شهر خبر

کمبود ویتامین دی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

کمبود ویتامین دی چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟

اگر مکرراً بیمار می‌شوید و به‌خصوص به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید، سطوح پایین ویتامین D ممکن است یکی از علل ضعیف‌بودن بدن شما باشد.

اینکه کمبود ویتامین D چه عوارضی دارد بستگی به شدت کمبود و مدت زمانی دارد که این کمبود وجود داشته است.

کمبود ویتامین D می‌تواند مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند. در زیر مهم‌ترین علائم کمبود ویتامین دی را بررسی خواهیم کرد.

بیماری و عفونت‌های مکرر تیتر ۳

یکی از مهم‌ترین نقش‌های ویتامین D حمایت از سلامت سیستم ایمنی است که به شما کمک می‌کند با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که باعث بیماری می‌شوند مبارزه کنید.

اگر مکرراً بیمار می‌شوید و به‌خصوص به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا می‌شوید، سطوح پایین ویتامین D ممکن است یکی از علل ضعیف‌بودن بدن شما باشد. چندین مطالعه بزرگ ارتباط بین کمبود ویتامین دی و عفونت‌های دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و ذات‌الریه را نشان داده‌اند.

تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که، مصرف روزانه ۴00 واحد بین‌المللی ویتامین D ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه تنفسی را کاهش دهد.
ضعف و خستگی

احساس خستگی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از آن‌ها ممکن است کمبود ویتامین D باشد.

برخلاف علل دیگر خستگی و ضعف مانند استرس، افسردگی و بی‌خوابی، کمبود ویتامین D اغلب به‌عنوان یک علت بالقوۀ خستگی نادیده گرفته می‌شود.

مطالعات بسیار زیادی ارتباط کمبود ویتامین دی با خستگی را تأیید کرده‌اند.
درد استخوان و کمر

درد استخوان و کمر ممکن است یکی از علائم سطوح ناکافی ویتامین D باشد. ویتامین D با بهبود جذب کلسیم در بدن به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

بررسی 81 مطالعه همچنین نشان داد که، افراد مبتلابه ورم مفاصل، درد عضلانی و درد مزمن نسبت به افراد بدون این شرایط سطوح ویتامین D کمتری دارند.
افسردگی

کمبود ویتامین D با افسردگی به‌خصوص در افراد مسن مرتبط است.

اثرات مکمل‌های ویتامین D متفاوت بوده است؛ اما برخی بررسی‌ها نشان داده‌اند که، این مکمل‌ها به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کنند.
اختلال در ترمیم زخم

کندی بهبود زخم پس از جراحی یا جراحت ممکن است نشانه‌ای از پایین‌بودن سطح ویتامین دی شما باشد.

نقش ویتامین دی در کنترل التهاب و مقابله با عفونت‌ها نیز ممکن است برای بهبود مناسب زخم مهم باشد.

یک مطالعه بر روی 221 نفر، که 112 نفر از آن‌ها عفونت‌های پا مرتبط با دیابت داشتند، نشان داد که افرادی که کمبود شدید ویتامین دی داشتند احتمال بیشتری دارد که سطوح بالاتری از نشانگرهای التهابی داشته باشند که می تواند بهبودی را به خطر بیندازد.
مشکلات استخوانی

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. مصرف هم‌زمان ویتامین D و کلسیم به بدن شما کمک می‌کند تا استخوان‌ها تراکم بهتری داشته باشند.

پوکی استخوان نشانه این است که استخوان‌های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده‌اند. این امر افراد مسن به‌ویژه زنان را در معرض خطر افزایش شکستگی قرار می‌دهد.
وزن و تودۀ بدنی

چاقی یکی از عواملی است که باعث ایجاد کمبود ویتامین دی می‌شود. در یک مطالعه مشخص شد، افرادی که کمبود ویتامین دی دارند به احتمال بیشتری چربی شکمی دارند.
ریزش مو

بسیاری از غذاها و مواد مغذی ممکن است بر سلامت مو تأثیر بگذارند.

درحالی‌که استرس یکی از دلایل رایج ریزش مو است، ریزش شدید مو ممکن است نتیجۀ یک بیماری یا کمبود مواد مغذی باشد.

ریزش مو در زنان با سطوح پایین ویتامین D مرتبط است. مطالعات سطوح پایین ویتامین D را با آلوپسی آره‌آتا، که یک بیماری خودایمنی است و با ریزش موی شدید مشخص می‌شود، مرتبط می‌کند.
درد عضلانی

اغلب علت درد عضلانی به‌سختی تشخیص‌دادنی است. با وجود این شواهد به دست آمده از مطالعات نشان می‌دهند که، کمبود ویتامین دی یکی از علل مهم درد عضلانی است.

گیرنده‌های ویتامین دی در سلول‌های عصبی وجود دارند و درد را احساس می‌کنند. از طرفی ممکن است ویتامین دی در مسیر انتقال درد به مراکز عصبی نیز نقش داشته باشد.

یک مطالعه جدید نشان داد که، دوزهای بالای مکمل ویتامین دی می‌تواند اشکال مختلفی از درد را در افرادی که کمبود ویتامین دی دارند تسکین دهد.
اختلالات اضطرابی

کمبود ویتامین دی با اختلالات اضطرابی در ارتباط است. در یک مطالعه دیده شد، در افرادی که به اختلالات اضطرابی و افسردگی مبتلا هستند سطح کلسیدیول که، یک فرم از ویتامین دی است، پایین بوده است.

در یک مطالعه دیگر نیز دیده شد، زنان بارداری که مقادیر کافی ویتامین دی دریافت می‌کنند اضطراب کمتری دارند و خواب آن‌ها از کیفیت بهتری برخوردار است و درنتیجه کمتر به افسردگی بعد از زایمان مبتلا می‌شوند.
کمبود ویتامین D باعث چه بیماری میشود؟

همان ‌طور که در بالا دیدیم، کمبود ویتامین دی می‌تواند مشکلات فراوانی برای بدن ایجاد کند؛ اما، اینکه جدای از علائم ایجاد شده، کمبود ویتامین D باعث چه بیماری میشود خود یک سؤال جداگانه می‌تواند باشد.

درحقیقت در ابتدا که بدن دچار کمبود این ویتامین می‌شود، بعد از مدتی به‌آرامی علائم مختلف ناشی از کمبود این ویتامین آشکار می‌شوند. بعد از مدتی که کمبود ادامه داشته باشد، ممکن است مشکلات و صدمات جبران‌ناپذیری به بدن وارد شود که شاید بتوان گفت مهم‌ترین آن‌ها پوکی استخوان یا نرمی استخوان (استئومالاسی) است. در کودکان نیز‌ موجب بروز راشیتیسم می‌شود.

همان‌ طور که دیدیم، بیماری‌های دیگری نیز ایجاد می‌شود ازجمله ریزش مو، اختلالات اضطرابی و افسردگی.

درمجموع ویتامین دی با بیماری‌های مختلفی در ارتباط است و راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها نیز دریافت کافی ویتامین دی است.