اخبار جدید رویترز درباره جو بایدن و ریاض

خبرگزاری رویترز شامگاه روز شنبه گزارش داد که « جو بایدن » رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که هنوز تصمیم نگرفته است که در سفر خود به منطقه، به عربستان سعودی نیز سفر کند. 

بایدن گفته است که تصمیم برای سفر به عربستان سعودی هیچ ارتباطی به نفت ندارد بلکه به تلاش‌های گسترده مسالمت‌آمیز در منطقه و نشست با سران کشورهای منطقه ارتباط دارد.

انتقادات از سفر احتمالی بایدن به ریاض در حالی است که او چند روز پیش تلاش کرد سفر خود به عربستان سعودی را به رغم انتقادات تند او علیه مقامات این کشور در زمان کارزار انتخابات ریاستن جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا توجیه کند.

اخبار جدید رویترز درباره جو بایدن و ریاض

بایدن مدعی شد: «این احتمال وجود دارد که من به دیدار سران کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و اسرائیل بروم اما در حال حاضر برنامه مستقیمی برای آن ندارم. من قصد ندارم دیدگاه خود درباره حقوق بشر (در عربستان سعودی) را تغییر دهم اما به عنوان رئیس جمهور، این شغل من است که تلاش کرده و صلح را در صورتی که بتوانم برای خاورمیانه بیاورم».

«کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید نیز پیشتر در پاسخ به همین سؤال که آیا بایدن وعده خود برای منزوی کردن دولت سعودی را فراموش کرده است، گفت که این وعده همچنان پابرجاست. این سخن او بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی عربی داشت.