شهرخبر

دو زن کارتن خواب ایرانی جهان را تکان دادند

دو زن کارتن خواب ایرانی جهان را تکان دادند

دو زن کارتن خواب ایرانی جهان را تکان دادند

از بی خانمانی در تهران تا معجزه در والنسیای اسپانیا

یک زن و یک دختر ایرانی که زمانی از رنج اعتیاد و کارتن خوابی خود یا اطرافیانشان آسیب دیده بودند، توانسته اند خود را به مسابقات جهانی کیوکوشین برسانند و فردا در والنسیای اسپانیا به روی تاتامی خواهند رفت. این دو دختر، ققنوس هایی هستند که روزگاری خود را از خاکستر آسیب ها بیرون کشیدند و فردا در آسمان بالاترین سطح قهرمانی یک ورزش رزمی پرواز خواهند کرد.

کارتن خوابی و اعتیاد، الزاما ته خط زندگی نیست و اگر انسان اراده داشته باشد، می تواند با کمک افراد متعهد، خود را از ته خط آسیب های اجتماعی نجات دهد و پله های ترقی را یکی پس از دیگری طی کند؛ همچون سمانه که چند سال در خیابان های تهران کارتن خواب بوده، اما امروز 5 سال است که از اعتیاد رهایی یافته و آن قدر تلاش کرده که خود را به مسابقات جهانی کیوکوشین رسانده است؛ یا مانند لیلا که روزگاری از آسیب های ناشی از اعتیاد اطرافیانش رنج می برد و امروز با تلاش در عرصه ورزش به عنوان یکی از دختران ایرانی در مسابقات جهانی کیوکوشین در کشور اسپانیا شرکت خواهد کرد.

با وجود این که بسیاری از افراد گمان می کنند که اعتیاد و کارتن خوابی، ته خط زندگی انسان هایی است که دردهای روزگار آنها را در چنین وضعیت نامناسبی گرفتار کرده است، اما هنوز هم زنان و مردانی در گوشه و کنار کشورمان پیدا می شوند که می توانند با کمک انسان های متعهد، خود را از ته خط نجات دهند و بعضی از آنها با همت و تلاش مضاعف، خود را به بالاترین قله های افتخار می رسانند.

ماجرای سمانه و لیلا از آن دست قصه های خواندنی اما واقعی است که مرور آن باعث می شود که احساس کنیم حتی در بدترین شرایط زندگی هم می توان امیدوار بود و تلاش کرد. یعنی حتی ممکن است یک نفر خودش یا عزیزترین انسان های زندگی اش به ته خط اعتیاد یا کارتن خوابی برسند، اما بازهم دست روی زانو بگذارد و بلند شود و آن قدر تلاش کند که روزی به عنوان یک قهرمان به پرواز درآید.

البته قطعا در مسیر نجات انسان هایی مانند سمانه و لیلا، کمک افراد متعهدی مانند مددکاران «جمعیت طلوع بی نشان ها» تاثیر زیادی داشته است، ولی هیچ کمکی نمی تواند به اندازه قدرت اراده انسان هایی که روزگاری تصمیم می گیرند شرایط نامساعد خود را تغییر دهند، در نجات آنها موثر باشد؛ خواه این افراد مانند سمانه و لیلا از راه ورزش قهرمانی، پل نجات خود را بسازند و خواه از طریق ایجاد یک کسب و کار یا مسیر دیگری برای پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی، ورزشی و ... .

باور به قهرمان شدن، سمانه و لیلا را از آسیب نجات داد

قصه سمانه و لیلا را اکبر رجبی، مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها برای خبرنگار رکنا تعریف می کند. او می گوید سمانه، زنی بهبودیافته است که سال ها درد کارتن خوابی را چشیده، اما اکنون او حدود 5 سال است که با همت خود و به کمک مددکاران سرای مهر جمعیت طلوع بی نشان ها (مرکز نگهداری از زنان و مادران بهبودیافته از کارتن خوابی و اعتیاد)، پاک شده و این زن 34 ساله فردا قرار است که در مسابقات جهانی کیوکوشین اسپانیا به میدان برود.

رجبی درباره قصه لیلا هم توضیح می دهد که این دختر به دلیل آسیب های ناشی از اعتیاد بستگان خود، حدود دو سال پیش برای بهبود وضعیت زندگی‌اش به جمعیت طلوع بی نشان ها مراجعه کرد. لیلا در دو سال گذشته هم در سرای فرشته های جمعیت طلوع بی نشان ها (مرکز نگهداری از دختران آسیب دیده از اعتیاد و بهبودیافته از کارتن خوابی) تحصیل کرده و هم در رشته ورزشی کیوکوشین فعالیت کرده و اکنون هم آن قدر در این رشته پیشرفت کرده که به مسابقات جهانی والنسیای اسپانیا اعزام شده است.

