شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردبیل

خاندوزی: موانع تامین مالی راه ‌آهن اردبیل برطرف می‌شود

خاندوزی: موانع تامین مالی راه ‌آهن اردبیل برطرف می‌شود

 اردبیل-ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی با تشریح مصوبات شورای برنامه ریزی استان اردبیل گفت: در نشست امروز موانع مربوط به ماده۵۶ طرح‌هایی مانند راه آهن میانه اردبیل بررسی و مقرر شد این موانع بزودی برطرف شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد:  امروز درباره مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری به استان اردبیل و لزوم پیگیری طرح‌های کلیدی که در آن سفر مطرح شده، نشست مفید و سازنده ای با حضور استاندار و مقامات استانی رئیس و اعضای محترم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 وی افزود: پیش از جلسه هم فعالان اقتصادی دغدغه ها و مشکلات خود را مطرح کردند و بنا شد در زمینه پیگیری تحقق و مصوبات سفر تدابیر دقیق و مشخصی پیگیری شود. از جمله در مورد مانع پروژه‌هایی که ماده ۵۶ وجود داشت مثل پروژه‌های راه‌آهن اردبیل انشاءالله به زودی این موانع برطرف خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: همچنین در خصوص استفاده از تسهیلات اشتغال استانی، در بحث تبصره ۱۸ قانون بودجه موانعی وجود داشت که هم ابلاغ آیین نامه اجرایی آن و هم استفاده کامل استان اردبیل از ظرفیت تسهیلات مورد تاکید قرار گرفت.

خاندوزی  با ببیان اینکه در زمینه‌ مقام ناظر پولی مستقلی که در استان اردبیل وجود داشته باشد از بانک مرکزی خواسته شد به سرعت این اقدام را در دستور کار قرار دهد، گفت: امیدواریم با پیگیری‌هایی که در حوزه گمرک از جمله تسهیل در گمرک بیله‌سوار و استقرار ایکس ری گمرک صورت خواهد گرفت و اختیاراتی که در حوزه مالیاتی تفویض شد بتوانیم سرعت توسعه اقتصادی استان اردبیل را بیش از پیش شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در حوزه اختیارات بانک‌های استان هم شورای هماهنگی بانک‌ها مکلف شدند سقف اعتباراتی که می‌توان در استان‌ها درباره این پروژه تصمیم‌گیری کرد آن را هم افزایش دهند که انشاالله بانک‌های استان هم بتوانند پشتیبان طرح های تولیدی و صادراتی استان باشند.

محمد رضا پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم درباره مصوبات جلسه امروز شورای اداری استان اردبیل گفت: موضوعات مختلفی در جهت حل زیرساختی و مسائل مرتبط با بخش اقتصادی استان از چند هفته قبل در دستور کار کمیسیون اقتصادی قرار گرفت و بخش قابل توجهی از آنها در قالب مصوبات کمیسیون اقتصادی در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد.

وی تسویه تعهدات ارزی را یکی از این مسائل عنوان کرد و گفت: درباره دریافت کنندگان تسهیلات ارزی توافق شده لیست آنها در استان تهیه شود و هفته آینده با آن نشست مشترک با مدیرعامل صندوق توسعه ملی ومسئولین مرتبط خواهیم داشت بحث نحوه تسویه تعهدات ارزی در قالب مدلی که در صندوق تصویب شده و در مجلس مد نظر قرار گرفته عملیاتی شده و پرونده مشکلات اقتصادی فعال اقتصادی بر طرف شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تامین مالی را موضوع دیگر این نشست عنوان کرد و گفت: با توجه به وضعیت کفایت سرمایه بانک‌ها و مشکلاتی که در تامین مالی وجود داشته که در این زمینه دغدغه هایی که از طرف نمایندگان بخش خصوصی مطرح و مقرر شد در اولین جلسه تخصصی کمیسیون اقتصادی با برگزاری نشست تخصصی با مسئولین بازار سرمایه کشور، کلیه بنگاه‌های اقتصادی در استان اردبیل که فقط به دلیل کسری منابع با وجود بازار مناسب و شرایط رقابتی قابل توجه، امکان تامین مالی نداشته باشند، این‌ها از طریق بازار سرمایه فعالیت‌های آنها را به پیگیری کنیم و مجموعه ای از اینها را در چند ماه آینده از طریق بازار سرمایه اجرایی کنیم.

پور ابراهیمی یادآورشد: موضوعات مرتبط با حوزه مالیاتی، نظام بانکی، تامین مالی برای اجرای پروژه‌ها مثل ماده ۵۶ بخش دیگری از مصوبات جلسه امروز بود که خوشبختانه مقرر شد بر اساس جمع بندی که در نشست امروز و قبل از آن هم در کمیسیون اقتصادی انجام شده پیگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: تصور من این است اقداماتی که در حوزه میدانی توسط مجلس و کمیسیون تخصصی مجلس انجام می‌شود، می‌تواند به بهبود عملکرد اقتصادی کمک کند و امیدواریم با ظرفیتی که در حوزه قانون‌گذاری و تصمیمات مجلس و در حوزه و قانونگذاری بودجه هست بتوانیم به این موضوع کمک کنیم.

 رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:یکی از موضوعاتی که با دولت توافق کردیم اصلاح حقوق ورودی است که اطلاع پیدا کردیم دولت لایحه آن را ارائه کرده و فکر کنم هفته آینده اعلام وصول شده و به کمیسیون اقتصادی بیاید. بر این اساس نرخ ورودی که بر اساس نرخ نیمایی محاسبه می‌شود،   در صورت تصویب و تایید نهایی شورای نگهبان به نرخ ارز ترجیحی برمیگردد و این اثر مثبتی خواهد داشت تا اینکه ما بتوانیم موضوع بحث کاهش تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها در کشور داشته باشیم.

به گزارش ایرنا سید احسان خاندوزی از روز گذشته برای بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر استانی آیت الله رئیسی به اردبیل سفر کرده است وی روزگذشته در جمع مدیران دستگاهها و ادارات تابعه وزارتخانه تحت امر خود حضور یافت و امروز هم قبل از جلسه شورای برنامه ریزی استان اردبیلدر شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی شرکت کرد.