شهر خبر

سیگنال مثبت تولیت آستان قدس برای مذاکره/ مناظرات از منازعات جلوگیری می‌کند

اعتمادآنلاین|

حجت‌الاسلام احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می‌برد و حضرات معصومین(ع) با مناظرات خود به ما تحمل‌پذیری، سعه‌صدر، دفاع از دین و فضیلت‌های انسانی را آموختند. هرکجا که ما باب گفت و گو و مناظرات علمی و تضارب آرا و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد.

به گزارش  آستان قدس رضوی، تولیت آستان قدس رضوی گفت: فیلم سخیف "عنکبوت مقدس" حتی از نظر هنرمندان غربی نیز هیچ ارزش هنری ندارد اما چون ضد معنویت است و مقدسات را هدف قرار داده، استکبار و جریان صهیونیسم آن را برجسته می‌کنند.

حجت‌الاسلام احمد مروی در نخستین پیش نشست دومین همایش بین‌المللی امام رضا(ع) و گفت و گوی ادیان افزود: مستکبران برای ضربه به ارزش‌های اسلامی از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند و نمونه آن تلاش شیطانی این فیلم مبتذلی است که چند روز پیش در جشنواره ‎ای در فرانسه به نمایش درآمد.

وی ادامه داد: این اقدام، یک بازی است که آمریکایی ها و صهیونیست‌ها برای اهانت به یکی از مقدس ترین مخلوقات خداوند یعنی امام رضا(ع) که برای همه مسلمانان و همه انسان های طالب حق و فضیلت مقدس است به راه انداخته اند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: استکبار برای سلطه به جهان و ملت‎ها تنها از نیروی نظامی بهره نمی‌برد، بلکه از ابزارهای مختلف از جمله فیلم و به‌اصطلاح ابزار نرم نیز استفاده می‌کند و جریان استعمار و استکبار چندضلعی و چندبعدی بوده و دارای ابعاد نظامی، سیاسی و  رسانه‌ای است.

مروی افزود: جشنواره‌های غربی از قبیل «کن» و «نوبل» و شعارهایی همچون «حقوق بشر» و تسلیحاتی همچون «بمب اتم» همه ابزار استعماری هستند که استکبار به فراخور موقعیت از آنها استفاده می‌‎کند.

وی اضافه کرد: اعطای جوایزی مانند جایزه صلح نوبل به نخست‌وزیر رژیم جعلی و کودک کش اسرائیل وجاهتی برای این جشنواره‌ها باقی نگذاشته و اهداف سیاسی آنها را کاملاً عیان کرده است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: جریان‌های‎ ادیان توحیدی این قدرت و اقتدار را دارند که در برابر مستکبرانی که انسانیت را به مسلخ می‌کشند از اخلاق و ارزشهای انسانی پاسداری کنند زیرا حق هستند و می‌خواهند بشر امروز را به سمت فضیلت‌های اخلاقی، معنویت و خداپرستی سوق دهند و به طور قطع پروردگار متعال ما را یاری خواهد کرد.

مروی با اشاره به همایش بین المللی امام رضا(ع)، هدف این همایش را حرکت به سوی احیا و تعمیق معنویت، فضیلت‌های اخلاقی و انسانیت در جهان دانست و افزود: بشر امروز از بی‌اخلاقی، بی‌ایمانی و بی‌خدایی رنج می‌برد و این منحصر به کشورهای جهان سوم یا کشورهای تحت سلطه نیست، بلکه بیش از همه مردم کشورهای غربی که دارای حاکمان سلطه‌گر هستند، از بی اخلاقی و بی ایمانی در رنجند.

وی افزود: انسان غربی امروز، مغلوب تفکر استعماری و سلطه‌گرانه حاکمان خود است، آنان رفاهی نسبی برای مردم خود تأمین می ‎‌کنند اما در حد یک حیوان، انسانیت مردم را تنزل می‌بخشند و توجه آنها را تنها معطوف به جنبه‌های حیوانی انسان و نیازهای مادی می‌کنند تا کار به آنجا می ‎ رسد که جایگاه انسان به حیوان تقلیل می‌یابد و همنشینی و انس با حیوان به‌عنوان تمدن تلقی می‎‌ شود.

او با اشاره به مناظرات امام رضا(ع) با نمایندگان ادیان دیگر ادامه داد: جریان حق در مناظرات فکری و اندیشه‌ ‎ای می‌تواند رشد، نمو و ظهور و بروز یابد, اگر مناظره نباشد جریان حق زمینه رشد و بروز پیدا نمی‌کند , ائمه اطهار(ع) با مناظرات خود به ما یاد دادند که باید با ادیان و مکاتب مختلف گفت و گو و مناظرات اندیشه ای کرد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر مناظرات فکری نباشد جای آن را منازعات خطرناکی خواهد گرفت که اصل دین، معنویت و خداپرستی را از بین می‌برد و حضرات معصومین(ع) با مناظرات خود به ما تحمل‌پذیری، سعه‌صدر، دفاع از دین و فضیلت‌های انسانی را آموختند. هرکجا که ما باب گفت و گو و مناظرات علمی و تضارب آرا و افکار را مسدود کردیم، سلاح و اسلحه به میدان آمد.

مروی افزود: اگر سیره ائمه اطهار(ع) در مناظرات و گفت و گوها را ادامه می‌دادیم، وهابیت و داعش به وجود نمی‌آمد؛ داعش در بستر آلوده و مزبله منازعات و اختلافات تعصبی و فارق از گفت و گوهای انسانی و علمی به وجود می‌آید و دشمن تلاش می‌کند که این مناظرات تبدیل به منازعات و جنگ مسلحانه شود، یا حداقل بین مسلمانان گفت و گو صورت نگیرد و کینه و دعوا و تعصبات حاکم باشد.

هفتاد و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن که از ۱۷ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۷ خرداد ۱۴۰۱) در شهر کن فرانسه برگزار شد در اقدامی غیرحرفه ای و سیاسی، که با واکنش تند بسیاری از منتقدان بین المللی نیز همراه بود، یکی از جوایز خود را به بازیگر فیلمی ضعیف و موهن که ارزش های اسلامی و ایرانی را زیر سوال می بُرد، اهدا کرد.

عنکبوت مقدس (به انگلیسی: Holy Spider) فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعی، به نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال ۲۰۲۲ است.

این فیلم بر پایهٔ داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی، که کارگران جنسی را هدف قرار داده و ۱۶ زن را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در مشهد به قتل رسانده بود ساخته شده است که یک روزنامه‌نگار زن خیالی را در حال تحقیق دربارهٔ این قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد.