به گزارش اکوایران، روند نزولی شاخص کل بورس در هفته گذشته ادامه داشت برای سومین هفته متوالی بازدهی منفی داشت. شاخص در اولین روز کاری هفته سقوط سنگینی کرد و در پایان هفته پائین‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی منفی بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 21 هزار و 681 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس منفی 1.4 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن نزول کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 8 هزار و 256 واحد پائین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 1.9 درصدی را ثبت کرد.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر و پس از تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه، شاخص بورس در روز دوشنبه ریزش سنگین 27 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. 

روز سه‌شنبه شاخص سبز شد و هزار واحد رشد کرد اما شاخص هم وزن همچنان نزولی بود. در روز چهارشنبه شاخص توانست باز هم رشد کند و 4 هزار و 911 واحد بالا آمد. در آخرین روز کاری هفته شاخص هم وزن نیز سبزپوش شد و 2 هزار و 335 واحد افزایش یافت. 

در پایان معاملات چهارشنبه بازار برای دومین روز کاری متوالی با مازاد تقاضا بسته شد و ارزش صف‌های خرید به 177 میلیارد تومان بالغ شد. 

در این هفته شاهد خروج پول حقیقی از بورس و افزایش آن نسبت به هفته پیشین بودیم. در مجموع کل هفته هزار و 828 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد که میانگین روزانه خروج پول حقیقی 609 میلیارد تومان بود. میانگین سرمایه خروجی از بازار در این هفته نسبت به هفته پیشین رشد 89 درصدی داشت.  

در این هفته نیز جریان ورود پول به سوی نمادهای کوچک و متوسط بازار بود و نمادهای بزرگ سهم بیشتری از خروج پول حقیقی داشتند. 20 شرکت بزرگ بازار سهام همگی با خروج پول حقیقی مواجه بودند. فارس، فولاد، فملی، میدکو، کگل، کچاد، شستا، بپاس، مارون، وامید، پارس، تاپیکو، شپنا، کگهر، پارسان، شبندر، وپاسار، ومعادن، نوری و آریا بزرگان بازار سهام هستند که همگی با تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی مواجه بودند. 

روز دوشنبه بیشترین خروج پول به «فلزات اساسی»، «فراورده‌های نفتی و کک» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» اختصاص داشت.

روز سه‌شنبه نیز «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند و در آخرین روز کاری هفته «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «فراورده‌های نفتی و کک» در صدر صنایعی قرار گرفتند که بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را داشتند.

این سومین هفته پی در پی است که شاخص نزول می‌کند و سهامداران حقیقی نیز به خروج از بازار متمایل هستند. در شرایطی که در بازارهای موازی قیمت‌ها روند صعودی داشته است، در بازار سهام شاهد افت قیمت بسیاری از گروه‌ها و صنایع بوده‌ایم. برخی از تحلیل‌گران علت افت قیمت‌ها را افزایش شکاف بین نرخ ارز بازار و نرخ نیمایی می‌دانند. معیار قرار گرفتن نرخ نیمایی موجب شده رشد نرخ ارز در بازار آزاد نه تنها اثر مثبتی بر سهم‌های دلاری نداشته باشد بلکه موجب خروج سرمایه از بازار سهام شود. از سوی دیگر تغییرات چند باره در تصمیمات دولت بر ریسک‌های بازار افزوده است. دولت ابراهیم رئیسی در ماه‌های گذشته بارها تصمیمات خلق الساعه‌ای اتخاذ کرده که موجب شده پیش بینی پذیری بازار لطمه ببیند. تصمیماتی که با تردیدها و تکذیب‌های مختلفی گرفته می‌شوند و این احتمال وجود دارد که به زودی لغو شوند و یا تغییر یابند. در آخرین مورد دولت عرضه خودرو در بورس کالا را ممنوع کرد. در حالی که بورس می‌تواند شفافیت و کارایی بازار  خودرو را افزایش دهد، دولت سیزدهم به عرضه خودرو نه گفت تا یک سیگنال منفی دیگر به بازارها داده باشد. اخذ اینگونه تصمیمات و افزایش شکاف میان نرخ نیما و نرخ بازار بحث مداخلات دولت در بازارها را زنده کرده و بار دیگر فعالین اقتصادی از سرکوب بازارها توسط دولت صحبت می‌کنند. 

پیش بینی بورس