رجبی معتقد است که فراهم کردن سرپناه برای زنان کارتن خواب باعث می شود که افرادی مثل سمانه که روزگاری را در پاتوق های کرج می گذراندند، توسط مددکاران این جمعیت پیدا شوند و نه تنها از اعتیاد نجات پیدا کنند، بلکه فرصت ازدواج آنها با مردان بهبودیافته فراهم شود. اکنون هم سمانه با سه سال تلاش و تمرین در رشته کیوکوشین توانسته است خود را به مسابقات جهانی برساند.

مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها تاکید دارد القای این باور به زنان و دختران کارتن خواب و آسیب دیده که آنها می توانند روزی ققنوس وار رفتار کنند و خود را از خاکستر مشکلات بیرون بکشند و به یک قهرمان تبدیل شوند، باعث شده است که دخترانی مثل سمانه و لیلا، امروز به جای این که در کنار خیابان های شهر روزگار خود را سپری کنند، برای انجام مسابقات ورزشی به اسپانیا اعزام شوند.

قصه یک مربی متعهد که 15 زن و دختر آسیب دیده را به قهرمان کیوکوشین تبدیل کرد

درست است که موفقیت امروز سمانه و لیلا در درجه اول در همت، اراده و تلاش خودشان ریشه دارد، اما نباید نقش نسرین حیدرنژاد، مربی رشته کیوکوشین بانوان را در پیشرفت این دو دختر آسیب دیده فراموش کرد. نسرین یک ورزشکار متعهد است که حدود سه سال پیش به صورت داوطلبانه به جمعیت طلوع بی نشان ها سر زد و از مسئولان این جمعیت خواست تا به جمعی از زنان و دختران آسیب دیده، کیوکوشین آموزش دهد.

آن طور که نسرین حیدرنژاد به رکنا می گوید، در ماه های ابتدایی فعالیت او در جمعیت طلوع بی نشان ها، بسیاری از زنان و دختران بهبودیافته حاضر در جمعیت طلوع بی نشان ها، به این مربی ورزشی اعتماد نمی کردند، زیرا اساسا این زنان در طول زندگی خود وعده های بسیاری را از افراد مختلف شنیده اند که عمده آنها عملی نشده و آنها را نسبت به بیشتر انسان ها بدبین کرده است.

اما به گفته حیدرنژاد، او پس از تلاش های زیاد برای متقاعد کردن زنان و دختران بهبودیافته، به آنها قول داد که اگر با او تمرین کنند و به اندازه کافی تلاش کنند، روزی آنها را به مسابقات جهانی کیوکوشین اعزام خواهد کرد. در این میان، تعدادی از زنان و دختران آسیب دیده به این وعده نسرین اعتماد کردند و توانستند خود را به مسابقات کشوری کیوکوشین برسانند؛ مسابقاتی که سمانه و لیلا در آن پیروز شدند و جواز حضور در مسابقات جهانی را دریافت کردند.

به عبارت دیگر، تیمی که اکنون سمانه و لیلا به عنوان نمایندگان آنها به مسابقات جهانی کیوکوشین در شهر والنسیای اسپانیا اعزام شده اند، متشکل از 15 زن و دختر آسیب دیده و بهبودیافته بوده است که روزگاری یک زن آسیب دیده محسوب می شدند، ولی خود را به سطح حضور در مسابقات کشوری یزد که انتخابی مسابقات جهانی بود، رساندند و با وجود آن که این دوره فقط سمانه و لیلا مجوز حضور در مسابقات جهانی را پیدا کرده اند، اما تمام این زنان و دختران امیدوارند که روزی آنها هم با تمرینات بیشتر به مسابقات جهانی اعزام شوند.

آن طور که مربی سمانه و لیلا می گوید، فردا یعنی در روز 14 خرداد 1401، این دو دختر ورزشکار در ساعت 14:40 به وقت والنسیا یعنی 17:10 به وقت تهران به روی تاتامی خواهند رفت و اولین رقابت های خود را در مسابقات جهانی کیوکوشین اسپانیا برگزار خواهند کرد.

حیدرنژاد در پایان تاکید دارد که تمرینات سمانه، لیلا و سایر اعضای تیم کیوکوشین دختران آسیب دیده در سه سال گذشته به سختی پیش رفته است، چون هیچ کدام از باشگاه های ورزشی تهران حاضر نمی شدند که سالن خود را برای تمرین به این دختران اختصاص دهند و به همین دلیل، اعضای این تیم ناچار بودند که در بوستان هایی مثل پارک سرخه حصار تمرین کنند.

اکنون هم سمانه و لیلا با تلاش و باور به اراده خود، قدم در مسابقات جهانی کیوکوشین گذاشته اند و امیدوار به کسب پیروزی های پی در پی هستند.

منبع: رکنا