شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##نانوایی#برای#فروش#نان#سنتی#سرد#فروشگاه#باید#مجوز#بگیرند

نانوایی ها برای فروش نان سنتی سرد به فروشگاه باید مجوز بگیرند

نانوایی ها برای فروش نان سنتی سرد به فروشگاه باید مجوز بگیرند

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت:طرح فروش کیلویی نان فعلا در دست بررسی است.اما با اجرای این روش از تخلفات احتمالی کم فروشی هم جلوگیری خواهد شد.

توزیع نان و کم کاری‌‌هایی که در برخی نانوایی‌ها پس از تغییر قیمت و تغییر روش عرضه آرد شاهد آن هستیم موضوعاتی بودند که برنامه سعادت رادیو تهران درباره آن با امید شریفی معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی گفت و گو کرد.

دولت ، جلوی مفسده‌های قیمت آرد را با واقعی شدن قیمت گرفته است

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی درباره توزیع نان و آرد در بستر طرح " مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها" و کم فروشی و کاهش کیفیت نان برخی نانوایی‌ها اظهار داشت: یکی از کالاهای هدف این طرح آرد ونان است که میزان یارانه زیادی در این حوزه توزیع می‌شد. به همین جهت دولت همت کرده تا این یارانه به شکل هدفمندتری و مطلوب تری به دست مردم برسد. به همین جهت در گام اول، واقعی سازی قیمت آرد در دستور کار قرار گرفت و قیمت تضمینی خرید گندم توسط دولت به ۱۲ هزار تومان رسید و متناسب با قیمت گندم ، قیمت آرد هم به صورت آزاد محاسبه خواهد شد. دولت در گام اول ، جلوی مفسده‌های قیمت آرد را با واقعی شدن قیمت گرفت و در این حوزه قیمت آرد یکسان خواهد بود.

نباید اجازه دهیم تخلفات حوزه آرد به حوزه نان وارد شود

وی با اشاره به انواع متفاوت نانی که در سطح کشور پخته می شود گفت: متناسب با نوع نان میزان سبوس گیری و وزن چانه نان متفاوت است و گام دوم برای نظارت این است که اجازه ندهیم تخلفات حوزه آرد به حوزه نان وارد شود. اگرچه عمده نانوایی‌های کشور غالبا سالم فعالیت می کنند اما این نظارت باعث می شود تا خدای نکرده تخلفاتی هرچند کم در این حوزه رخ ندهد.این کار با هوشمندسازی سامانه ها و نظارت‌های میدانی انجام می‌شود ضمن اینکه مردم به عنوان قوی‌ترین ناظران، می‌توانند تخلفات احتمالی را به دستگاه های نظارتی گزارش دهند.

با نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمند در نانوایی‌ها از فروش و قاچاق آرد جلوگیری می‌شود

شریفی با اشاره به نظارت هوشمند و نظام مند با نصب دستگاه های کارتخوان ویژه در نانوایی ها گفت: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در دو استان زنجان و قزوین انجام می‌شود و به تدریج استان‌های دیگری مثل اصفهان به طرح اضافه می‌شوند و در نهایت این طرح در تمام کشور اجرا خواهد شد. مزیت این دستگاه این است که نوع ، قیمت و وزن چانه نان در آن لحاظ شده و مردم می توانند آن را انتخاب کنند. از بعد نظارتی هم نانوایان به تعداد نانهایی که می فروشند، یارانه دریافت می کنند. با استفاده از این دستگاه ها از فسادی که در فروش و قاچاق آرد وجود داشت؛ جلوگیری خواهد شد.

وزن ویژه نان در کارتخوان‌های هوشمند نانوایی‌ها لحاظ می شود

وی با اشاره به مزیتی دیگر در نصب دستگاه‌های کارتخوان ویژه در نانوایی‌ها اظهار داشت: هر نان، چانه ای با وزن ویژه دارد که در این دستگاه ها لحاظ می شود. واحدهای نانوایی باید تابلوهای شناسایی که توسط اتحادیه بر اساس نوع نان پخت برای آنها تهیه شده را در محل نانوایی نصب نمایند تا مردم ملاحظه کنند این نان با چه وزن چانه و با چه وزن قرص نان تهیه می شود. 

فروش کیلویی نان در دست بررسی است

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: البته بحثی کارشناسی که مدنظر کارشناسی ما هم هست در حال پیگیری است که فروش نان به صورت کیلویی انجام شود با این روش از تخلفات احتمالی کم فروشی هم جلوگیری خواهد شد. به عنوان مثال چانه نان تافتون ماشینی ۲۰۰ گرم و وزن قرص نان ۱۵۰ گرم خواهد بود که وزن چانه باید توسط نانوایی رعایت شود اگر نان به صورت کیلویی فروش رود هم مردم می توانند نظارت داشته باشند آیا وزن چانه نان رعایت شده یاخیر؟ درمجموع دو نظارت سیستمی و میدانی برای این طرح در نظر گرفته شده است.

