شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مستند

​نمایش سیستم گردشگری ایران در دوران قدیم با مستند «بر یال ابریشم»/جذب گردشگر با معرفی درست جاده ابریشم

​نمایش سیستم گردشگری ایران در دوران قدیم با مستند «بر یال ابریشم»/جذب گردشگر با معرفی درست جاده ابریشم

کارگردان مستند «بر یال ابریشم» گفت: در گذشته که خیلی از کشورهای دنیا سیستم گردشگری نداشتند ایران قدیمی ترین کاروانسراها را برای اقامت در مسیر جاده ابریشم داشت.

ایمان بدری، کارگردان مستند «بر یال ابریشم» (کاروانسراهای ایران در راه ابریشم) در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا درباره ایده ساخت این مستند اظهار کرد: ایده ساخت این مستند ۸ قسمتی از جایی به ذهن ما رسید که در یکی از تورهای گردشگری، شبی را در کاروانسرایی چادر زدیم تا صبح شود. ماندن در این کاروانسرا باعث شد تا بازدیدی از تمامی قسمت های آن داشته باشیم.

وی افزود: در بین همسفران ما فردی به نام علی اکبر وحدتی بود که دکترای باستان شناسی داشت، ما در طول سفر از اطلاعات ایشان در خصوص کاروانسراها و ضرورت ایجاد آن‌ها در میانه راه‌ها استفاده کردیم.

بدری ادامه داد: از آنجا بود که ما فهمیدیم پیش از کشف نفت و تأمین مخارج کشور از راه فروش آن،  این راه‌ها منبع درآمد دولت‌ بودند و دولت هم با برقراری امنیت و احداث مکان‌هایی که کاروان‌ها شب را در آنجا استراحت کنند، باعث رونق بخشیدن به این راه‌ها می‌شد.

نمایش سیستم گردشگری ایران در زمان‌های قدیم 

کارگردان مستند «بر یال ابریشم» گفت: پس از این سفر من به همراه برادرم احسان و یکی از دوستانم به نام پیام مهنانی تصمیم گرفتیم با توجه به مهارت‌هایی که طی ۱۵ سال اخیر در زمینه فیلم‌سازی کسب کرده بودیم، اطلاعات دریافتی را به صورت فیلم مستند درآورده و از شبکه های ملی به پخش برسانیم.

وی یکی از ویژگی های بارز این مستند را نمایش سیستم گردشگری ایران در زمان‌های قدیم عنوان کرد و گفت: در گذشته که خیلی از کشورهای دنیا سیستم گردشگری نداشتند ایران قدیمی ترین کاروانسراها را برای اقامت در مسیر جاده ابریشم داشت.

بدری در خصوص زمان آماده سازی این مستند اظهار کرد: شروع مرحله تصویر برداری مستند «بر یال ابریشم» در اواخر خرداد ماه سال ۱۴۰۰ کلید خورد و ما توانستیم طی ۴۰ روز تصویربرداری را به اتمام برسانیم، البته تدوین این مستند ۸ ماه طول کشید.

وی با بیان اینکه ما برای تولید این مستند از شرقی‌ترین نقطه کشور کار خود را آغاز کردیم گفت: کار ما از شهرستان سرخس و اولین کاروانسرای راه ابریشم در ایران یعنی «شرف» آغاز شد، در مدت ۴۰ شبانه روز یکی یکی با گذر از کاروانسراهای مهم این راه باستانی به قزوین رسیدیم و این مستند را در کاروانسرای بزرگ سعدالسلطنه به پایان رساندیم.

راه ابریشم

جذب گردشگر با معرفی درست جاده ابریشم 

بدری گفت: در این ۸ قسمت ما ۲۱ کاروانسرا و ۲۶ جاذبه گردشگری حاشیه این راه زیبا و باستانی را معرفی کرده‌ایم.

