شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بیمه#مطالبات#ماهه#مراکز#چشم#پزشکی

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران؛

مطالبات ۸ ماهه مراکز چشم پزشکی از بیمه ها

مطالبات ۸ ماهه مراکز چشم پزشکی از بیمه ها

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران، با اشاره به تأخیر بیمه‌ها در پرداخت مطالبات مراکز چشم پزشکی، نسبت به قطع همکاری با بیمه‌ها و ارائه خدمات به صورت آزاد به مردم هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود جباروند، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ در نشست خبری پنجمین همایش بهاره چشم پزشکی ایران، افزود: این همایش به همت انجمن چشم پزشکی ایران و با همکاری همکاران دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه علوم پزشکی ایران از ۲۵ تا ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

وی گفت: مشکلاتی که جامعه چشم پزشکی در حال حاضر با آن درگیر است و همکاران ما را تحت آزار می‌دهد، گرانی تجهیزات پزشکی است که با توجه به وابستگی رشته جراحی چشم پزشکی به تجهیزات پیشرفته دنیا و گران شدن سرسام آور این تجهیزات و محدودیت‌های مالی برای جایگزینی آنها ما را در آینده نزدیک در ارائه خدمات تشخیصی و درمانی برای بیماران تحت فشار قرار خواهد داد و چاره‌ای نیست جز اینکه از وسایلی که در حال حاضر داریم استفاده کنیم.

جباروند ادامه داد: هزینه‌ای که برای بیمارستان و مراکز و کلینیک‌ها در سال ۱۴۰۱ به دلیل افزایش حقوق کارمندان و افزایش هزینه‌های مصرفی تحمیل شده، خیلی سنگین است و برای پرداخت حقوق پرسنل و تهیه وسایل چشم پزشکی مراکز به مشکل خورده اند.

وی افزود: تنها رشته‌ای که با بیمه‌های تکمیلی در ارائه خدمات همکاری می‌کند رشته جراحی چشم است که همکاران به خاطر تعهدی که داشتند و سوابقی که در این رشته وجود داشت همیشه با بیمه‌های تکمیلی همکاری کرده اند که این به نفع بیمارانی است که توانایی مالی ندارند.

جباروند گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم از خدمات چشم پزشکی تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی استفاده می‌کنند، اما چالشی که داریم و بیمه‌ها آن را به ما تحمیل کردند همیشه ۴ تا ۵ ماه بعد از سال جدید قراردادهای قبلی را ادامه می‌دهند که این باعث می‌شود تغییر تعرفه‌ها ۴ تا ۵ ماه به ضرر مراکز چشم پزشکی باشد که با همان تعرفه سال قبل محاسبه شود و این ظلم بزرگی است که بایستی به اول سال جدید برگردد.

وی ادامه داد: دومین مسئله این است که بیمه‌ها نسبت به پرداخت حق العمل مراکز چشم پزشکی کوتاهی می‌کنند و این بایستی حل شود و اگر نیاز به کمک دولت است حتماً این کار را انجام دهند چون بایستی سیاست‌ها را تغییر دهند تا نیاز بیماران را تأمین کنند.

رئیس انجمن چشم پزشکی ایران افزود: بدهی بیمه‌ها باعث شده مراکز چشم پزشکی با تنگنای مالی روبرو شوند و اگر این روش ادامه پیدا کند و تعهدات بیمه‌ها در پرداخت‌ها طولانی‌تر شود، قطعاً مراکز چشم پزشکی چاره‌ای جز تعدیل نیرو ندارند و یا اینکه خدمات را به صورت آزاد ارائه دهند که این به ضرر مردم خواهد بود و مراکز دیگر توان مالی برای ادامه کار با این روند را ندارند.

وی گفت: امیدواریم مسئولین بیمه‌ها و دولت به خواسته مراکز چشم پزشکی توجه کنند تا این مشکل در اسرع وقت حل شود و اگر حل نشود، این مراکز قادر به پرداخت حقوق و وسایل و تجهیزات مصرفی نخواهند بود؛ چون شرکت‌ها فقط نقدی کار می‌کنند و از تحویل کالا بدون پرداخت مالی خودداری می‌کنند و آنها هم به دلیل مشکلات مالی و تورم توان در اختیار گذاشتن وسایل به صورت اقساطی را ندارند.

جباروند افزود: وقتی بیمه‌ها نتوانند به تعهدات خود عمل کنند، مراکز هم قادر به ادامه کار نیستند و نمی‌توانند وسایل پزشکی مصرفی را تهیه و در اختیار مردم بگذارند پس یا با بیمه‌ها لغو قرار داد می‌کنند و خدمات را به صورت آزاد ارائه می‌دهند و این باعث می‌شود به مردم ضعیف و بازنشسته فشار مالی وارد شود که اصلاً پسندیده نیست.

وی با اعلام اینکه در حدود ۸ ماه است که بیمه‌ها پرداختی به مراکز چشم پزشکی نداشته اند، گفت: اگر این بدهی‌ها برنگردد مراکز نمی‌توانند ادامه دهند و بیمه‌ها باید بتوانند به تعهداتشان عمل کنند و بروند به سمت اینکه چرا نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

جباروند افزود: اینها مشکلاتی است که قابل حل است و یکسری عامدانه یا نا آگاهانه کاری می‌کنند که در روند ارائه خدمات سلامت در کشور مشکل پیش بیاید و اینکه به روز عمل نمی‌کنند، جای بحث دارد و لازم است سیستم‌های نظارتی و بازرسی ورود کنند و علت این عدم پرداخت و تأخیر پرداخت‌ها را بررسی کنند؛ چون سال‌های قبل بر این بود وقتی اسناد را ارائه می‌دادیم ۶۰ درصد قیمت اسناد را تحویل دهند و بقیه را بررسی کنند و ظرف مدت یک تا دو ماه بعد بپردازند اما ما اسناد را می‌دهیم و الان ۶ تا ۸ ماه است که بیمه‌ها پرداختی نداشتند.