شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تجهیزات#تجهیزات پزشکی

تأخیر ۸ ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز چشم پزشکی

تأخیر 8 ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز چشم پزشکی

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران، با اشاره به تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز چشم پزشکی گفت: مشکلی که جامعه چشم پزشکی در حال حاضر با آن درگیر است گرانی تجهیزات پزشکی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محمود جباروند، امروز در نشست خبری پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران، اظهار داشت: این همایش به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری همکاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران از 25 تا 27 خرداد 1401 در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

وی افزود: مشکلی که جامعه چشم پزشکی در حال حاضر با آن درگیر است و همکاران ما را آزار می‌دهد، گرانی تجهیزات پزشکی است که با توجه به وابستگی رشته جراحی چشم پزشکی به تجهیزات پیشرفته دنیا و گران شدن سرسام‌آور این تجهیزات و محدودیت‌های مالی برای جایگزینی آنها ما را در آینده نزدیک در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماران تحت فشار قرار خواهد داد و چاره‌ای نیست جز اینکه از وسایلی که در حال حاضر داریم، استفاده کنیم.

جباروند ادامه داد: هزینه‌ای که برای بیمارستان و مراکز و کلینیک‌ها در سال 1401 به دلیل افزایش حقوق کارمندان و افزایش هزینه‌های مصرفی تحمیل شده، خیلی سنگین است و برای پرداخت حقوق پرسنل و تهیه وسایل چشم پزشکی مراکز به مشکل خورده‌اند.

وی افزود: تنها رشته‌ای که با بیمه‌های تکمیلی در ارائه خدمات همکاری می‌کند رشته جراحی چشم است که همکاران به خاطر تعهدی که داشتند و سوابقی که در این رشته وجود داشت همیشه با بیمه‌های تکمیلی همکاری کرده‌اند که این به نفع بیمارانی است که توانایی مالی ندارند.

جباروند گفت: بیش از 90 درصد مردم از خدمات چشم پزشکی تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی استفاده می‌کنند، اما چالشی که داریم و بیمه‌ها آن را به ما تحمیل کردند این است که همیشه 4 تا 5 ماه بعد از سال جدید قراردادهای قبلی را ادامه می‌دهند که این باعث می‌شود تغییر تعرفه‌ها 4 تا 5 ماه به ضرر مراکز چشم پزشکی باشد که با همان تعرفه سال قبل محاسبه شود.

وی ادامه داد: دومین مسئله این است که بیمه‌ها نسبت به پرداخت حق‌العمل مراکز چشم پزشکی کوتاهی می‌کنند و این مشکل بایستی حل شود و اگر نیاز به کمک دولت است حتماً این کار را انجام دهند چون بایستی سیاست‌ها را تغییر دهند تا نیاز بیماران را تأمین کنند.

وی با اعلام اینکه در حدود 8 ماه است که بیمه‌ها پرداختی به مراکز چشم پزشکی نداشته اند، گفت: اگر این بدهی‌ها برنگردد مراکز نمی‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و بیمه‌ها باید بتوانند به تعهداتشان عمل کنند.

رئیس انجمن چشم پزشکی بیان کرد: اینها مشکلاتی است که قابل حل است و یکسری عامدانه یا نا آگاهانه کاری می‌کنند که در روند ارائه خدمات سلامت در کشور مشکل پیش بیاید و اینکه به روز عمل نمی‌کنند، جای بحث دارد و لازم است سیستم‌های نظارتی و بازرسی ورود کنند و علت این عدم پرداخت و تأخیر پرداخت‌ها را بررسی کنند؛ چون سال‌های قبل بنا بر این بود که وقتی اسناد را ارائه می‌دادیم 60 درصد قیمت اسناد را تحویل دهند و بقیه را بررسی کنند و ظرف مدت یک تا دو ماه بعد بپردازند اما ما اسناد را می‌دهیم و الان 6 تا 8 ماه است که بیمه‌ها پرداختی نداشتند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران افزود: بدهی بیمه‌ها باعث شده مراکز چشم پزشکی با تنگنای مالی روبرو شوند و اگر این روش ادامه پیدا کند و تعهدات بیمه‌ها در پرداخت‌ها طولانی‌تر شود، قطعاً مراکز چشم پزشکی چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند و یا اینکه خدمات را به صورت آزاد ارائه دهند که این به ضرر مردم خواهد بود و مراکز دیگر توان مالی برای ادامه کار با این روند را ندارند.

وی گفت: امیدواریم مسئولین بیمه‌ها و دولت به خواسته مراکز چشم پزشکی توجه کنند تا این مشکل در اسرع وقت حل شود و اگر حل نشود، این مراکز قادر به پرداخت حقوق و وسایل و تجهیزات مصرفی نخواهند بود؛ چون شرکت‌ها فقط نقدی کار می‌کنند و از تحویل کالا بدون پرداخت مالی خودداری می‌کنند و آنها هم به دلیل مشکلات مالی و تورم توان در اختیار گذاشتن وسایل به صورت اقساطی را ندارند.

جباروند افزود: وقتی بیمه‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، مراکز هم قادر به ادامه کار نیستند و نمی‌توانند وسایل پزشکی مصرفی را تهیه کرده و در اختیار مردم بگذارند پس یا با بیمه‌ها لغو قرار داد می‌کنند و خدمات را به صورت آزاد ارائه می‌دهند و این باعث می‌شود به اقشار ضعیف و بازنشسته فشار مالی وارد شود که اصلاً پسندیده نیست.

انتهای پیام/