شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تحریم‌ها#المپیک

مدیرکل شورای المپیک آسیا: باور دارم تحریم‌ها علیه ایران درست نیست

مدیرکل شورای المپیک آسیا: باور دارم تحریم‌ها علیه ایران درست نیست

تهران- ایرنا- مدیرکل شورای المپیک آسیا در دیدار با روسای فدراسیون‌های ورزشی ایران گفت: به عنوان مسئول ورزشی غیرسیاسی باور دارم که تحریم‌ها علیه ایران درست نیست.

به گزارش ایرنا، حسین المسلم مدیر کل شورای المپیک آسیا و رئیس فدراسیون بین المللی شنا و حیدر فرمان مدیر بازی‌های آسیایی و رئیس انجمن بین‌المللی کوراش در سفر یک روزه خود به ایران صبح امروز(شنبه) با محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری از موزه ملی ورزش و آکادمی ملی المپیک و در ادامه با روسای فدراسیون‌های ورزشی کشورمان در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک دیدار و گفت‌وگو کردند.

تحریم‌ها علیه ایران اصلا درست نیست

حسین المسلم نیز در دیدار با روسای فدراسیون‌های کشورمان گفت: از اینکه در ایران هستم خرسندم. در بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴ در تیم شنای کویت در ایران بودم و الان به عنوان نماینده یکی از بزرگترین فدراسیون‌های جهانی یعنی شنا اینجا هستم. بیشتر افراد حاضر را به عنوان دوستان خودم می‌شناسم. خوشحالم امروز در خصوص ورزش صحبت شد.

وی افزود: امروز در جهان چالش‌های بزرگی داریم از جمله پاندمی کرونا، جنگ و همان‌طور که گفتید تحریم علیه ایران. امروز به عنوان یک مسئول ورزشی که سیاسی نیست، می گویم تحریم‌ها علیه ایران اصلا درست نیست. این برای دلخوشی شما نیست بلکه به آن به آن باور دارم.

المسلم خاطرنشان کرد: در ابتدای حضورم در فدراسیون جهانی شنا و جنگ روسیه و اوکراین مکاتباتی دریافت کردم اما هیچ یک از ورزشکاران بلاروس و روسیه را تحریم نکردم و خطاب به کمیته بین‌المللی المپیک گفتم سیاسی نیستم و رویکرد من به همه ورزشکاران ورزشی خواهد بود. ایران با همه چالش‌های پیش رو قهرمان‌پرور است و این نشان می‌دهد ورزش در ایران اهمیت بالایی دارد.

وی یادآوری کرد: باید وقتی از ایران در شورای المپیک آسیا صحبت می‌شود. باید هم در ایران و هم در خارج از آن، ایرانی قوی داشته باشیم. امروز صحبت از موضوع مدیران ورزشی ایران در میادین ورزشی است. مطمین باشید از طرف من حمایت می‌شوید ولی شما هم باید پتانسیل و ظرفیت خود را در داخل و خارج از کشور نشان دهید.

المسلم تاکید کرد: وقتی دو ایرانی برای پست‌های بین‌المللی باهم رقابت می‌کنند شما چه انتظاری دارید. مکاتبات و رایزنی‌های زیادی انجام می‌شود وقتی پای نامزدهای ایرانی وسط می‌آید. مجامع انتخاباتی در ایران انجام می‌شود اما افراد در شورای المپیک آسیا بی اطلاع هستند و باید به آنها اطلاع دهیم چه روندی در کشور در حال وقوع است. همه شما با فضای سیاست آشنا دارید و می‌دانید در انتخابات‌ها چطور کار می‌کنند. اگر برای همه پست‌ها اقدام کنید، الباقی جمع به شما اعتماد نمی‌کنند. 

