شهر خبر

علی فروتن: برای پلتفرم‌ها باید سودآور باشی تا بتوانی با آن‌ها همکاری کنی/ با محدودیت‌ها نمی‌توان از برنامه سازان توقع معجزه کرد

علی فروتن: برای پلتفرم‌ها باید سودآور باشی تا بتوانی با آن‌ها همکاری کنی/ با محدودیت‌ها نمی‌توان از برنامه سازان توقع معجزه کرد

علی فروتن می گوید درحال حاضر هر روز در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی محتواهای تازه تولید می شود، گوشی های موبایل در دسترس کودکان قرار دارد و این نشان دهنده ی این است که مخاطب تقاضای بیشتری دارد و به دنبال آثار جذاب و خوب است، به دلیل اینکه نمونه های بهتر و پر رنگ و لعاب تر و با ادبیات خاص کودک در شبکه ها و مدیوم های خارجی به صورت فراوان در دسترس است. البته که مخاطب آگاه می داند که برنامه سازهای خارجی برای ما دل نمی سوزانند بلکه می خواهد چیزی را به صورت قطره ای در ذهن فرزند ما تزریق کنند تا بعد این از این ذهن بهره برداری های خود را داشته باشد. متاسفانه تولیدات تلویزیون تکراری و تنها افراد تغییر می کنند.

علی فروتن بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون که اکثریت افراد آن را با برنامه فیتیله ای ها می شناسند. او عمده توان بازیگری خود را در گروه سنی کودک و نوجوان به خدمت گرفته و به غیر از برنامه‌ های مرتبط با مجموعه فیتیله‌ای‌ ها، در مجموعه کارگاه خصوصی من، آتینگا و پاتینگا در شهر و سریال های خاتون و عکاسخانه نیز نقش‌ آفرینی کرده‌ است. او در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا درخصوص کاهش استقبال مخاطب از برنامه های کودک های اظهار داشت: زمانی که خوراک خوب برای مخاطب ساخته نشود و با آثار سلیقه ای برخورد شود مخاطب هم کاهش پیدا می کند. هنرمند زمانی می تواند کار خوبی ارائه دهد که در آزادی کامل باشد و بدون اینکه به ایمان و اعتقادات کسی توهین کند اثری تولید کند. وقتی پای بچه  ها  به میان می آید خط و مرز ها فرق می کند و دنیای کودکان با بزرگسالان تفاوت های زیادی دارد. به فرض مثال یک کودک اگر از یک شخص خوشش نیاید به سمت او نمی رود این دقیقا نشان دهنده ی این است که مخاطب کودک به دنبال چیزی است که به دل او بنشیند. چه در تئاتر، چه تلویزیون و سینما وقتی قرار است اثری تولید شود و با محدودیت های فراوان مواجه می شود درواقع این اثر خوبی خلق نخواهد شد. مگر چقدر می توان با این محدودیت های گسترده یک اثر خوب تولید کرد؟ طبیعتا همه چیز تکراری می شود و در نهایت هم مخاطب ریزش می کند. 

وی افزود: درحال حاضر هر روز در شبکه های ماهواره ای و اینترنتی محتواهای تازه تولید می شود، گوشی های موبایل در دسترس کودکان قرار دارد و این نشان دهنده ی این است که مخاطب تقاضای بیشتری دارد و به دنبال آثار جذاب و خوب است، به دلیل اینکه نمونه های بهتر و پر رنگ و لعاب تر و با ادبیات خاص کودک در شبکه ها و مدیوم های خارجی به صورت فراوان در دسترس است. البته که مخاطب آگاه می داند که برنامه سازهای خارجی برای ما دل نمی سوزانند بلکه می خواهد چیزی را به صورت قطره ای در ذهن فرزند ما تزریق کنند تا بعد این از این ذهن بهره برداری های خود را داشته باشد.  متاسفانه تولیدات تلویزیون تکراری و تنها افراد تغییر می کنند.

فروتن با اشاره به اینکه دایره واژگان ادبیات کودکان محدود است افزود: دایره واژگان ادبیات کودک 400 تا 450 واژه است و نویسنده کار کودک وقتی با این محدودیت کاری خلق می کند از نظر من معجزه کرده است. به این دلیل که نمی تواند از همه کلمات و از همه استعاره ها استفاده کند چون کودکان متوجه نمی شوند و وقتی کسی با محدودیت واژه ها می تواند چیز خوبی خلق کند یک معجزه است. درحال حاضر کودکان ما کتاب کم می خوانند و به طبع از آن تلویزیون و نمایش هم کمتر میبینند. باید والدین برای فرزندانشان کتاب بخرند و آن ها را به کتابخوانی عادت بدهند و در پی آن کودکان مشتاق می شوند تا نمایش یا فیلم آن قصه را ببینند اما درحال حاضر چیزی که وجود دارد این است که کودکان ما آهنگ هایی با ادبیات چیپ مانند شعرهای ساسی مانکن را به جای آن ها حفظ هستند . باید گفت این خواننده موفق بوده است چون می داند از چه واژگان و ریتم و ضرب آهنگی استفاده کند اما ما در شناخت کودکان موفق نبوده ایم.

