شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#طالبان

طالبان متهم به شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر شدند

طالبان متهم به شکنجه غیرنظامیان در پنجشیر شدند

دیده بان حقوق بشر روز جمعه اعلام کرد که گروه طالبان حاکم بر افغانستان، ساکنان ولایت پنجشیر شمالی را به اتهام ارتباط با نیروهای مخالف مسلح به طور غیرقانونی بازداشت و شکنجه کرده اند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، گروه نظارت بر حقوق جهانی مستقر در آمریکا گفت که از اواخر اردیبهشت ماه، زمانی که جنگجویان جبهه مقاومت ملی (NFR) حملات خود را علیه واحدهای نظامی طالبان از سر گرفتند، جنگ در پنجشیر تشدید شده است. این خشونت ها طالبان را بر آن داشت تا هزاران جنگجو را در این ولایت مستقر کرده و عملیات جستجو صورت دهند.

پاتریشیا گوسما، معاون آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در ولایت پنجشیر در پاسخ به جنگ علیه جبهه مقاومت ملی مخالفان به ضرب و شتم غیرنظامیان متوسل شده اند.»

وی در این بیانیه افزود: «کوتاهی طولانی مدت مقامات طالبان در مجازات آن دسته از افراد خود که مسئول سوء استفاده های جدی از قدرتشان هستند، غیرنظامیان بیشتری را در معرض خطر قرار می دهد.»

بر اساس گزارش ها، گروه طالبان که اکثریت آنها پشتون هستند، از ماه ها پیش در تلاش برای کنترل کامل پنجشیر، یک پایگاه سنتی جبهه مقاومت ملی و یکی از ولایات غیر پشتون افغانستان است.

در این گزارش به نقل از بازداشت شدگان پیشین آمده است که نیروهای طالبان حدود ۸۰ تن را در ولسوالی خنج پنجشیر بازداشت کرده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده اند تا به ارائه اطلاعات در مورد جبهه مقاومت ملی وادارشان کنند. از این میان، ۱۰ مظنون به اتهام عضویت بستگانشان در جبهه مقاومت ملی همچنان در بازداشت هستند.

به نقل از زندانیان سابق، در زندان منطقه ای نزدیک به ۱۰۰ نفر دیگر که ادعا می شود با جبهه مقاومت ملی ارتباط دارند و هیچ یک به خانواده ها یا وکلای خود دسترسی نداشتند، نگهداری می شوند.

معاون آسیایی سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: «نیروهای طالبان در پنجشیر نوعی مجازات دسته جمعی به راه انداخته اند و نسبت به حقوق قانونی بازداشت شدگان بی توجه بوده اند. این تنها آخرین نمونه از سوء استفاده های طالبان در طول جنگ در منطقه ۱۰ ماه پس از قدرت گرفتن آنان در افغانستان است.»

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد که ممانعت از دسترسی زندانیان به وکلا و بستگان به هر شکلی ممنوع است و خطر سوء استفاده را افزایش می دهد. این گزارش همچنین هشدار داد که مجازات افراد بابت اعمال دیگران، نقض قوانین جنگ و جنایت جنگی است.

مقامات طالبان همواره گزارش‌های جنگ و اتهامات سوءاستفاده در پنجشیر را به عنوان تبلیغات رسانه‌ای بی‌اساس رد کرده‌اند و تاکید می‌کنند که بازگشت آنها به قدرت باعث ثبات و پایان دادن به سال‌ها جنگ در افغانستان شده است.

طالبان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه در واکنش به اتهامات نقض حقوق زندانیان منتشر شد، مدعی شد که "با مجرمان کاملاً مطابق با اصول دین مقدس اسلام رفتار می‌شود. "

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود، اصلی ترین گروه مخالف مسلح در پنجشیر و استان های همجوار شمال افغانستان است. این گروه نظامی شامل برخی از جنگجویانی می شود که در نیروهای امنیت ملی سابق افغانستان آموزش دیده و خدمت کرده بودند.

انتهای پیام