شهر خبر

قطعی برق شهر صنعتی رشت براساس تفامه‌نامه با سازمان صمت است

قطعی برق شهر صنعتی رشت براساس تفامه‌نامه با سازمان صمت است

رشت - ایرنا - مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان گفت: برنامه قطعی برق شرکت‌های شهر صنعتی رشت بر اساس تفامه‌نامه‌ای است که سال گذشته با سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان منعقد شد.

محمدتقی مهدیزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق تفاهم نامه‌ای که سال ۱۴۰۰ با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منعقد شد، برای کاهش بار پیک مصرف، برق تعدادی از شرکتهای شهر صنعتی روزانه و در ساعات معینی قطع می‌شود.

وی افزود: البته این قطعی برق طبق برنامه‌ای است که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان به ما ارائه می‌شود و این قطعی برق نیز به شرکت ها اعلام می شود و همه شرکتها از ساعت قطعی برق خود مطلع هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان ادامه داد: البته روزهای پنجشنبه و جمعه قطعی برق در شرکت های شهر صنعتی اعمال نمی شود و برق هیچ شرکت در ۲ روز پایانی هفته قطع نخواهد شد اما از روز شنبه دوباره طبق برنامه پیش بینی شده، خاموشی ها اعمال می شود، اما بر اساس مذاکرات صورت پذیرفته، مقرر شد با هدف کاهش تبعات به بخش تولید، همکاری و تعامل لازم، برای برنامه زمانبندی تعدیل بار مشترکین صنعتی انجام شود.

مهدیزاده با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان مصرف برق در استان حدود یکهزار و ۸۰۰ مگاوات است، گفت: طی سالیان اخیر ناترازی بین تولید و مصرف برق بخصوص در ماههای گرم سال در سطح کشور چالشهایی را ایجاد کرد که از این رو هماهنگی و همراهی همه به ویژه مشترکین مصارف سنگین و صنعتی ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات کلان انجام شده از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر، در تابستان پیش رو مشکلات بویژه قطعی در بخش خانگی نسبت به سالیان گذشته کاسته خواهد شد و از سوی دیگر با کنترل‌پذیر کردن مشترکین از راه دور، قابلیت اعمال محدودیت بار مصرفی برای مشترکین پرمصرف در ایام پیک فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق گیلان اظهار کرد: این امر می تواند کمک بسزایی به پایداری شبکه و عدم قطع برق سایر مشترکین داشته باشد و از سوی دیگر نصب کنتورهای هوشمند برای رویت پذیری و کنترل پذیری مشترکین با سرعت در حال انجام است.

توزیع برق گیلان در کل استان نزدیک به ۳۱ هزار کیلومتر شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۳ هزار و ۹۲۴ دستگاه ترانسفورماتور برق دارد که در حال حاضر حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار مشترک دارد.

میانگین مصرف برق در گیلان حدود ۹۰۰ مگاوات است که در ایام پیک به بیش از ۲ هزار مگاوات هم افزایش خواهد داشت. 

طبق گزارشات رسمی بیشترین میزان مصرف برق در استان طی ۱۴ خردادماه امسال اتفاق افتاد که به یک هزار و ۸۰۱ مگاوات رسید.

هم اکنون ۱۱ نیروگاه برق استان گیلان حداکثر توان تولید ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات انرژی برق را دارند که این تعداد به نیروگاه های کشور متصل‌ هستند و امیدواریم که با کاهش میزان مصرف برق و صرفه جویی مناسب در کشور، دیگر شاهد قطع برق نباشیم.