شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر دفاع#چین#وزیر دفاع چین

در دیدار وزرای دفاع چین و آمریکا در سنگاپور صورت گرفت؛

تاکید پکن بر موضع قاطع خود در مورد تایوان

تاکید پکن بر موضع قاطع خود در مورد تایوان

وزیر دفاع چین در گفت و گو با همتای آمریکایی‌اش بر موضع قاطع پکن در خصوص تایوان تاکید کرد.

به گزارش مشرق از الشرق قطر، «ویو فنگ» پس از دیدار با «لوید آستین» همتای آمریکایی‌اش در سنگاپور گفت طی این دیدار موضع قاطع پکن در خصوص تایوان را دوباره مورد تاکید قرار داده است.

ساعاتی پیش وزرای دفاع چین و آمریکا در سنگاپور با هم دیدار و گفت و گو کردند.

فنگ در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آستین افزود: مذاکرات با وزیر دفاع آمریکا به آرامی پیش می‌رود.

وزیر دفاع آمریکا هم گفت با همتای چینی‌اش در خصوص روابط نظامی و مسائل امنیت منطقه‌ای و جهانی گفت و گو کرد.

آستین افزود: ما از چین می‌خواهیم که از هرگونه اقدامی که امنیت تایوان را بی‌ثبات می‌کند خودداری کند.

الشرق قطر نوشت: پس از پایان گفت و گو، واشنگتن از پکن خواست از هر گونه اقدام بی‌ثبات کننده در مورد تایوان خودداری کند.

در این پیوند، رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش کرد: دیدار آستین و فنگ بر روی تایوان متمرکز بود و واشنگتن بر تعهد خود برای تغییر ندادن سیاست خود در این زمینه تاکید کرد.

این دیدار در حالی انجام شد که کارشناسان ارشد دفاعی آمریکا معتقدند ناوهای هواپیمابر ایالات متحده که نماد قدرت نظامی این کشور هستند در نبرد احتمالی بر سر تایوان، به راحتی قابل شناسایی و ردیابی بوده و اهداف دشواری برای موشک های ضدکشتی ارتش چین نیستند.

نشریه آمریکایی «تسک اند پرپس»(Task & Purpose) روز جمعه نوشت: ناوهای هواپیمابر مانند "یواس.اس جرارلد آر.فورد" ۱۳ میلیارد دلاری که نماد قدرت نظامی آمریکا است، برای منصرف کردن دشمنان از حمله به منافع آمریکا، اطمینان بخشی به متحدان در مواقع بحران و ارائه پشتیبانی هوایی به نیروهای آمریکایی در نبرد ساخته شده‌اند. اما در عین حال این ناوها اهداف بزرگ و وسوسه‌انگیزی برای موشک‌های ضد کشتی دشمنان هستند.

به نوشته این نشریه آمریکایی که اخبار و رویدادهای نیروهای مسلح ایالات متحده را پوشش می دهد، چین در حال حاضر موشک هایی دارد که می توانند کشتی ها را تا فاصله ۲۵۰۰ مایلی هدف حمله قرار دهند.

بحث بر سر امکان تقابل آمریکا و تایوان و توان دفاعی ارتش ایالات متحده در حالی بالا گرفته که چندین مقام آمریکایی و از جمله شخص دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پی بروز جنگ در اوکراین حمله چین به تایوان را بسیار محتمل دانسته اند.

ساموئل پاپارو فرمانده ناوگان دریایی آمریکا در اقیانوس آرام گفت، وقایع اوکراین موجب افزایش احتمال حمله چین به تایوان شده است.

به گفته او، چین بدون شک آنچه را که در اوکراین رخ داده است، مشاهده و یادداشت‌ می‌کند و از آن درس می‌گیرد و بر اساس آنچه در این زمان می‌آموزند، توانایی‌های خود را بهبود می دهد.

ترامپ نیز در اظهاراتی پس از آغاز جنگ در اوکراین گفته بود چین انگیزه لازم برای حمله به تایوان را دارد. به گفته وی دولت پکن شاهد ضعف دولت «جو بایدن» در نحوه خروج از افغانستان و واکنش او در قبال حمله روسیه به اوکراین است.

منبع: ایرنا