شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صندوق بین‌المللی پول

استقبال صندوق بین‌المللی پول از تصمیم هند درباره صادرات گندم

کدخبر: 500798
اقتصادنیوز: صندوق بین المللی پول از تصمیم اخیر هند برای کاهش ممنوعیت اولیه اعلام شده بر صادرات گندم و اجازه ارسال برخی محموله‌ها استقبال می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، صندوق بین المللی پول از تصمیم اخیر هند برای کاهش ممنوعیت اعلام شده صادرات گندم استقبال کرده است، این کشور در روزهای اخیر اجازه داد ارسال برخی محموله‌های گندم ادامه یابد.

تلویزیون دهلی نو گزارش دهد، صندوق بین‌المللی پول گفت از محدودیت‌های صادرات مواد غذایی و کود توسط برخی کشورها که می‌تواند افزایش قیمت‌های جهانی و نوسانات بازار را تشدید کند، نگران است و از تصمیم اخیر هند برای کاهش ممنوعیت اولیه اعلام شده بر صادرات گندم و اجازه ارسال برخی محموله‌ها استقبال می کند.

یک مقام ارشد صندوق بین المللی پول اعلام کرد، حدود ۳۰ کشور از زمان آغاز جنگ در اوکراین صادرات کالاهای اساسی از جمله غذا و سوخت را محدود کرده اند.

گری رایس سخنگوی صندوق بین المللی پول روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری، به خبرنگاران گفت: ما از محدودیت های صادرات مواد غذایی و کود بسیار نگران هستیم چون می تواند افزایش قیمت جهانی و نوسانات بازار را تشدید کند.

وی ادامه داد: نظارت ما نشان می دهد از زمان شروع جنگ در اوکراین، حدود ۳۰ کشور در واقع صادرات کالاهای اساسی از جمله غذا و سوخت را محدود کرده اند. بنابراین، ما در مورد این موضوع بسیار نگران هستیم.

رایس در مورد هند، اظهار داشت: ما از تصمیم اخیر هند برای کاهش ممنوعیت اعلام شده استقبال می کنیم و خوشحالیک اجازه می دهند صادرات برخی از محموله های گندم ادامه یابد، از جمله محموله هایی که قرارداد آنها قبلا بسته شده و صادرات به کشورهای دچار به کمبود امنیت غذایی، امیدواریم که شاهد کاهش بیشتر ممنوعیت ها باشیم‌.

ماه گذشته، هند اعلام کرد که صادرات گندم را به منظور کنترل قیمت‌های بالا در بحبوحه نگرانی‌هایی که تولید گندم تحت تأثیر موج گرمای سوزان قرار گرفته است، ممنوع می‌کند.

آژانس غذای سازمان ملل پس از این ممنوعیت اطلاع داد: پس از اعلام ممنوعیت صادرات غلات اصلی از سوی هند و به دلیل کاهش چشم انداز تولید در اوکراین پس از تهاجم روسیه، قیمت گندم در بازارهای بین المللی جهش کرد.

دولت هند بعداً با اجازه دادن به محموله‌های گمرکی ثبت شده در تاریخ ۱۳ مه یا قبل از آن، ممنوعیت صادرات گندم را کاهش داد.

ولاموالی مورالیدهران معاون وزیر امور خارجه هند در نشست وزیران در مورد فراخوان اقدام برای امنیت غذایی جهانی، به ریاست آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده تحت ریاست شورای امنیت سازمان ملل متحد در ماه مه گفت: هند متعهد به اطمینان حاصل کردن از این نکته می شود که تأثیر نامطلوب بر امنیت غذایی به طور مؤثر کاهش یابد و کشورهای آسیب پذیر در برابر تغییرات ناگهانی، در بازار جهانی محافظت شوند.

وی افزود: به منظور مدیریت کلی امنیت غذایی خود و حمایت از نیازهای کشورهای همسایه و سایر کشورهای آسیب پذیر در حال توسعه، اقداماتی را در خصوص صادرات گندم در تاریخ ۱۳ می ۲۰۲۲ اعلام کرده ایم.

او ادامه داد: این اقدامات امکان صادرات را بر اساس مصوبات به کشورهایی فراهم می کند که ملزم به تامین خواسته های امنیت غذایی خود هستند. این به درخواست دولت های مربوطه انجام خواهد شد. چنین سیاستی تضمین می‌کند که ما واقعاً به کسانی که بیشترین نیاز را دارند پاسخ خواهیم داد.