شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#ایران#انرژی اتمی

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس : برای اعطای دسترسی‌ بیش از اندازه به آژانس در برابر ملت، پاسخی نداشتیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس : برای اعطای دسترسی‌ بیش از اندازه به آژانس در برابر ملت، پاسخی نداشتیم

فارس نوشت: جلال‌زاده گفت: وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در قبال رفتار صادقانه ایران چنین عملکردی دارد ما نیز در قبال ملت، پاسخی برای اعطای دسترسی‌های بیش از اندازه به آژانس نداشتیم.

وحید جلال‌زاده نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک سازمان فنی با گزارش‌های سیاسی است که البته این بار هم در فشارهای سیاسی خود به جمهوری اسلامی ایران شکست خواهد خورد.

وی افزود: پیش از انتشار گزارش اخیر آژانس، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور در پارلمان اروپا به جزئیات این گزارش سیاسی اشاره کرد و سفر وی به سرزمین‌های اشغالی نشان داد که این گزارش تحت‌تاثیر صهیونیست‌ها تهیه شده است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کشورهای غربی که در مذاکرات وین نتوانستند به ایران فشار وارد کنند و به خواسته‌های خود در اعمال فشار بر ایران برسند با استفاده از ابزار شورای حکام هدفی را که در وین برایشان محقق نشده را می‌خواهند دنبال کنند.

جلال‌زاده خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا دنبال آن هستند تا با سوءاستفاده از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به باج‌گیری از ایران بپردازند و فشار اقتصادی بر ایران را دنبال کنند.

وی افزود: از بیانیه روز گذشته سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره اعمال برخی محدودیت‌ها در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشکر می‌کنم و بیان این نکته را لازم می‌دانم که دولت خود در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها جدیت دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس: برای اعطای دسترسی‌ بیش از اندازه به آژانس در برابر ملت، پاسخی نداشتیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: همکاری صادقانه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم، اما زمانی که ما در قبال سوال‌های فنی آژانس با آنها دسترسی به مراکز هسته‌ای‌مان را دادیم آنها با ارائه گزارشی غیرواقعی و کاملا سیاسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران بی‌صداقتی خود را نشان دادند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: وقتی که آژانس در قبال رفتار صادقانه ایران چنین عملکردی دارد ما نیز در قبال ملت پاسخی برای این سوال که چرا دسترسی‌های بیش از اندازه برای مراکز هسته‌ای کشورمان به آژانس داده‌ بودیم نداریم.

چهارشنبه شب، قطعنامه پیشنهادی آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه آمریکا با موضوع درخواست از ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود مخالفت روسیه و چین به تصویب شورای حکام رسید.

در واکنش، ایران اعلام کرد فعالیت‌ برخی دوربین‌های فراپادمانی را در تأسیسات هسته‌ای خود متوقف می‌کند.

پروتکل الحاقی به «معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» (NPT) سندی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هدف از طراحی آن را ترغیب اعضا به جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرده است. این سند، بازرسی را حق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معرفی می‌کند.

نظارت‌های فراپادمانی نیز شامل نظارت‌های مربوط به پروتکل‌الحاقی و نظارت‌هایی است که تحت عنوان اقدامات شفاف‌ساز، ایران در برجام به آن‌ها متعهد شده است؛ این اقدامات شامل موارد ذیل است:

۱- ارایه گزارش وضعیت هسته‌ای ایران به شورای حکام و شورای‌امنیت‌سازمان‌ملل.

۲- ۱۵سال اجازه دسترسی روزانه به سایت فردو جهت اطلاع از مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده.

۳- اجازه اندازه‌گیری آن‌لاین غنی‌سازی و پلمپ الکترونیکی تا ابد.

۴- ۱۵سال نظارت بر موجودی سانترفیوژها در انبار و زیرساخت‌های آن‌ها.

۵- ۲۰سال نظارت بر موجودی روتورها و بیلوزها.

۶- ۲۰سال نظارت بر معادن سنگ کنستانتره و جابجایی آن‌ها.

۷- صدور ویزای طولانی‌مدت (۱۵سال یا بیشتر) برای ماموران آژانس و تهیه مکان مناسب کنار سایت‌ها برای آن‌ها و استقرار کامل آن‌ها در ایران.

۸- ارتقای تعداد بازرسان آژانس به ۱۳۰ تا ۱۵۰نفر پس از ۹ماه از اجرای برجام.

۹- نظارت شبانه‌روزی و کامل بر فعالیت‌های ایران.

۱۱- نصب تجهیزات مدرن برای نظارت.

۱۲- دسترسی به اماکن نظامی.

۱۳- دسترسی به افراد.

۱۴- نظارت کامل بر مواد و تجهیزات دومنظوره.

۱۵- اخذ مجوز از کمیسیون مشترک و شورای‌امنیت سازمان ملل جهت واردات اقلام دومنظوره و پذیرش نظارت کشور صادرکننده بر استفاده نهایی آن تجهیزات در ایران.

۲۱۲۱۷