شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#آموزش و پرورش#مدارس

نامه آموزش و پرورش به کنسولگری وزارت امور خارجه/ اغوای دانش‌آموزان نخبه ایرانی برای تحصیل در مدارس ترکیه

نامه آموزش و پرورش به کنسولگری وزارت امور خارجه/ اغوای دانش‌آموزان نخبه ایرانی برای تحصیل در مدارس ترکیه

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در نامه‌ای به اداره کل کنسولگری وزارت امور خارجه نوشت: فعالیت اعزام دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه از طریق مؤسسه «ی.ا» متوقف شود و امتحانات اخیر دانش‌آموزان ایرانی کان لم یکن اعلام شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، امروز در نامه آنی به اداره کل کنسولگری وزارت امور خارجه نوشت: نظر به اینکه هرگونه فعالیت آموزشی غیر دولتی در داخل کشور مطابق قانون تأسیس مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۴ آذر ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی باید با اخذ مجوز قانونی از سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی صورت پذیرد، اما بر اساس اطلاعات واصله، اخیراً برخی از مؤسسات خصوصی خارجی بدون اخذ مجوز قانونی برای فعالیت‌های آموزشی نسبت به جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس کشور های خارجی مبادرت نموده‌اند که این امر با منویات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از فعالیت‌های مؤسسات و مراکز آموزشی داخل کشور که موجب مهاجرت جوانان ایرانی (مهاجرفرستی) به مدارس و دانشگاه‌های خارجی می‌گردند، مغایرت دارد.

از جمله مؤسسات خارجی که هم اکنون در داخل کشور به صورت غیرقانونی و بدون اخذ مجوز نسبت به ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مدارس کشور ترکیه فعالیت می‌نماید، موسسه «ی.ا» مستقر در تهران  ترکیه است.

این مؤسسه مبادرت به برگزاری امتحان برای بورسیه دانش‌آموزان در مدارس ترکیه نموده است و با اغوای دانش آموزان در اقصی نقاط ایران، آنها را به تهران فراخوانده و از میان این دانش‌آموزان نخبه، مسابقه علمی و برگزار نموده و نخبه‌ترین‌ها را برای ترکیه بورسیه می‌نماید که معمولاً دانش‌آموزان ایرانی به دلیل اغوا به مالباخته تبدیل می‌شوند زیرا مدارس ترکیه و دانشگاه‌های ترکیه در مقطع لیسانس هیچ برتری بر مدارس و دانشگاه‌های ایرانی ندارند اما تبلیغات «ی . ا»، آنها را نهایتاً پس از مهاجرت به مالباخته تبدیل می‌کند.

 لذا مستدعی موضوع به سفارت ترکیه منعکس و از آنها خواسته شود فعالیت اعزام دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه از طریق موسسه «ی . ا» و بنیاد م ترکیه متوقف گردد و امتحانات اخیر دانش‌آموزان و خانواده های ایرانی کان لم یکن اعلام شود و با هیچ یک از مؤسسات ایرانی دیگر در اینگونه اعزام های بدون مجوز دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه همکاری ننمایند.

 

انتهای پیام