وی افزود: وقتی یک فرد برای تمام پست‌ها از ریاست گرفته تا نایب رییسی و دبیر کلی و هیات اجرایی و کمیته‌ها نامزد می‌شود، چطور باید او را به کشورهایی چون کره جنوبی و ژاپن معرفی کنیم؟ از انتخابات اطلاع دارید و  یک طرف شما هستید و یک طرف من هستم. شورای المپیک آسیا اثبات کرده رویکردش نسبت به ایران مثبت است و این را نه در حرف بلکه در عمل ثابت کرده است. به عنوان دوست شما می‌گویم جهان با شرایط بدتر مواجه می‌شود و متاسفانه نقطه بد این است بودجه ورزش در خیلی کشورها قطع می‌شود. به عنوان بخشی از جنبش المپیک، شما هم این مسئله را در کشور خود لمس خواهید کرد و باید متحدتر از قبل باشید.

المسلم با بیان اینکه تقویم شلوغی تا المپیک پاریس پیش روی ورزش است، گفت: برای موفقیت در این شرایط باید به عنوان یک تیم متحد عمل کنید. بازی‌های کشورهای اسلامی پلی برای سایر رویدادها است و بعد از آن بازی‌های آسیایی هانگژو را در پیش داریم. ۱۲۰۰ ورزشکار برای حضور در این بازی‌ها آماده می‌شوند. در بحث جوانگرایی ژاپن،کره جنوبی، قزاقستان و ازبکستان کار می‌کنند. در ازبکستان و قزاقستان هزینه زیادی انجام شده و یکی از بزرگترین دهکده‌ها را برای جوانان را تاسیس کردند. شما تاریخچه خوبی دارید ولی سایر کشورها هم بیکار نیستند و دارند کار می‌کنند. باید با این واقعیت رو به‌رو شوید که تحریم بر بودجه ورزش تاثیر دارد و توصیه می‌کنم همه با هم و در قالب یک تیم حرکت کنید.

وی یادآوری کرد: صالحی‌امیری فعالیت‌های زیادی داشته و در هر بار بازدید از ایران نقطه جدیدی را می‌بینم و یک رهبری خوب در پیش دارید و توصیه می‌کنم با همین روش ادامه دهید. برای گرفتن میزبانی شرایط بهتری را نسبت به گذشته دارید و به عنوان فدراسیون خودم و شورای المپیک آسیا می‌گویم آمادگی اعطای هرگونه میزبانی به ایران را داریم.

المسلم با اشاره به حضور در ایران گفت: نخستین نقطه قوت ما این است که اولین فدراسیون بین‌المللی هستیم که بحث سلامت و نجات جان انسان‌ها را دنبال می‌کنیم. به ایران آمدم که این فعالیت‌ها  را ادامه دهیم. با دولت ایران، وزارت ورزش، وزارت آموزش و پرورش و فدراسیون صحبت کردیم تا طرح شنا برای همه را اجرا کنیم. از گفت‌وگو با محمد مخبر بسیار خرسندم که این پروژه قرار است در ایران انجام شود. هزاران کودکی که در این برنامه حاضر می شوند، از مجموع این برنامه خوشحال خواهند شد. خرسندم در ایران حضور پیدا کردم و در برنامه‌ای که در جزیره کیش و تهران خواهیم داشت آشنایی با رشته‌های ایرانی از جمله زورخانه‌ای را خواهیم داشت‌.

وی با اشاره به انتخابات کمیته ملی المپیک تاکید کرد: مستقیم از لوزان به تهران آمدم و متوجه شدم ایران در آگوست انتخابات کمیته ملی المپیک را دارد. در صحبت‌ها و مباحث خودم این سوال را پرسیدم چگونه دوران گذشته را با الان مقایسه می‌کنید. همگی با این موافق بودید، علیرغم چالش‌ها، آورده‌های خوبی با رهبری خوب در کمیته ملی المپیک به ورزش انجام شده است. امیدوارم ورزشکاران شنا به زودی صاحب مدال شوند.

سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک نیز ضمن خیرنقدم به مهمانان حاضر در این نشست، گفت: امروز، روز فشرده‌ای برای مهمانان ما بود. اخیرا در نشست تاکشند گفت‌وگوهای سازنده‌ای با حیدر فرمان و حسین المسلم داشتیم. 

