شهر خبر

ترافیک مازنی‌ها پشت دروازه مرحله انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

ترافیک مازنی‌ها پشت دروازه مرحله انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

ساری – ایرنا – چهل‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی فردا و پس‌فردا با حضور ۴۴ آزادکار مازندرانی برای رسیدن به اردوی تیم ملی فردا و پس‌فردا در تنکابن برگزار می‌شود؛ تورنمنتی که بیشترین کشتی‌گیرانش مازندرانی هستند و ترافیک مازنی‌ها پشت درواز ه انتخابی تیم ملی را به وضوح نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسابقات بین‌المللی کشتی بزرگسالان جام تختی به عنوان یکی از مراحل چرخه انتخابی تیم ملی امروز چهارشنبه با وزن‌کشی کشتی‌گیران رسما آغاز شد و فردا نیز مسابقات پنج وزن نخست آغاز می‌شود. این رقابت‌ها مرحله چهارم انتخابی تیم ملی کشتی آزاد بزرگسالان محسوب می‌شود و هیچ کشتی‌گیری خارج از لیست اعلام شده حق شرکت در این مسابقات را ندارد.

علاوه بر حدود ۴۰ کشتی‌گیری که از سه کشور تاجیکستان، گرجستان و ارمنستان برای حضور در این مسابقات وارد ایران شدند، طبق اعلام فدراسیون کشتی در مجموع ۱۱۰ کشتی‌گیر ایرانی در ۱۰ وزن جواز حضور در چهل‌ودومین دوره مسابقات جام تختی را کسب کردند که بیشترین سهم از این تعداد را آزادکاران مازندرانی تشکیل می‌دهند. بر اساس فهرست منتشر شده کشتی‌گیران ایرانی حاضر در این مسابقات، ۴۴ نفر از ۱۱۰ آزادکاری که سهمیه حضور در این رقابت‌ها را کسب کردند مازندرانی هستند.

کمترین حضور مازندرانی‌ها در اوزان ۱۰‌گانه مربوط به وزن‌های ۷۹ و ۸۶ کیلوگرم است و بیشترین حضور آزادکاران مازندرانی هم در وزن ۷۰ کیلوگرم رقم خورده است که هفت کشتی‌گیر از این استان قرار است روی تشک بروند.

مازندرانی‌های جام تختی

بر اساس فهرست منتشر شده توسط فدراسیون در وزن ۵۷ کیلوگرم رضا مؤمنی، صابر خانجانی، امیر پرسته و ابراهیم خواری به مصاف حریفان می‌روند. محمدباقر یخکشی، رضا اطری، آرمین حبیب‌زاده و محمدمهدی پلنگ‌وار در وزن ۶۱ کیلوگرم مازندرانی‌های حاضر در این مسابقات هستند.

ترافیک مازنی‌ها پشت دروازه مرحله انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

در وزن ۶۵ کیلوگرم ابوالفضل حاجی‌پور، محمدرضا باقری، کیان محمودجانلو، ایمان صادقی و عباس ابراهیم‌زاده از مازندران روی تشک خواهند رفت. شلوغ‌ترین وزن برای مازندرانی‌ها ۷۰ کیلوگرم است که مهدی یگانه جعفری، علی‌اکبر فضلی، امیرمحمد یزدانی، حسین ابوذری، مجتبی عموزاده، علی رضایی و عادل پناهیان برای قرار گرفتن روی سکو و رسیدن به اردوی تیم ملی به رقابت با حریفان می‌پردازند.

در ۷۴ کیلوگرم محمدصادق فیروزپور، فریبرز بابایی، بهروز حیدری و عرفان الهی، در ۷۹ کیلوگرم محمد نخودی، عبدالله شیخ اعظمی و امیرحسین کاووسی، در۸۶ کیلوگرم علی منصوری، عزت‌الله اکبری و علی شکوری، در۹۲ کیلوگرم احمد بذری، سبحان اصغری، مهدی هدایتی و امیرحسین شیور، در ۹۷ کیلوگرم مجتبی گلیج، حسین رمضانیان، مرصاد مرغزاری، محمدحسین فیروزپور و آرمان کاظمی و در ۱۲۵ کیلوگرم مهدی هاشمی، محمد علی‌تبار، عرفان جعفری، علی اکبرپور و رضا چراغی مازندرانی‌های حاضر در این مسابقات هستند.

شانس بالای مازندرانی‌ها برای ورود به مرحله پایانی

ارزیابی کیفی و فنی کشتی‌گیران حاضر در این رقابت‌ها نشان می‌دهد که آزادکاران مازندرانی مانند سال‌های گذشته بیشترین شانس برای رسیدن به اردوی پایانی و مرحله انتخابی تیم ملی را دارند. نایب‌رئیس هیئت کشتی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سهم ۴۰ درصدی کشتی مازندران از مجموع آزادکاران ایرانی حاضر در جام تختی می‌گوید: مازندران با ۴۴ کشتی‌گیر از ۱۱۰ کشتی‌گیر حاضر در این رقابت‌ها بیشترین و پررنگ‌ترین حضور را در این رقابت‌ها دارد. پس از مازندران هم تهران با ۲۲ کشتی‌گیر در رتبه دوم قرار دارد.

شهرام جعفری اظهار می‌کند: این فاصله قابل توجه بین مازندران و سایر استان‌ها طبیعتا ظرفیت بالای کشتی آزاد این استان برای تصاحب دوبنده‌های تیم ملی را نشان می‌دهد. کما این‌که در همین مسابقات پیش‌بینی می‌کنیم دست‌کم در پنج تا هفت وزن مازندرانی‌ها شانس بیشتری برای قهرمانی و ورود به مرحله پایانی انتخابی تیم ملی داشته باشند.

