شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مسجد

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: مسئله ایمنی ساختمان‌ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است اما محدودیت‌های اعتباری غیر از این‌که به مسئله اصل مرمت باز‌می‌گردد، حفظ معماری و هویت بنای تاریخی را هم شامل می‌شود.

به گزارش هنر ام‌روز، عزت‌الله ضرغامی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که پس از اظهارنظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر  وعده‌ی همکاری شهرداری در ساماندهی سالن‌های دولتی ازجمله تئاترشهر، عده‌ای این کار را خلاف قانون دانستند؛ چراکه این ساختمان متعلق به میراث فرهنگی است، گفت: تئاترشهر زیر نظر وزارت میراث فرهنگی نیست بلکه زیر نظر وزارت ارشاد است. البته ساختمان‌ها ثبت ملی می‌شوند و هنگامی که ثبت ملی می‌شوند، روی آن نظارت می‌کنیم که قوانین میراث فرهنگی آنجا رعایت شود اما این کار در اختیار دستگاه‌ها است و ما فقط نظارت می‌کنیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری افزود: معتقدم متاسفانه در مورد تئاترشهر در سالیان گذشته کم‌کاری صورت گرفته است، عرصه که جای خود دارد، نسبت به حریم آن هم حداقل قواعد روشن نشده است. بنده یکی از مخالفان جدی ساخت مسجد در کنار تئاترشهر هستم و این مطلب را در سطوح بالا مطرح و در صفحات مجازی هم نوشته‌ام.

وی تاکید کرد: تئاترشهر یک معماری زیبا و کاربردی دارد و حریم آنجا باید رعایت شود؛ ساختن مسجد آنهم مسجدی با آن کیفیت که شخصا معماری آن را نمی‌پسندم و درخور معماری جمهوری اسلامی نمی‌دانم، درست نیست اما به هر حال ساخته شده است. 

ضرغامی خاطرنشان کرد: معتقدم باید از اعتبارات وزارت ارشاد برای حفظ بنا و عرصه‌ی تئاترشهر استفاده کرد و حریم آن رعایت شود تا چنین بنایی برای ما ماندگار باشد. 

وی درباره این‌که آیا اسامی ساختمان‌های ناایمن زیرنظر وزارت میراث فرهنگی به این وزارتخانه اعلام شده یا خیر، گفت: مسئله ایمنی ساختمان‌ها یکی از مسائل جدی میراث فرهنگی است. متاسفانه محدودیت‌های اعتباری غیر از این‌که به مسئله اصل مرمت باز‌می‌گردد، حفظ معماری و هویت خود بنای تاریخی را هم شامل می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امروز با حوادثی که اتفاق می‌افتد بحث ایمنی مردم هم بسیار مهم است، عنوان کرد: بخشی از بناهای تاریخی ما آسیب‌پذیر هستند لذا دائما تقاضای افزایش اعتبار می‌کنیم، برای این‌که بتوانیم حداقل ایمنی را برای این بناها ایجاد کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: امسال اعتبارات ما ۷۷ درصد افزایش پیدا کرد که بیش از ۲ برابر میانگین رشد اعتبارات عمرانی دولت بود که خوب است و در طول سال‌های اخیر جهش و رشد بی‌سابقه‌ای داشته است و جا دارد از دولت تشکر کنیم. اما آیا این مقدار اعتبار می‌تواند حداقل نیازها را خصوصا در جنبه‌های ایمنی بناها فراهم کند؟ هرگز این‌طور نیست و امیدواریم با همکاری همه نهادها، شرایطی برای همکاری بخش خصوصی فراهم شود. همچنین مردم علاقمند، نهادهای عمومی و بنیاد مستضعفان بتوانند همکاری بسیار خوبی در این رابطه داشته باشند تا یک حرکت قابل قبول برای حفظ بناهای تاریخی داشته باشیم.