این کارگردان هدف از تولید این مستند را معرفی راه باستانی ابریشم عنوان کرد و گفت: متأسفانه این مسیر در معرض فراموشی قرار گرفته است، به همین جهت یکی از هدف‌های ما زنده نگه داشتن این راه و هدف بعدی نشان دادن این راه و معرفی مسیر گردشگری از شرق کشور به غرب کشور بوده که همین موضوع باعث جذب بسیاری از گردشگران داخلی و به ویژه خارجی خواهد شد، چرا که ایران سهم بسیار مهمی در این راه دارد اما اکثر مردم از آن بی اطلاع هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است این مستند به سینما حقیقت هم را یابد؟ گفت: در ابتدا این مستند قرار بوده در دو قسمت 60 دقیقه‌ای تولید شود اما بعد از مرحله تصویربرداری، متوجه شدیم تصویرهایی که از کاروانسراها گرفته‌ایم آنقدر زیباست که دلمان نمی آید با تیغ به جانشان بیافتیم و با تکه تکه کردن آن‌ها و حذف‌شان، معرفی راه ابریشم و ضرورت احداث کاروانسراها را به صورت ناقص و زود گذر در مستند بیان کنیم.

بدری ادامه داد: به همین جهت سعی کردیم با بهره گیری از ظرفیت شبکه گردشگری «شما»در سازمان صدا وسیما و حمایت های اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و صندوق احیاء بناهای تاریخی، این مستند رو به سرانجام برسانیم.

تولید «بر یال ابریشم» در گرمای ۶۰ درجه

وی درباره اینکه چه کسانی در این مسیر با شما همراه شدند، گفت: تیم تصویر برداری ما در این مستند به صورت دائم ۱۱ نفر بود که با ۳ خودرو دو دیفرانسیل و مجهز به تجهیزات آفرودی و بقاء در طبیعت به مدت ۴۰ شبانه روز در مسیر راه باستانی ابریشم قدم گذاشتیم.

پیام مهنانی به عنوان تهیه کننده و مجری طرح، احسان بدری رمضانی به عنوان تصویر بردار، ثریا قاسمی و بهروز رضوی به عنوان راوی، صادق معصومیان به عنوان مدیریت تدارکات و پشتیبانی، پویان تطهیری مقدم به عنوان بازیگر و راهنمای راه ابریشم، محمد شاکری به عنوان نویسنده و علی اکبر وحدتی به عنوان مشاور محتوایی من را در این مسیر همراهی کردند.

 وی در ادامه به چالش‌های پیش رو در تولید مستند «بر یال ابریشم» اشاره کرد و گفت: ما در تولید این مستند با چالش های طاقت فرسایی روبرو بودیم، یکی از این چالش‌ها گرمای هوا بود که در در برخی قسمت‌ها با آن کنار آمدیم اما در قسمتی ما را به شکل بدی زمین‌گیر کرد به طوری که یکی از اعضاء گروه دچار شرایط جسمانی اورژانسی شد.

این ماجرا زمانی بود که قرار شد در گرمای ۶۰ درجه مسیر کویر و حاشیه دریاچه نمک را با ۴ شتر همراه با یک ساربان و ۲ کمک ساربان، بدون کمک از تیم پشتیبانی، با پای پیاده از کاروانسرای سفید آب تا کاروانسرای مرنجاب که حدود ۴۰ کیلومتر بود پیش برویم.

مستند

لزوم ثبت کاروانسراهای ایران در فهرست جهانی یونسکو

بدری در خصوص وضعیت کاروانسراها گفت: وضعیت چند کاروانسرا بسیار خوب بود و اقدامات مرمتی خوبی انجام شده بود، همچنین صندوق احیاء اقدامات خوبی را در راستای احیاء این کاروانسراها و تبدیل آن ها به بوتیک هتل‌های سنتی و گذرهای فرهنگی کرده بود که به نظر من یکی از نقاط قوت این بناهای تاریخی محسوب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: البته تا احیاء و مرمت همه کاروانسراهای تاریخی راه درازی در پیش است و نیاز به حمایت‌های دولتی و مردمی احساس‌ می‌شود، ما امیدواریم این کاروانسراها در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شود تا افتخاری برای ایرانیان در کنار تمامی افتخارات دیگر شود.

انتهای پیام