شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانی#رییس جمهور#همزمان#طبیعی#منابع

وزیر جهادکشاورزی از ۶دستاورد دانش‌‍‌بنیان چهارمحال و بختیاری رونمایی کرد

وزیر جهادکشاورزی از ۶دستاورد دانش‌‍‌بنیان چهارمحال و بختیاری رونمایی کرد

شهرکرد- ایرنا- همزمان با سفر استانی رییس جمهور به چهارمحال و بختیاری ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی با حضور وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی استان رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، در این آیین از آخرین یافته‌های دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از جمله تهیه نقشه خاک و تناسب کیفی اراضی و اقلیمی انار، انجیر و گل‌محمدی، انتقال دانش کشت بافت گل‌محمدی دیم، دستیابی و معرفی فرمولاسیون جدید مؤثر، کاربردی و کم هزینه برای کنترل شانکر باکتریایی، دستیابی به نقشه خطرات چندگانه محیطی استان با استفاده از هوش مصنوعی،سنتز  بزهای پر بازده و  دستیابی به روش کنترل کرم خراط گردو در باغات استان چهارمحال و بختیاری  رونمایی شد.

وزیر جهادکشاورزی از ۶دستاورد دانش‌‍‌بنیان چهارمحال و بختیاری رونمایی کرد

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ایران در این آیین به دستارودهای مرکز تحقیقات کشاورزی استان در بخش تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اشاره کرد و افزود:در سفر هیات دولت به چهارمحال وبختیاری با رونمایی و بهره‌مندی از این دستاوردها، تحول در بخش کشاورزی استان و سایر اقلیم‌های مشابه ایجاد خواهد شد.

سید مجتبی خیام نکویی روز پنجشنبه در آیین رونمایی از ۶ دستاورد دانش‌بنیان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی منابع طبیعی استان افزود:افتتاح ایستگاه تحقیقات بادام از دستاوردهای مهمی است که منجر به معرفی ارقام متحمل به خشکی، مقاوم به سرمازدگی و سایر تنش‌های زیستی و غیرزیستی خواهد شد که می‌تواند در افزایش کمی و کیفی بادام اثر قابل ملاحظه‌ای بگذارد.

وی افزود: دستیابی به دانش فنی کشت بافت نوعی از ارقام گل‌محمدی دیم نیز از دیگر دستاوردها است که عملکرد بیش از ۲ تا سه برابر گل در واحد سطح دارد که تحول بزرگی است که با معرفی این رقم و انتقال به بخش خصوصی شاهد افزایش سطح زیر کشت گل‌محمدی دیم در استان خواهیم بود. 

خیام نکویی دستیابی به دانش فنی مبارزه با بیماری شانکر باکتریایی را از دیگر دستاوردهایی است که امروز از چهارمحال و بختیاری به کشور معرفی خواهد شد اشاره کرد و گفت:هم‌اکنون این بیماری خسارت زیادی به میوه‌های هسته‌دار می‌زند که با دستیابی به فرمولاسیون مناسب و دانش فنی مربوط به آن، امکان درمان و جلوگیری از خسارت به میوه‌های هسته‌دار در استان حاصل می‌شود و این قابل تعمیم به سایر استان‌هاست.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از دستاوردهای علمی استان معرفی بزهای پربازده که آمیخته‌ای از گونه‌های مختلف است که قابلیت افزایش شیر و چندقلوزایی در مجموعه استان را خواهد داشت و در اقلیم‌های مشابه هم میتوان این علم را معرفی کرد .

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور و اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه میهمان مردم چهارمحال و بختیاری هستند.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

برای پیگیری اخبار و گزارش های ایرنا از  بیست و چهارمین سفر استانی رییس جمهور  پرونده خبری را دنبال کنید :