شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام

با این اخبار ناگوار قید احیای برجام را باید زد!

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به هزینه‌های شکست مذاکرات برجامی از ادامه آن ولو اینکه فعلا نتیجه‌ای نداشته باشد، دفاع می‌کند. او معتقد است که عدم احیای برجام کار را سخت‌تر می‌کند.

ایران

به گزارش تازه‌نیوز، اینطور که به نظر می‌رسد قید احیای برجام را باید زد. از یک طرف مذاکراتی که دو ، سه ماه می‌شود پیش نرفته، از طرف دیگر هم گزارش گروسی و قطعنامه شورای حکام. از فشارهای مخالفان داخلی برجام که ساز خروج از NPT را کوک کرده‌اند هم که نمی‌توان غافل شد. با این حساب به نظر می‌رسد که روزهای سخت‌تری در پیش باشد چون قطعا گذشتن از خیر برجام و گشایش‌هایی که می‌توانست ایجاد کند، بدون دردسر و بدون هزینه نیست.

جلال میرزایی نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه پیامدهای عدم احیای برجام در جامعه چه خواهد بود؟ به نامه نیوز می‌گوید: «باید توجه داشت که اساسا دو نگاه به برجام وجود دارد. یک رویکرد که دولت آقای رییسی و برخی همراهان و حامیان آن دارند، بر این اساس است که می‌گویند ما فرض را بر استفاده از ظرفیت‌های داخلی گذاشته‌ایم و هرازگاهی آمار و اعداد و ارقامی از فروش نفت و گرفتن پول آن ارائه می‌دهند تا نشان دهند که بازگشت به برجام دیگر فایده‌ چندانی برای ما ندارد. نگاه دوم که برخی اصلاح‌طلبان و منتقدان دولت آقای رییسی بر آن تاکید دارند هم بر این مبنا است که می‌گویند، وضعیت ما همین الان هم برخلاف آنچه که دولتی‌ها می‌‎گویند، خوب و مناسب نیست. این گروه بر هزینه‌هایی که برای دور زدن تحریم متحمل می‌شویم، انگشت گذاشته و می‌گویند این رویه با افزایش ریسک و هزینه‌ها به زیان اقتصاد کشور است. این گروه حتی وضعیت موجود را نیز تا حدی ناشی از تحریم‌ها می‌دانند.»

وی به عدم اعلام شکست مذاکرات امیدوار است و می‌گوید: «در یک سال و نیم اخیر که با آمدن بایدن امید می‌رفت برجام احیا شود، بازارها آنظور که برخی نگران بودند، ملتهب نشد و این وضعیت را داریم یعنی اگر برجام احیا نشود، این التهابات افزایش پیدا خواهد کرد. به خصوص اعلام اینکه برجام به نتیجه نمی‌رسد تاثیر منفی در بازارهای مختلف دارد، قدرت خرید مردم را کمتر می‌کند و هزینه‌های داد و ستد با ایران را افزایش می‌دهد. ما شاهد بودیم که احتمال احیای برجام سبب شد که برخی کشورهای خارجی ارتباط پرهزینه خود را با ایران ادامه دهند اما اگر معلوم شود که برجام احیا نمی‌شود، کلا قید تجارت پرهزینه و پرریسک با ما را می‌زنند و این مساله شرایط ما را سخت‌تر خواهد کرد.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «برخلاف عده‌ای که از فروش نفت و بازگشت درآمدهای ارزی صحبت می‌کنند، خوش‌بین نیستم و اطمینان ندارم که حرف اینها درست باشد. وقتی نمی‌توانیم پول خود را از کشور همسایه یعنی عراق بگیریم، چطور می‌توانیم پول فروش نفت را بگیریم لذا تصور می‌کنم که عدم احیای برجام کار ما را سخت خواهد کرد.»

وی باور دارد که حتی مذاکره بدون نتیجه تا زمان انتخابات کنگره بهتر از توقف مذاکرات و شکست آن است. میرزایی تاکید کرد: «به نظر من ادامه مذاکره حتی اگر نتیجه‌ای نداشته باشد، برای ما ضرری ندارد و می‌تواند از افزایش التهابات و بالا رفتن ریسک تجارت با ایران جلوگیری کند.»

این مطالب را از دست ندهید: