شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#جدید

مطالعات نشان می دهد؛

بازماندگان سرطان از دوره کودکی با ریسک بیماری قلبی مواجهند

بازماندگان سرطان از دوره کودکی با ریسک بیماری قلبی مواجهند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افرادی که از سرطان دوران کودکی جان سالم به در برده‌اند، نسبت به سایر بزرگسالان بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی هستند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، محققان خاطرنشان کردند که درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی به این معناست که احتمال ابتلاء به بیماری‌های قلبی و مرگ در بازماندگان سرطان دوران کودکی تا پنج برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

دکتر «اریک چاو»، سرپرست تیم تحقیق از مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل واشنگتن، گفت: «بیماری جدی قلبی در بزرگسالان جوان در جمعیت عمومی غیرمعمول است. بنابراین، آگاهی بیشتر از خطر ابتلاء به بیماری قلبی عروقی به میزان قابل توجهی در زمانی که سابقه سرطان وجود دارد، مهم است.»

در این مطالعه، محققان ۶۰۰ بزرگسال آمریکایی را که قبل از سن ۲۱ سالگی بین سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۹ مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند و حداقل پنج سال زنده مانده بودند، مورد بررسی قرار دادند. نیمی از آنها ۳۷ سال یا بیشتر داشتند.

این ۶۰۰ شرکت‌کننده به طور متوسط ۲۸ سال قبل به سرطان، و اغلب به سرطان خون، لنفوم و سرطان استخوان مبتلا شده بودند. آنها با تقریباً ۳۵۰ بزرگسال همسن و بدون سابقه سرطان مقایسه شدند.

در مقایسه با افراد بدون سابقه سرطان، بازماندگان سرطان دوران کودکی دارای میزان بالاتر فشار خون (۱۸ درصد در مقابل ۱۱ درصد)، کلسترول بالا (۱۴ درصد در مقابل حدود ۵ درصد) و دیابت (۶.۵ درصد در مقابل حدود ۳ درصد) بودند.

در میان بازماندگان سرطان، مردان دو برابر بیشتر از سایرین به دلیل عوامل خطر بیماری قلبی کمتر تشخیص داده شده و تحت درمان قرار نگرفته اند.