شهر خبر

در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان؛

استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی مغز برای تحقیقات شناختی مغز

استفاده از دستگاه تحریک الکتریکی مغز برای تحقیقات شناختی مغز

مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان مجهز به دستگاه های تحریک الکتریکی مغز و نوار مغزی شد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر وحید شیبانی رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان گفت: با حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی بتازگی یک دستگاه نوار مغزی (الکتروانسفالوگراف بیسیم ۳۲ کاناله اکتیو ) و یک دستگاه تحریک الکتریکی مغز با دقت بالا (اچ دی تی دی سی اس) خریداری و در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی نصب و راه اندازی شد.

وی گفت: با بهره گیری از این تجهیزات فنی، امکان انجام تحقیقات انسانی در حوزه علوم شناختی ( تحقیقات در حوزه توجه، صرع، خواب و سایر بخش ها در مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان فراهم شده است.

شیبانی اظهار داشت: با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی و یک موسسه خارجی پروژه نخستیان مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان به بهره برداری رسیده است و این امر تاکنون منجر به چاپ ۵ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر خارجی و طراحی و ساخت برخی از زیر ساخت ها از جمله میکروالکترودهای تنگستن در قالب تاسیس یک شرکت نوپای دانش بنیان شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کرمان افزود: در نتیجه فعالیت های گسترده برای توسعه و گسترش دانش علوم شناختی در استان کرمان، در سال های اخیر رشته نوروساینس دکتری تخصصی علوم اعصاب برای مطالعات علمی سیستم عصبی و عملکرد مغز براساس شبکه ها و مدارهای نورونی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان همزمان با سه مرکز دانشگاهی مستقر در تهران ایجاد و با جذب دانشجو در حال فعالیت آموزشی است.

شیبانی با بیان اینکه مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان یکی از مراکز مجهز درحوزه علوم اعصاب شناختی درکشور محسوب می شود، گفت: این مرکز تحقیقاتی با برخورداری از امکانات و زیر ساخت ها و تجهیزات پیشرفته، فضای مناسبی را برای فعالیت های پژوهشی و تخصصی برای پژوهشگران و محققان حوزه علوم اعصاب شناختی فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات علوم اعصاب شناختی کرمان درحال حاضر با برخورداری از بخش های مطالعاتی _پژوهشی بر روی پریماتها (میمون)، جوندگان و تحقیقات انسانی فعالیت دارد، خاطر نشان کرد: با حمایت های ستاد توسعه علوم شناختی و معاونت علمی ریاست جمهوری و دانشگاه علوم پزشکی کرمان، آزمایشگاه های این مرکز برای انجام تحقیقات در زمینه بررسی«اعتیاد» و «کنترل ورودی» روی «نخستیان» تجهیز و درحال فعالیت است .

گفت: با حمایت های ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی فعالیت های تحقیقات انسانی در حوزه علوم شناختی در این مرکز گسترش یافته است.