شهر خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس : اعضای کمیسیون درباره قطع دوربین ها ، افزایش سرعت غنی سازی و وصل سانترفیوژهای نسل جدید ، متفق القول بودند

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس : اعضای کمیسیون درباره قطع دوربین ها ، افزایش سرعت غنی سازی و وصل سانترفیوژهای نسل جدید ، متفق القول بودند

ایرنا نوشت: الهیان گفت: صدور قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نشان داد، ادامه مذاکرات معقول و ضروری نیست.

زهره الهیان درباره صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: قطعنامه شورای حکام در شرایطی صادر شد که جمهوری اسلامی ایران بیشترین همراهی و همکاری را بر اساس اصل شفافیت، حسن نیت و فعالیت صلح آمیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس افزود: متاسفانه در پاسخ به این حسن نیت، قطعنامه‌ای صادر شد که جمهوری اسلامی ایران را به عدم همکاری متهم کرده است. البته بعد از تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در مجلس، سازمان انرژی اتمی فراتر از قانون با آژانس همکاری کرد و فعالیت دوربین‌های نصب شده در مراکز هسته‌ای ایران، قطع نشد. البته این روند با انتقاد نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون امنیت ملی همراه بود. ولی اوج همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بین المللی انرژی اتمی را نشان داد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه این قطعنامه تحت تاثیر لابی صهیونیست با نگاه مغرضانه صادر شده، اظهار کرد: ضرورتی برای حسن نیت بیشتر نسبت به آژانس و ادامه شفافیت افزون بر قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها وجود ندارد. بر همین اساس کمیسیون امنیت ملی هفته گذشته در این باره جلسه‌ای برگزار کرد و عموم اعضای کمیسیون بر این امر متفق القول بودند که این همکاری‌ها باید به حداقل رسیده و فعالیت بخشی از دوربین‌ها قطع شود. همچنین سرعت غنی سازی باید افزایش یافته و سانترفیوژهای نسل جدید هم وصل شوند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: لابی صهیونیست در تلاش است در مسیر مذاکرات هسته‌ای ۱+۴ سنگ اندازی کرده و به نوعی پرونده‌های ادعایی علیه جمهوری اسلامی ایران باز کند که ظاهرا این پرونده‌ها پایانی نداشته و ضرورتی برای به پاسخ به همه این ادعاها وجود ندارد.

وی یادآور شد: ضروری است این پیام به آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شود که جمهوری اسلامی ایران تسلیم تحریم و زور نخواهد شد و حق مسلم هسته‌ای ملت ایران پایمال نمی‌شود و همواره در مسیر صلح آمیز هسته‌ای گام بر می‌دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس : اعضای کمیسیون درباره قطع دوربین ها ، افزایش سرعت غنی سازی و وصل سانترفیوژهای نسل جدید ، متفق القول بودند

الهیان درباره تاثیر چنین اقداماتی بر مذاکرات هسته‌ای ۱+۴ گفت: متاسفانه رویکرد کشورهای اروپایی در چنین مواقعی مناسب نبوده و برخلاف شعارهای آنها است و حسن نیت از طرف مقابل مذاکرات وجود ندارد. قاعدتا خواسته مجلس و کمیسیون امنیت ملی این است که در روند مذاکرات بازبینی شود و تا زمانی که طرف مقابل حسن نیت خود را در مذاکرات ثابت نکند، لزومی برای کوتاه آمدن از اهداف هسته‌ای نیست. چرا که صدور این قطعنامه نشان داد اگر مذاکرات انتفاعی برای ملت ایران نداشته باشد، ادامه آن معقول و ضروری به نظر .نمی‌رسد

نماینده مردم تهران در مجلس درباره واکنش مسوولان نظام درباره قطعنامه ضد ایرانی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در این باره همانطور که اقدامات آنها سبب هزینه برای جمهوری اسلامی ایران شده، ما نیز باید اقداماتی انجام دهیم که طرف مقابل هزینه تصمیمات غیرمنطقی خود را بدهد، پاسخ ایران به این قعطنامه بر اساس اصل عزت و اقتدار کشور است.

الهیان با تاکید بر اینکه در صورت توافق در مذاکرات وین، معجزه‌ای برای اقتصاد کشور رخ نخواهد داد، خاطرنشان کرد: نباید اقتصاد کشور را شرطی کرده و معطل مذاکرات نگاه داریم. بلکه با توجه به پتانسیل داخلی و ظرفیت جوانان و نخبگان کشور می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی کرده و با اراده ملت و دانشمند کشور این تحریم‌ها بی اثر خواهند شد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، روز چهارشنبه هفته گذشته به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

21217