شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مجلس#انرژی اتمی

سازمان انرژی اتمی براساس قانون اقدام راهبردی مجلس عمل کند/ بی‌صداقتی آقای گروسی باعث بی‌اعتمادی ایران به آژانس شد

سازمان انرژی اتمی براساس قانون اقدام راهبردی مجلس عمل کند/ بی‌صداقتی آقای گروسی باعث بی‌اعتمادی ایران به آژانس شد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن محکوم کردن قطعنامه ضدایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: این قطعنامه وجاهت قانونی ندارد لذا سازمان انرژی اتمی را موظف کردیم که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عمل کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فداحسین مالکی در خصوص صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: با توجه به صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس، جمهوری اسلامی ایران نوع برخوردش را با آژانس باید تنظیم کند یعنی تنظیم متقابل کند. این قطعنامه نشان داد که روابط ایران و آژانس تا به حال یک طرفه بوده هرچند جمهوری اسلامی ایران نهایت همکاری را با آژانس داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بی‌صداقتی آقای گروسی باعث بی اعتمادی ایران به آژانس شد، افزود: از سوی دیگر ماهیت این قطعنامه مشخص است و هیچ وجاهت بین المللی نمی‌تواند داشته باشد. بعد از سفر آقای گروسی به سرزمین های اشغالی و مذاکره با رژیم صهیونیستی و طرح اتهام‌هایی علیه برنامه کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، مدیر کل آژانس در صحبت هایش چرخشی داشت و به نوعی از ایران تقاضای همکاری کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: بعد از اینکه آقای گروسی در مذاکرات با صهیونیست‌ها گفت که «ایران در ارائه پاسخ‌های معتبر فنی به سوال‌های این سازمان درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده ناتوان بوده» لحن صحبتش را تغییر داد اما تغییر لحن مدیر کل آژانس برای ما کافی نیست زیرا جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های گذشته برای انجام همه وظایف پادمانی و فراپادمانی با آژانس همکاری کرده است.

مالکی در ادامه تصریح کرد: به موجب صدور این قطعنامه سازمان انرژی اتمی را موظف کردیم که بر اساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها عمل کند. طبق آخرین گزارش سازمان اقدامات خوبی انجام شده اما برای ادامه روابط با آژانس باید خطوط قرمزی تعیین و ملاحظات ایران مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی افزود: این قطعنامه با فشار آمریکایی‌ها و لابی صهیونیست ها صادر شد تا فشار افکار عمومی علیه آمریکا و غرب در مورد اوکراین کاهش پیدا کند و نگاه دنیا از اوکراین به سمت برجام و ایران تغییر کند.

وی گفت: هیچ‌کس نمی‌پنداشت مدیرکل آژانس بین الملی انرژی اتمی بعد از سفر به تهران صدور قطعنامه علیه ایران را دنبال کند. به نظر می‌رسد آنها با این قطعنامه می‌خواستند موضوع برجام و مذاکرات را بر سر زبان‌ها بیندازند و نگاه دنیا را از مسئله اوکراین تغییر دهند لذا دستگاه دیپلماسی و تیم مذاکره کننده باید با دقت بسیار و طبق قانون اقدام راهبردی عمل کنند.

پایان پیام/