شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انسانی

تصویر تکان دهنده یکی از هولناک‌ترین فجایع انسانی

برنامه «عکس‌های تکان دهنده» (Fotos que sacuden al mundo) شبکه هیسپان تی وی در این قسمت به سراغ عکسی از جوان روآندایی و آثار برجای مانده روی صورت وی در جریان نسل کشی سال ۱۹۹۴ روآندا رفته است.

دوربین سونی.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، «عکس‌های تکان‌دهنده» به کارگردانی کیانوش الطافی که هر هفته با انتخاب عکسی تاثیرگذار و ماندگار در تاریخ به بررسی و نقد آن می‌پردازد، در این قسمت به سراغ تصویری متعلق به یکی از هولناک‌ترین فجایع انسانی نیمه دوم قرن بیستم میلادی رفته که توسط «جیمز ناکتوی» عکاس آمریکایی ثبت شده است.

ناکتوی یکی از برجسته‌ترین عکاسان خبری جنگ است که در طول چهار دهه گذشته تصاویر تاثیرگذاری از جنگها، بلایای طبیعی و بحرانهای بشری ارائه کرده است.

او الگوی چندین نسل از عکاسان خبری بوده و هست و در سال ۱۹۹۴ به خاطر این عکس برنده جایزه ورلد پرس فوتو شد.

این عکس پس از سقوط هواپیمای حامل رئیس جمهور وقت رواندا و درگیری های میان دو قوم هوتو و توتسی در روآندا گرفته شد. عکس مردی شجاع از قوم هوتو که در برابر خشونت قبیله ‌خود ایستادگی کرد. تصویری قدرتمند با کادربندی فوق‌العاده، عکسی که در نگاه جیمز ناکتوی یکی از دو عکسی است که او همواره به گرفتنش افتخار می کند.

پس از سقوط هواپیما، قوم هوتو این عمل را به قوم توتسی نسبت داد و این مسئله به آغاز درگیری‌های شدید میان این دو قوم و در نهایت وقوع نسل کشی تاریخی روآندا منجر شد.

«عکس‎های تکان‎دهنده» کاری از واحد برنامه‌های شبکه پرس تی‌وی است که برای مخاطبان اسپانیایی‌زبان شبکه هیسپان تی‌وی زبانگردانی شده است. این برنامه روز پنجشنبه ۱۹ خرداد ماه ساعت ۰۴:۱۵ بامداد به وقت تهران پخش می‌شود و تکرار آن همان روز ساعت ۱۱:۱۵،۱۵:۱۵ و روز جمعه ساعت‌ ۱۳:۱۵ برای اسپانیایی‌زبان‌های سراسر جهان قابل مشاهده خواهد بود.