شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یزد#قطار

علت اصلی سانحه ریلی «مانع شدن بیل مکانیکی» و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران شناخته شد

علت اصلی سانحه ریلی «مانع شدن بیل مکانیکی» و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران شناخته شد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت راه آهن علت اصلی سانحه قطار مشهد- یزد را مانعی که «بیل مکانیکی» در مسیر ایجاد کرده بود و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران برای عبور از مسیر مسدود شده اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «میعاد صالحی» درباره نتایج اولیه بررسی علت سانحه و نظر فعلی کمیسیون عالی سوانح، گفت: روز گذشته در محل حادثه حاضر شدم و از نزدیک با رییس کمیسون عالی سوانح گفت‌و گو کردم. جمع آوری اسناد و بررسی ادامه دارد و قصد داریم زودتر به مردم اطلاع رسانی کنیم.

وی افزود: برداشت اولیه را فعلا اعلام کردیم چرا که اعلام نظر قطعی چند روز طول می کشد.

مدیرعامل راه آهن ادامه داد: در ساعت ۲۴ سه شنبه تا چهار و نیم صبح چهارشنبه به دلیل طوفان شن در این منطقه که منطقه ماسه‌گیری است، پیمانکار بخش خصوصی در حال بهسازی مسیر از جمله تعمیرات و تعویض تراورس بود که با توجه به دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی تا چهار و ۳۰ دقیقه صبح عملیات کارگاهی انجام شد و بعد این ساعت پایان کار اعلام و مسدودی خط به پایان رسید.

صالحی اضافه کرد: از ساعت چهار و ۳۰ دقیقه اعلام می‌شود که خط باز است و قطار مسافری امکان حرکت به سمت مقصد دارد. قبل از این ساعت هم یک دیزل منفرد و قطار باری از این مسیر عبور می‌کند.

وی یادآور شد: آنچه که محل سوال و بررسی است، این موضوع بوده که راننده بیل مکانیکی متعلق به پیمانکار بخش خصوصی درحالی که ساعت کارگاه پایان یافته به طور کاملا غیرطبیعی بخشی از بیل یا بوم میکانیکی را روی خط می‌گذارد ‌و در مسیر لوکوموتیو قرار می‌دهد و لوکوموتیو با بخشی از این بوم مواجه می‌شود و شیشه لوکوموتیو شکسته می‌شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: به نظر می‌رسد علت اصلی حادثه «مانعی» بوده که «بیل مکانیکی» متعلق به پیمانکار بخش خصوصی ایجاد کرده است و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران برای عبور از این بلاک نیز بر شدت سانحه افزوده است.

صالحی گفت: هر بلاک سرعت خاص خود را دارد و سرعت لوکوموتیو در بلاک قبلی درست بود اما در بلاک محل تصادف سرعت لوکوموتیو بیشتر بوده و پس از برخورد با بیل بر شدت حادثه افزوده شده است.

وی افزود: از لوکومتیوران و راننده بیل مکانیکی تست هوشیاری گرفته شده است. تست هوشیاری لوکوموتیو ران مشکلی نداشت اما تست هوشیاری راننده بیل مکانیکی هر دو بار مثبت شد که بازداشت شد ، باید مشخص شود به چه علتی وی بوم بیل یا خود بیل را جابجا کرده آن هم در شرایطی که خط باز بوده است و آن را در مقابل لوکوموتیو ران قرار داده است.

مدیرعامل راه آهن درباره علت کلی سوانح ریلی هم گفت: در دهه‌های گذشته به حوزه ریلی توجه نشده و منابع کافی در اختیار این بخش نبوده است و ما میراث دار بدهی بسیار زیادی هستیم.  بخش قابل توجهی از حوزه ریلی در سطح فناوری بسیار پایین قرار دارد که امیدواریم با حمایت رییس جمهور با نفوذ فناوری این حوزه را ارتقا دهیم.

صالحی یادآور شد: مسیر حرکت قطاها صبح امروز(پنجشنبه) به طور کامل بازگشایی شد و  عبور مجدد از این مسیر ممکن شد.

به گزارش ایرنا، برخورد قطار مشهد به یزد با یک دستگاه بیل مکانیکی، بامداد چهارشنبه منجر به فوت ۲۲ نفر و مصدومیت ۸۶ نفر شد.