شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برنج#واردات

تحت هیچ شرایطی چهار قلم اصلی کالای اساسی کاهش تولید نخواهد داشت/ امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم

تحت هیچ شرایطی چهار قلم اصلی کالای اساسی کاهش تولید نخواهد داشت/ امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم

وزیر کشاورزی گفت: امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم و تنوع در برنج های خارجی افزایش پیدا کرده است و برنج هایی با تنوع و کیفیت بالاتر توسط شرکت خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی وارد می شود.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، «سید جواد ساداتی نژاد» وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گویی در خصوص آغاز مانور نظارت بر زنجیره تامین و توزیع کالاهای اساسی گفت: 4 هزار نفر در کشور، مسئولیت گشت و استمرار بازرسی و نظارت را در کار زنجیره تامین عهده دار هستند، از بسیج اصناف و بسیج وزارتخانه نیز استفاده شده تا در راستای مردمی سازی یارانه ها و کنترل و نظارت بر بازار، اقداماتی را به انجام برسانند. معتقدیم باید ازحلقه اول زنجیره خصوصا در کارخانجات خود این کار را آغاز کنیم تا راحت تر بحث نظارت پیگیری شود.  این کار از امروز در سراسر کشور انجام می شود. 

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر کدام کالاها مد نظر است تصریح کرد: بر اساس آنچه که در حوزه محصولات کشاورزی است؛ لبنیات، حبوبات، انواع برنج های وارداتی، شکر و روغن از شروع زنجیره تامین نیاز مورد رسیدگی قرار می گیرند. با توجه به ضوابط جدیدی که در تعزیرات است، ان شاء الله تسلط بهتری را در حوزه بازار ایجاد خواهد شد.

وزیر کشاورزی با بیان این جمله که کل زنجیره از تامین تا توزیع مورد بررسی قرار خواهد گرفت عنوان کرد: نظارت های مردمی کمک کننده و پایدار کننده کمک های ما است، مردم اگر موردی را شاهد بودند قطعا به سامانه 124 می توانند تخلف را گزارش کنند و بازرسین رسیدگی خواهند کرد و تعزیرات هم در صورت نیاز این مسئله را با برخوردهای قانونی خود انجام می دهد. 

ساداتی نژاد در رابطه با افزایش قیمت لبنیات و نظارت های وزارتخانه در این زمینه گفت: رسانه بازوی مهمی در حوزه نظارت است. تمام تولید کننده ها، چهار قلم اصلی که قیمت آن اعلام شده را رعایت میکنند و رصد روزانه هم انجام میشود. گزارشی صدا وسیما در مورد اقلامی غیر از اقلام رایج عمومی منتشر کرد که بلافاصله رئیس کارخانه احضار شد و مذاکرات انجام گرفت و پس از آن قیمت ها اصلاح شد و برای جبران آن قرار شد، چند روز در دو محصول عدد را  پایین تر از قیمت مصوب قرار بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که در اقلامی که قیمت مصوب دارند از وزن محصول کاسته می‌شود فرضا شیر پلاستیکی 900 گرمی را 800 گرم می کنند تا نرخ مصوب رعایت نشود، تمهیداتی در این رابطه اندیشیده اید گفت: بر اساس گزارش  هایی که به دستمان رسید، این موارد رسیدگی شد و با تخلفات صورت گرفته، برخورد شد. همچنین بعضی از برندها تغییر تولید داده بودند و از محصولات پایه که برای استفاده عموم بود به سمت محصولات دیگر رفتند که آنجا هم تذکرات لازم داده شد و سهمیه بندی انجام شد که تحت هیچ شرایطی چهار قلم اصلی کاهش تولید نداشته باشد. 

رئیس جهاد کشاورزی با بیان این جمله که امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم، گفت: در سال زراعی گذشته به دلیل کمبود بارش، کاهش تولید در برنج ایرانی داشتیم، و طبیعی بود که دلیل عرضه پایین، تقاضا افزایش یافت، البته برخی سود جویان نیز باعث افزایش قیمت در برنج ایرانی شدند. اکنون به فصل برداشت هم نزدیک می شویم و برنج قاعدتا تعادل می یابد. امسال در واردات برنج خارجی هیچ محدودیتی نداریم و تنوع در برنج های خارجی افزایش پیدا کرده است و برنج هایی با تنوع و کیفیت بالاتر توسط شرکت خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی وارد می شود. بالای 50 هزار هکتار در اراضی شمالی کشور برنج تحت کشاورزی قراردادی قرار گرفته است و مجموع اینها ان شاالله شرایط پایدارتری را ایجاد کند.

انتهای پیام