شهر خبر

بازار خودروی ایران؛ جایی که رقابت در خرید است نه در فروش

راهکار رفع مشکلات بازار خودرو به صورت ریشه‌ای، افزایش عرضه ها چه از محل افزایش تیراژ تولید در کشور و چه از محل واردات خودرو است. هر زمان این اتفاق رخ داد و بازار خودرو به تعادل رسید، خود به خود حواشی مربوط به روش عرضه ی خودرو هم برطرف خواهد شد‌.

در حالی که قرار بود ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی از امروز در بورس کالا معامله شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت طی دو نامه این عرضه را ملغی کرد. این تعلیق، آن هم در شرایطی که انتظار می رفت با ورود خودرو به بورس کالا، از آشفتگی بازار خودرو کاسته شده و قیمت ها شفاف تر شود، موجب انتقاد و اعتراض سرمایه گذاران بازار سرمایه و نیز متقاضیان خرید خودرو از طریق بورس کالا، شده است.

 

علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص بیان کرد: مشکل اصلی بازار خودرو عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. اگر عرضه و تقاضای خودرو متعادل بود، این همه حواشی ایجاد نمی شد. مادامی که عرضه خودرو کمتر از تقاضای بازار باشد و به همین دلیل هم اختلاف قیمت در بازار خودرو با قیمت های کارخانه شکل بگیرد، طبیعی است که هر روشی از جمله عرضه خودرو از طریق بورس کالا، سامانه یکپارچه فروش خودرو یا هر روش دیگری میتواند حاشیه‌ساز باشد.

وی افزود: بر عکس همه جای دنیا که در سمت فروش خودرو رقابت وجود دارد، در کشور ما در سمت خرید خودرو رقابت شکل گرفته و مادامی که شرایط این طور باشد، آشفتگی بازار خودرو برطرف نشده و همین شرایط و حواشی ادامه خواهد داشت. سال گذشته هم در مورد عرضه خودرو در بورس کالا مباحثی در کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد؛ اما با توجه به آن که دولت هم در آن مقطع با این موضوع چندان موافق نبود، خیلی پیگیر این موضوع نشدیم. الان دولت خود تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفته و بعد هم خود دولت تصمیم به لغو عرضه خودرو در بورس کالا گرفته و مجلس در این موضوع مداخله ای نداشته است! ورود به موضوعی که به صورت ریشه ای مشکلات بازار خودرو را برطرف نمی‌کند، خیلی مورد توجه کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیست و ترجیح می دهیم به جای تمرکز بر عرضه خودرو از طریق بورس کالا یا هر روش دیگری، به رفع ریشه ای مشکلات بازار خودرو بپردازیم.

جدی ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو، اظهار کرد: راهکار رفع مشکلات بازار خودرو به صورت ریشه‌ای، افزایش عرضه ها چه از محل افزایش تیراژ تولید در کشور و چه از محل واردات خودرو است. هر زمان این اتفاق رخ داد و بازار خودرو به تعادل رسید، خود به خود حواشی مربوط به روش عرضه ی خودرو هم برطرف خواهد شد‌. کما اینکه در مورد بسیاری از کالاهای دیگر در کشور ما به دلیل مازاد عرضه در بازار اصلاً چنین مشکلات و حواشی وجود ندارد. اقدامات مجلس (از جمله تصویب طرح ساماندهی صنعت خودرو یا طرح واردات خودرو) به دلیل تمرکز بر حل ریشه‌ای مشکلات بازار خودرو بوده و اگر برای به تعادل رساندن عرضه و تقاضای بازار خودرو، نیاز به واردات باشد، حتماً مجلس از این موضوع حمایت خواهد کرد. در غیر این صورت هر راهکار دیگری جهت تغییر روش عرضه خودرو در کشور به جز سرکار گذاشتن مردم، چیز دیگری نیست! البته کمیسیون صنایع و معادن مجلس مخالف عرضه خودرو از طریق بورس کالا نیست؛ اما معتقدیم این موضوع در اولویت قرار ندارد و قبل از هر اقدامی باید فکری به حال افزایش عرضه ها در بازار خودرو کرد تا به جای رقابت در خرید، در سمت فروش رقابتی ایجاد شود.

این نماینده مردم در خانه ملت در خاتمه ضمن انتقاد از تصمیمات خلق الساعه وزارت صمت گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت به رفع ریشه ای مشکلات نمی پردازد و هر از چند گاهی به موضوعاتی مثل راه اندازی سامانه یکپارچه فروش خودرو یا عرضه خودرو در بورس کالا می‌پردازد. مشکلات بازار خودرو را باید به صورت ریشه‌ای مرتفع کرد و مادامی که عرضه در بازار خودرو تقویت نشده و قیمت گذاری های دستوری حذف نشده باشد، تصمیمات صمت هم اثر بخش نبوده و فقط چند ماهی سر مردم را گرم خواهد کرد؛ بی آنکه نتیجه ای حاصل شود.

منبع : اسب بخار