن بالاترین ریسک فرونشست را نسبت به سایر نواحی کشور دارند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ این روزها اخبار فرونشست زمین در مناطق مختلف اصفهان دیگر از غافلگیر گذشته و هر روز اخبار فرونشست زمین در اصفهان شنیده می‌شود. فرونشست در استان اصفهان به نقطه بحران رسیده است و سد زاینده‌رود که تنها 10 درصد مخزن آن آب دارد و خشک شدن کوهرنگ که بزرگ‌ترین چشمه کارستی کشور است, نشان‌دهنده این بحران آب است.

اصفهان نخستین کلان‌شهری بود که در آن فرونشست به مناطق شهری نفوذ پیدا کرد و 18.5 سانتی‌متر در سال نرخ بیشینه فرونشست آن در مناطق شهری است. نرخ متوسط فرونشست آن نیز بین 5 تا 6 سانتی‌متر در سال است.

در رابطه با فرونشست زمین در اصفهان, علی بیت‌اللهی, عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی, اظهار کرد: ارزیابی مفصلی روی ریسک فرونشست زمین در محدوده اصفهان و اطراف آن انجام دادیم که در نتیجه آن مشخص شد با توجه به قرارگیری بیش از 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت در زون فرونشستی اصفهان-برخوار, شهر اصفهان و اطراف آن بالاترین ریسک فرونشست را نسبت به سایر نواحی کشور دارند.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که در هاله هلالی فرونشستی شمال شهر اصفهان که مناطق 2، 7، 8، 9، 14 و 15 را در بر گرفته است، حدود یکصد و 28 هزار واحد مسکونی فاقد اسکلت (آمار مرکز آمار سال نود و پنج) قرار دارد. در همین زون با نرخ فرونشست بالا، 1600 هکتار از بافت فرسوده شهری اصفهان گسترش دارد. ساختمان‌های فاقد اسکلت و فرسوده مسلماً در نشست‌های نامتقارن زون‌های فرونشستی, بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد مذکور، قرارگیری سایر مستحدثات و زیرساخت‌های شهری در  این پهنه، به‌طور بارزی بیانگر ریسک بالای فرونشست زمین در اصفهان است.

انتهای پیام/