اعزام 2 هزار نیروی ارتش سوریه به شمال حلب

همزمان با تهدیدهای ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه و ایجاد منطقه ادعایی موسوم به «منطقه امن»، ارتش سوریه نیز حضور خود را در شمال خاک خود افزایش داد.

پایگاه خبری العهد به نقل از منابع محلی گزارش داد که ارتش سوریه به تازگی حدود دو هزار سرباز به منطقه منبج در استان حلب اعزام کرده است؛ منطقه‌ای که در طرف مقابل آن، مزدوران وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور حضور دارند.

به گفته این منابع، ارتش سوریه طی ساعتهای گذشته در مناطق مختلفی از منبج در شمال شرق حلب، نیروهای خود را مستقر کرده است. محور استقرار این نیروها در مناطق معروف به خط «الساجور» است که در مرزهای این کشور با ترکیه قرار دارد.

اعزام 2 هزار نیروی ارتش سوریه به شمال حلب

این در حالی است که نیروهای ترکیه و مزدوران این کشور طی چند روز گذشته به صورت جسته و گریخته حملات توپخانه‌ای و راکتی در این استان انجام داده‌اند. ارتش سوریه نیز در پاسخ به آنان، مواضع تروریستها را در اطراف شهر «مارع» بمباران کرده است.

«احمد العلی» از تحلیلگران مسائل سیاسی به العهد گفت: «این اقدام نظامی سوریه، عملی کردن سخن بشار اسد است که مخالفت خود را عملیات نظامی ترکیه اعلام کرده بود؛ [عملیاتی] که به بهانه ایجاد منطقه امن، آغاز خواهد شد».

العلی در ادامه تأکید کرد، سخنان بشار اسد درباره لزوم مقابله با تجاوز ترکیه بسیار واضح بود؛ چه این مسئله از طریق مقاومت مردمی صورت گیرد یا حتی درگیری مستقیم نظامی. همان گونه که دو سال پیش این اتفاق رخ داد و در پی آن، ارتش سوریه چندین شهرک و روستا را از اشغال مزدوران ترکیه خارج کرد.

به گفته وی، شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که خطر این عملیات را احساس کرده‌اند، همکاری با دولت سوریه را افزایش دادند، ولی مشکل این است که این همکاری، مقطعی بوده و فقط مربوط به زمانی است که این عناصر احساس خطر کنند، ولی پس از رفع خطر، باز هم با آمریکا همکاری کرده و با حکومت سوریه نیز دشمنی خواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی در پایان خاطر نشان کرد، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، این بار، بیش از هر زمان دیگری، خطر شکست در انتخابات پارلمانی را احساس کرده و به همین دلیل در تلاش است تا با کسب یک پیروزی نظامی و سیاسی بتواند از آن در انتخابات آینده استفاده کند.

در همین ارتباط، «عمار الاسد» نماینده مجلس خلق سوریه اخیرا از اقداماتی که رئیس‌جمهور ترکیه برای یجاد منطقه‌ امن انتقاد کرد و گفت: «آنچه را که اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در عمق ۳۰کیلومتری شمال سوریه می‌گوید، رد می‌کنیم؛ این رویاهای او برای گسترش امپراتوری‌اش محقق نخواهد شد».

نماینده مجلس خلق سوریه تأکید کرد: «ما به رویکرد خصمانه رژیم ترکیه به همسایگان، رویکرد استعماری و حمایت از تروریسم، خرابکاری و اخاذی برای رسیدن به اهداف سیاسی خود عادت کرده‌ایم و امروز ما را با منطقه‌ای را که او آن را ۳۰کیلومتر امن می‌نامد، تهدید می‌کند».

وی با تاکید بر اینکه باوجود قدرت ملی، ارتش و دولت سوریه، رئیس‌جمهور ترکیه هیچ‌گاه به اهداف خود در این کشور نخواهد رسید، افزود: «ما هم متحدانی داریم از جمله دوستان روس و ایرانی داریم و همه مردم شریف دنیا که این اقدامات را محکوم می‌کنند و نمی‌گذارند پروژه استعماری-تروریستی محقق شود».