زمان پخت،تعداد نان پخته شده و تعداد کیسه آرد مصرفی در دستگاه کارتخوان نانوایی‌ها ثبت می‌شود

وی در پاسخ به اینکه برخی نانوایی‌های سنتی در پرند به بهانه نداشتن آرد فقط تا ظهر نان می‌پزند گفت: این اتفاق تخلف است و از نظر دستگاه های نظارتی مورد پذیرش نیست. هر واحد نانوایی باید حداقل سه بار پخت در بازه زمانی صبح ، ظهر و عصر را انجام دهند. یکی از مزیت های دستگاه های کارتخوان هوشمند این است که شیفت و زمان پخت و تعداد قرص نان پخت شده و تعداد کیسه آردهای مصرف شده ثبت و ضبط می شود. مرکز پایشی برای این نانوایی ها در مراکز استان ها و شهرستان ها تعریف می شود که ناظر آن بر میانگین ساعت های پخت و تعداد نانی که می پزد نظارت خواهد داشت. با این کار در مراحل اولیه اجرای طرح، واحدهای متخلف شناسایی شده و با آنها برخورد می شود چون هدف از اجرای این طرح در وهله اول رضایتمندی مردم است که باید حاصل شود.

هنوز دستور سراسری برای فروش نان کیلویی صادر نشده است

شریفی در پاسخ به اینکه آیا فروش کیلویی نان جدی شده است؟ گفت: این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد. هنوز نصب دستگاه‌های کارتخوان هوشمند به صورت جامع در کشور انجام نشده است. این بحث مطرح است تا اگر اجماعی صورت گرفت طرح فروش کیلویی نان اجرا شود اگرچه این طرح در برخی مناطق در حال اجرا است اما دستور سراسری برای آن صادر نشده که در صورت اجماع کارشناسی ، در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

نانوایی‌ها برای فروش نان سنتی سرد به فروشگاه‌ها باید مجوز داشته باشند

وی در پاسخ به اینکه برخی نان را از نانوایی‌های سنتی می‌خرند و با بسته بندی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسانند اظهار داشت: این در قالب تعریف استاندارد نان سرد بسته بندی است. فقط نانوایی‌هایی مجاز به عرضه نان سرد هستند که از اتحادیه، صنف و سازمان صمت مجوز پخت این نان‌ها را داشته باشند. تعداد این نانوایی‌ها محدود است و در تمام شهرها وجود ندارد. اما فروش نان سرد با هدف سودجویی و ایجاد انحراف در قیمت‌ها توسط نانوایی‌هایی که مجوز ندارند از طرف دستگاه‌های نظارتی قابل پذیرش نیست و تخلف محسوب می شود. تخلف‌های زیادی در این حوزه احراز و با آنها برخورد شده است.

تشدید نظارت دستگاه‌های دولتی با قرارگاه‌های «عدالت» 

شریفی تاکید کرد: در دولت قبل فرآیند توزیع یارانه ها و پخت نان دستور کار دیگری داشت. علیرغم اینکه هنوز مدت زیادی از استقرار دولت سیزدهم نگذشته است، اما همت بر این است که یارانه‌ هایی که با روش‌های مختلف از دست مردم خارج می شود به دست مردم برسد در همین راستا قرارگاه‌های «عدالت» در سطح کشور تشکیل شده و تمامی مجموعه‌های نظارتی به آن ورود کرده اند و در کنار عملیات اجرایی طرح به حوزه نظارتی هم ورود کرده اند به طوریکه حجم نظارت به ۱۵ برابر رسیده است. اما با توجه به اینکه ایران کشور بزرگی است و تعداد اصناف زیاد است ولی حجم تخلفات ثبت شده در دستگاه های تعزیراتی نشان می‌دهد میزان نظارت‌ها گسترش پیدا کرده است. من به مردم نوید می‌دهم با اجرای این طرح، بسیاری از این موانع و تخلفات برطرف خواهند شد.

معاون بازرگانی و توسعه تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه برخی مردم آرد را می خرند و به شیرینی فروشی‌ها می‌فروشند گفت: این عرضه خارج از شبکه محسوب می شود وبا توجه به اینکه قیمت آرد یکسان شده ، دیگر عرضه خارج از شبکه را به صورت سابق نخواهیم داشت فقط باید مراقب باشیم تخلف حوزه آرد به حوزه نان منتقل نشود.

انتهای پیام