وی افزود: عزیزان حاضر در جمع امروز سرمایه‌های ورزش ایران و در صف مقدم ورزش قهرمانی و پرچمدار افتخارات بزرگ برای ایرانیان هستند. من و وزیر ورزش ایران به وجود این سرمایه‌ها افتخار می‌کنیم. لذا فرصت را برای گفت‌وگوی دوجانبه این افراد با شما مغتنم شمردیم. فدراسیون‌های ما ظرفیت بالایی دارند و می‌توانند نقش بیشتری در آسیا ایفا کنند. این عزیزان در شرایط سخت کرونا بدون یک روز تعطیلی اردوها، خود را به المپیک رساندند. با وجود همه محدودیت‌ها، کاروان ایران رده قابل قبولی به‌دست آورد. طی دو ماه گذشته کاروانی به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام می‌کنیم و سپس راهی بازی‌های آسیایی می‌شویم و بعد مهیای حضور در المپیک پاریس خواهیم شد. مسیر سختی برای رسیدن به پاریس داریم اما هدف‌مان درخشش در المپیک پاریس است.

در ادامه این نشست، محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال با تاکید بر اینکه همه چهره‌های حاضر در نشست امروز ورزشی هستند نه سیاسی، خطاب به حسین المسلم تاکید کرد: با وجود برخوردهای سیاسی، تیم‌های ورزشی ایران در عرصه‌های بین‌المللی موفق به کسب نتایج قابل قبول و ارزشمندی شده‌اند. از شما انتظار داریم از ظرفیت مدیران ورزشی ایران در کسب کرسی‌های بین‌المللی ‌و مهم‌تر از آن کسب کرسی در کمیته بین‌المللی المپیک استفاده شود. حمایت جدی شورای المپیک آسیا در رقم خوردن این اتفاق نقش موثری برای مدیران ورزشی ایران دارد. 

محمد علیپور رئیس فدراسیون انجمن‌های ورزشی نیز گفت: ایران قدمت طولانی در تاریخ ورزش در آسیا دارد. به جرات بعد از چین، کره و ژاپن، ایران قدرت ورزشی آسیاست. حتی در برخی رشته‌ها از این سه کشور هم پیشی گرفته است.
وی خطاب به مدیرکل شورای المپیک آسیا با طرح سه درخواست، گفت: با توجه به زیرساخت‌های خوب درخواست حمایت شما برای میزبانی از رویدادهای آسیا را داریم. در گذشته سه دبیرخانه رشته‌های المپیکی در آسیا را داشتیم که در دوران خود به نحو احسن دبیرخانه را در آسیا اداره کردند. همه مدیران حاضر در جلسه از مدیران قوی ورزش ایران هستند و افتخارات کسب شده توسط آن‌ها برای آسیا هم هست. از شما می‌خواهم از نمایندگان ایران برای کسب کرسی‌های آسیایی و جهانی حمایت کنید. سومین درخواست من حمایت از ایران در مباحث داوری و حقوق بین‌الملل است که در حال حاضر فقط دادگاه عالی ورزش(کاس) داوری می‌کند. درخواست ما تنها اجرای عدالت و نقش‌آفرینی شورای المپیک آسیا در این زمینه است.

در ادامه حیدر فرمان اظهار داشت: می‌دانم چه شرایطی دارید و چه اتفاقاتی باید رخ دهد ولی باید آن را سازماندهی کنیم. برای میزبانی از رویدادها از بسیاری از کشورها برتر هستید. چه درخصوص مدیریت و چه در زمینه زیر ساخت‌ها؛ با وجود تحریم‌ها، سرمایه‌گذاری خوبی در ورزش ایران صورت گرفته. است. با این حال اصلا نمی‌توان از فدراسیون‌های قاره‌ای انتظار داشت که همین ماه آینده میزبانی یک رویداد را به ایران بدهند. باید تقویم بین‌المللی را درنظر بگیرید و بر مبنای آن هدفگذاری کنید. کسب میزبانی دست کم یک الی دو سال زمان خواهد برد و ما هم حمایت خواهیم کرد. ایرانی‌هایی در فدراسیون‌های بین‌المللی فعال هستند و توانمندی خود را نشان داده‌اند؛ نمونه آن آقای نصیری‌نژاد در فدراسیون بین‌المللی کوراش است. اما برای کسب کرسی بین‌المللی باید در کنار هم برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشید. لذا از صالحی‌امیری می‌خواهم به مسیر خود ادامه دهد.