ترافیک مازنی‌ها پشت دروازه مرحله انتخابی تیم ملی کشتی آزاد

وی می‌افزاید: چرخه انتخابی تیم ملی به گونه‌ای است که قهرمانان ۱۰ وزن این مسابقات به مرحله پایانی انتخابی تیم ملی راه می‌یابند و پس از حضور در اردوی مرحله پایانی انتخابی همراه با هشت کشتی‌گیر دیگری که به دلیل کسب قهرمانی‌های بین‌المللی مستقیم به آن مرحله راه یافته‌اند، از بین این ۱۸ کشتی‌گیر نهایتا اعضای اصلی تیم ملی بزرگسالان برای حضور در مسابقات جهانی انتخاب می‌شوند.

نایب‌رئیس هیئت کشتی مازندران خاطرنشان می‌کند: ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که در وزن‌های ۷۰، ۷۴، ۷۹، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم شانس قهرمانی با آزادکاران مازندرانی است. البته در سایر اوزان نیز می‌توان امیدوار به کسب عنوان قهرمانی توسط مازندرانی بود.

جعفری می‌گوید: در صورتی که آزادکاران مازندرانی که شانس قهرمانی برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم با امادگی کامل روی تشک حاضر شوند و پیش‌بینی ما محقق شود، طبیعتا می‌توانیم باز هم به وزن بالای کشتی مازندران در تیم ملی برای حضور در مسابقات جهانی امیدوار باشیم. ضمنا باید در نظر داشت که از هشت آزادکاری که به دلیل کسب عناوین بین‌المللی و جهانی مستقیم به مرحله پایانی انتخابی تیم ملی راه یافته‌اند نیز هفت نفر مازندرانی هستند.

وی می‌افزاید: حسن یزدانی، کامران قاسم‌پور و امیرحسین زارع که در نروژ قهرمان جهان شدند مستقیم مجوز حضور در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی را کسب کردند. رحمان عموزاد، علی سوادکوهی، امیرحسین فیروزپور و محمدحسین محمدیان نیز به دلیل کسب عنوان قهرمانی در مسابقات کشوری و آسیایی به مرحله پایانی راه یافته‌اند. بنابراین از همین حالا دست‌کم هفت آزادکار مازندرانی در مرحله پایانی انتخابی تیم ملی کشتی آزاد حضور دارند.

نایب‌رئیس هیئت کشتی مازندران تصریح می‌کند: آزادکاران مازندرانی با آمادگی خوبی پا به این مسابقات گذاشته‌اند و امیدواریم که با توجه به برگزاری مسابقات در مازندران و برخورداری از امتیاز میزبانی و تشویق هواداران شاهد قهرمان شدن آزادکاران این استان در این رقابت‌ها باشیم تا باز هم پرچم کشورمان در مسابقات جهانی توسط مازندرانی‌ها به اهتزاز در آید.

جایگاه مهم کشتی مازندران در افتخارآفرینی برای ایران

حضور مازندرانی‌ها در تیم‌های ملی کشتی که همواره برجسته بود طی چند سال اخیر بیشتر از قبل شده است. فقط نگاهی به رقابت‌های بین‌المللی معتبر یک سال اخیر نشان می‌دهد که مازنی‌ها در هر دو شاخه کشتی چقدر اثرگذار بودند.

در رقابت‌های جهانی نروژ که مهر پارسال برگزار شد برای نخستین بار هشت وزن از ۱۰ وزن تیم ملی در اختیار مازندرانی‌ها قرار گرفت. رحمان عموزاد از بهشهر در وزن ۶۱ کیلوگرم، امیرمحمد یزدانی از جویبار در وزن ۶۵ کیلوگرم، عرفان الهی از تنکابن در وزن ۷۰ کیلوگرم، محمد نخودی از جویبار در وزن ۷۹ کیلوگرم، حسن یزدانی از جویبار در وزن ۸۶ کیلوگرم، کامران قاسم‌پور از جویبار در وزن ۹۲ کیلوگرم، مجتبی گلیج از تنکابن در وزن ۹۷ کیلوگرم و امیرحسین زارع از آمل در وزن ۱۲۵ کیلوگرم کشتی‌گیران مازندرانی راه‌یافته به رقابت‌های جهانی نروژ بودند. از ۷ مدال کسب شده توسط کاروان ایران در این مسابقات ۶ مدال توسط مازندرانی‌ها کسب شد. سه طلا، دو نقره و یک برنز حاصل تلاش آزادکاران مازندرانی در این رقابت‌ها بود.

پرچمداری کشتی مازندران در کاروان المپیک ایران در توکیو۲۰۲۰ با کسب سه مدال از هفت مدال، رکوردشکنی آزادکاران جوان مازندرانی در رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان با کسب پنج مدال طلا و همچنین درخشش فرنگی‌کاران مازندرانی از جمله محمدهادی ساروی و علی‌اکبر یوسفی در رقابت‌های جهانی هم بخشی از افتخارآفرینی مازندرانی‌ها برای ایران در سال گذشته بودند.

چهل‌ودومین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی نیز که فرداو پس‌فردا -۱۹ و ۲۰ خرداد- به میزبانی تنکابن برگزار می‌شود فرصت مناسبی برای تکرار حضور پررنگ‌ مازنی‌ها در آوردگاه جهانی و حتی بهبود رکورد سال گذشته، یعنی تصاحب بیش از هشت دوبنده تیم ملی توسط مازندرانی‌هاست. اما همه چیز به آمادگی آزادکاران مازنی حاضر در این مسابقات بستگی دارد.