این بازیگر درپی صحبت های رئیس سازمان صدا و سیما در افطاری با هنرمندان بیان کرد: مخاطب وقتی شما را دنبال می کند که یک کار جدید انجام دهید و حرمت او را حفظ کنید. وقتی مدیر یک مجموعه کار خود را بلد نیست باعث موفقت هم نمی شود حتی اگر کاربلد باشد اما او را محدود کنند باز هم نمی تواند قدمی برای موفقیت بردارد در حال حاضر در رسانه ی ملی با همه چیز سلیقه ای برخورد می شود. درواقع اگر بهترین برنامه سازان را بیاوریم وقتی در یک چارچوب خاص با مواردی دیکته شدده مجبور است کار کند نمی توان از او توقع معجزه داشت. 

بازیگر سریال خاتون درخصوص برنامه ی "مهمونی" خاطر نشان کرد: برنامه آقای طهماسب برای رده سنی بزرگسال نیست چون کودکان هم به واسطه افراد بزرگسال این برنامه را می بینند. درواقع کاراکتر ها و عروسک های ایرج طهماسب دقیقا از کلاه قرمزی تا همین عروسک بچه یک نگاه کارشناسانه و آسیب شناسی دارد و واقعیت کودکان خیابان را نشان می دهد. ایرج طهماسب آنقدر کار بلد است که از یک تکه پارچه زندگی خلق می کند و به نظرم حرف های خوبی در این کار زده شده است.

بازیگر سریال عکاسخانه درخصوص فعالیت در شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی مانند یک امپراطوری است و درواقع دولتی جداگانه برای خود است. اگر یک کار تولیدی برایشان سود داشته باشد همکاری می کنند در غیر این صورت امکان ندارد بتوانید با آن ها همکاری کنید. شبکه نمایش خانگی به دنبال محتوای خوب برای مخاطب نیست بلکه به دنبال درامد زایی بالا برای خودشان هستند. من یک کار تولید شده برای پلتفرم ها بردم اما به دلیل اینکه کار تولید شده بود و دیگر دخالتی در آن نمی توانستند کنند و کار را جوری زمین زدند تا دیگر نتوان کاری کرد. و از نظر من رقابتی بین پلتفرم ها وجود ندارد و درواقع با هم یکی هستند  اگر کاری در ی پلتفرم تایید نشود در دیگر پلتفرم ها هم تایید نخواهد شد و دیگر نمی توانی با اثر تولید شده ات انجام دهی چون اگر در فضای مجازی مانند اینستاگرام پخش شود می گویند صیانت است اگر به شبکه های خارجی دهیم می گویند خیانت کردهای و در دردسر های زیادی خواهید افتاد.

او ادامه داد: در هر صورت ما تولید کننده آثار هستیم اما من به شخصه کسی هستم که سی سال است که در کار کودک فعالیت می کنم و افرادی کار من را بررسی می کند که هیچ تخصصی در این زمینه ندارد اما خوشبختانه هم من و هم آقای گلی جزو آدم هایی هستیم که نمی ایستیم و دست از تلاش برنمیداریم. داوود رشیدی بزرگوار که روح ایشان شاد باشد می گفت هنرمند را از در که بیرون کردند باید از پنجره وارد شود. ما هم آمده ایم تا برای کودکان کار کنیم اگر بشود در فضای مجازی، دور میدان هفت تیر ، یا در پشت بام و هرجایی که بتوانیم مخاطب کودک را به دنبال خود می کشانیم و برای آن ها کاری انجام می دهیم.

علی فروتن در پایان درخصوص فعالیت های اخیرش گفت: منتظریم که سریال دو قلو ها شروع شود که اگر مشکلات مالی آن حل شود نهایتا تا آخر اردیبهشت ماه استارت می خورد. من و آقای گلی و برخی از بچه ها برای سال 1401 در تقویم کاری خود دو نمایش بزرگسال آماده می کنیم و یک نمایش کودک و یک کنسرت نمایش کودک که این کار ها را به تدریج جلو می بریم.

انتهای پیام